collbros

Alla inlägg den 26 november 2014

Av Barbro Collin - 26 november 2014 22:40

På löpfronten intet nytt...

På städ o röj fronten har jag avancerat från spikar, skruvar och hobby till ”kontoret”
Och oj, vad med gamla papper jag samlat på mej. Roliga fynd, med gamla hundpapper – från springerklubben, från alla hundkurser jag gått, träningsdagböcker – och så andra fynd jag står som ett frågetecken inför... vad i hela friden betyder den anteckningen, till vem går det telefonnumret och vems namn har jag skrivit upp... Det tar lite tid, jag förlorar mej gärna bland anteckningar och minnen...

Men jag har ju inte bara städat, den sällsynta solen har lockat ut mej. Så jag och tjejerna har varit ute och tränat på att leta nyckel, , dvs Smulan tränade och Ester såg till att så att även hon fick belöning för det Smulan gjorde... är man drygt 13½ så har man dom privilegierna...
Smulan har avancerat till att hämta leksak med en nyckel på, och även fått träna på att matte ”tappat” nyckeln väääldigt långt bort. Det går väldigt bra, men hon har lite svårt att leta på långt avstånd. Men till slut går även det, hon ger sej aldrig förrän hon hittat ”nyckeln”. Snart dags att avancera..

      En suddig Smula på väg in med den upphittade leksaken/nyckeln

Idag hade vi sakletning...  Smulan störtade ivrigt iväg för att se var matte gömt hennes leksaker...
Gamla Ester, som kom ihåg precis vad det var frågan om sen sina brukstävlar dagar, letade reda på de gömda leksakerna. Men sen var det stopp, några avlämningar blev det inte från henne...
För varje gång Ester tog upp något, så kommer den där svartvita historian och knycker grejen ur munnen på Ester... Snopet tyckte Ester, men hon följde med Smulan för att se till att det avlämnades korrekt och att hon fick ta del av belöningen...

En sak förbryllade mej: Smulan älskar ju alla sina små mjukisdjur, och bär omkring på dom både inne och ute. En av sakerna är en mjukisiller, tömd på stoppningen. Hon bär ofta på den inne och visar upp och lämnar av den till mej.
Mjukisillern var med på sakletningen... men av någon anledning så var den plötsligt inte särskilt poppis.
Smulan hittade den, tog upp den, och dödade den ordentligt genom att skaka livet ur den. Sen släppte hon den på marken och ville inte befatta sej med den något mer....
Jag gjorde ju sakletning på flera olika ställen, och varje gång gjorde hon likadant. Några gången hittade Ester den först, och då kom Smulan farande som en raket, slet den ur munnen på Ester, dödade den och lät den bli liggande kvar på marken...
Men när vi kom hem och illern låg i leksakslådan igen, då gick det minsann att bära runt på den, lämna av den och inte skulle den dödas det allra minsta lilla...

Ibland står man faktiskt helt frågande till vad det är som rör sej i dom små bepälsade hjärnorna...

Välkommen in på hemsidan :   collbros.se

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards