collbros

Alla inlägg den 22 november 2014

Av Barbro Collin - 22 november 2014 18:42

Och väntan fortsätter. Smulan fortsätter att hålla på sej...

Men vad gör det, nu hann jag ju fixa bilens ena framlyse och så hinner jag besikta eländet på torsdag. Bara att hoppas på att den går igenom utan att jag ska behöva in med den på verkstad igen, med allt vad det innebär av pusslande med verkstadstid, parning och ombesiktning...
Nåja, allt går att lösa, så jag väntar med att få panik!

Under tiden tränar vi på med nyckelletningen, men det går lite långsamt för jag har beslutat mej för att ha storstädning av alla garderober. Kläder har gåtts igenom, och reducerats.
Nu håller jag på att gå igenom verktygs och hobbyskåpen. Och jösses vad det behövdes. Och vad mycket skräp jag samlat på mej...
Känner det som om jag bor i en skräphög just nu, alla lediga ytor är belamrade av grejer som ska eller har sorterats. Spikar och skruvar ligger numera i prydliga, uppmärkta små lådor. Verktygen ska få sin egna hylla eller få flytta in i nya verktygslådan... Men innan det är klart så finns det inte så mycket utrymme för att träna hund direkt.
Och jag vill ju gärna börja inomhus, till det sitter...

Nåja, istället har vi tränat på avlämningar och apportering på våra promenader.
Vi gick ju en jakt/apporteringskurs med klickerinriktning i somras. En vansinnigt rolig och inspirerande kurs... både för mej och för Smulan
Oj, vad hon tycker det är roligt och vad fort hon lärde sej.
Vi har koncentrerat oss på apportering, och då framförallt att avlämningarna.
Började med att klicka för att hon duttade med nosen i min hand, byggde på med att hon fick ta en dummie i munnen och skulle dutta i handen med dummien i munnen.
La dummien framför henne, först nära, sen längre och längre bort.
Först när det satt ordentligt så började jag låta henne springa och hämta. Även där  började jag med att gå och lägga ut dummien, sedan kastade jag.
Dummie på land, bland buskar, i vatten. Och till slut gjorde vi samma sak med fågel.
Och hon är superduktig.
Jag kan stå med handen ”utsträckt” och Smulan kommer och lägger det hon apporterar i min hand. Klockrent!

Nu på våra promenader har jag haft med mej en dummie, och ibland kastat den när hon ser på, men bara så att hon inte ser den. Kan vara i högt gräs, ris och buskar eller in bland ensilagebollarna som ligger i klungor på fälten... Ibland kastar den när hon inte ser på, och sen kallar jag in henne och skickar henne på ett dummiesök.
Hon älskar dessa övningar, jobbar intensivt och avlämnar dummien direkt i min handflata med en eftertrycklig ”dutt”

Det är så himla roligt med klicker träning, så positivt och jag märker ju att det vi lyckats lära från grunden med klicker, det sitter sen.
Och framförallt tycker hundarna att det är superroligt ... och det är precis så jag vill träna hund... positivt, lekfullt och roligt!

Nu är det dags att fortsätta med skruvsortering...
Välkommen in på min hemsida: collbros.se



Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards