collbros

Alla inlägg under oktober 2011

Av Barbro Collin - 27 oktober 2011 17:58

Nu är det 10 dagar sen Smulan gick sitt första viltspår prov , ett anlagsspår.
Hon tuffade då säkert på i spåret och klarade det galant.
Detta trots dåligt med träning.
Hon gick något träningsspår i våras och ett fulllångt spår på kennelträffen i somras. Innan dess var det något enstaka spår förra året, men då var det ganska mycket vims, och jag tyckte att hon behövde mogna lite innan vi gick ett prov.

I lördags gick hon sedan ett öppenklass spår, mycket viltspår i skogen var det och på slutet en hund som var ganska trött i hjärnan av att reda ut alla svårigheter. Men det blev ett 1:a pris.

Denna vecka gick hon ett öppenklass spår i tisdag. Hon jobbade på bra, löste vinkeln som låg i en rådjursväxel jättebra, men fastnade lite för länge i vinkeln med återgången i. Hon jobbade och jobbade, men ringade gång på gång åt ”fel” håll. Hon var på väg rätt, men då fastnade lina och matte, och stoppade upp henne så pass att hon valde att börja om igen… nästa vända hittade hon på spåret och slutförde sen spåret utan problem och gott och väl inom tiden.
Men tyvärr höll hon på knappt 2 minuter för länge i återgången, så det blev ett 2:a pris.

Idag, blev det ett spår igen. Denna gång fixade hon spåret lätt, lite extra ringning vid återgången, men hon löste det snabbt. Och ett 1:a pris blev reultatet…

Det är så kul att se hur mycket och snabbt hon lär sej…
Hon kan vara lite ”nonchalant” i spårandet, vilket har gjort att hon missar vinklarna, eller får jobba lite extra just där.  Ju fler spår hon går ju noggrannare blir hon, näsan åker djupt ner i marken fortare, och hon löser svårigheterna mycket snabbare…
Första 2 spåren var det ju ganska upphetsat och ivrigt i spårets början, vilket gjorde att hon blev trött i huvudet snabbt. Nu är hon mer fokuserad redan från start och tar det lugnare och är mer noggrann…och då hänger hjärnan med hela spåret..
Men det är ju väldigt typiskt Smulan, att lära sej av sina ”misstag”. Hon var en liten tänkare redan som valp, man kunde riktigt se hur hon klurade på saker innan hon tog sej an vad det nu var hon skulle göra.

Nu blir det några dagars välbehövligt vila, mest för mattes onda knän. Om Smulan själv fick välja så skulle hon rösta för ett nytt spår nu genast…
 



Av Barbro Collin - 26 oktober 2011 23:05

Ja, nu äntligen ska jag väl komma igång med bloggandet igen.
Mörkret faller tidigare och tidigare och det känns som om tid och ork kanske ska räcka till lite bloggande.
Det är massor som behöver ”uppdateras” , både här och på hemsidan
Det händer ju saker hela tiden, med mej, mina hundar, med hus och trädgård – och många tankar om både ditt och datt vill komma ut…
Men både tillbakablickandet och framtidsplaner får vänta.
Jag tänkte börja med lite dramatik…

Häromdan var jag, Ester och Raffa på väg ut för att ta en promenad runt fältet bakom huset.
Så fort vi kom ut hörde jag hur ett eller flera rådjur förde ett fruktansvärt oväsen, ett ihållande mellanting mellan bröl och skall.  Jag tänkte att det är väl nån brunst eller så på G, även om  det inte lät riktigt som det brukar då.
Jag kopplade hundarna för säkerhetsskull, och tänkte att rådjuren försvinner väl som vanligt så fort vi kommer ut i kanten på fältet…

Väl ute i kanten på fältet ( som ligger precis bakom mitt hus) ser jag ett rådjur, stående med den vita ändalykten mot oss, och fortfarande förande ett himla oväsen… Den verkade inte lägga märke till oss alls…
Kul tänkte jag, det är kanske två bockar som slåss om en tjej, det vore ju kul att få se…

Man kan inte se hela fältet från den plats jag stod på, det liksom viker om hörnet på en lada
med en massa sly runt om.
Så jag håller hundarna hårt och smyger i sidled för att kunna se bättre.

Och nu ser jag…
Rådjuret är inte ensam, nej där finns ett rådjur till som springer iväg bort åt… och där är något mer som
också springer åt samma håll….
I samma stund som jag förstår vad det är jag ser, så tvärvänder det springande rådjuret och springer åt mitt håll !!!
Och efter, väldigt fort, springer ………

Då vänder jag också och tar mej, mina hundar, och mitt vilt bultande hjärta och höga puls, så fort mitt onda knä kan tillbaka in i tryggheten bakom ytterdörren igen.

Men vad var det nu jag såg? Vad var det som jagade rådjuret och fick dem att låta så hemskt??

Jo, rätt gissat - det var en björn!!!

Jag kan bara säga att det blev ingen runda runt fältet… inte då och det kommer säkerligen att dröja lääänge tills jag vågar mej ut där igen.
Jag har ju ingen aning om björnen slog något rådjur eller ej. Om den gjorde det kan det så ligger säkert rådjuret kvar på fältet eller är indraget en bit i skogen OCH  björnen håller sej ju kvar tills allt är uppätet.
Jag tänker i alla fall inte kolla.

Det känns mycket, mycket obehagligt att ha både björn och byte så nära inpå.
Att björnarna går på fältet och på vägen, det vet jag ju, men då flyttar de förmodligen på sej när man kommer - har de mat att bevaka är det en annan sak.
Det går kalla kårar efter ryggen på mej till och med när jag går efter vägen med bara en smal skogsremsa mellan mej och fältet. Och det är inte utan att jag hoppar till när vi är ute på tomten och Raffa får för sej att skälla på något…

Jag är i alla fall väldigt glad för att vinden måste ha legat från oss, så att Ester inte kände lukten av björnen – då hade hon vägrat gå ut på flera dagar - gammeltanten blir förfärligt skräckslagen vid färskt björnvittring – lillstumpan sitter stel som en pinne med öronen spetsade i flera timmar – nästan helt okontaktbar…

Nu får jag flytta på fältrundorna till något annat fält som inte ligger i anslutning till skogen.
Och hoppas på kyla och snö så att björnarna snart går och lägger sej – och då långt inne i storskogen!

Imorgon hoppas jag på mer dramatik, men då av det gladare slaget :)


Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards