collbros

Alla inlägg den 31 december 2014

Av Barbro Collin - 31 december 2014 21:19

Dags att summera det gångna året...

2014 började med sorg... vår Raffa fick somna in efter att ha fått diagnosen lymfcancer... Det hugger fortfarande till i hjärtat när jag tänker på henne.

Året fortsatte med att gamla Ester fick smärtlindrande för sin ledvärk. Den dosen kunde hon sedan sänka rejält tack vare Standardts Led & Brosk, och det var ju väldigt bra eftersom hennes levervärden var/är förhöjda.
Min älskade gamla hund är numera pigg och glad och svansen går som en propeller när vi går på promenad. Visserligen är det inte samma fart på henne som i ungdomens dagar, men är man snart 14 år så är det ju helt OK. Kanske tur det, eftersom inte hör ett smack och gärna förlorar sej i dofternas värld – hon håller sej någotsånär inom teckenspråkshåll. Och att hon numera högljutt talar om för matte när det är dags för mat, eller att ligga i soffan eller få smakbitar av mattes middagssallad, kan vara ganska enerverande, men hon får så gärna bestämma hur det ska vara. Varje dag hon finns här hos mej är en lycklig dag!

Efter att ha rest som en jojo fram och tillbaka till Stockholm och mina gamla dementa föräldrar för att ordna men läkarbesök, demensutredningar mm, mm fick jag i maj det överraskande beskedet att mina gamla dementa föräldrar kunde flytta upp till mej, till en lägenhet på äldreboendet på Furugården i Los, bara 4 mil från mej.
Visserligen hade dom den allra bästa hemhjälp som går att få – Saltsjöbadens hemtjänst, som gjorde allt och lite till för mina föräldrar – men det hade ändå inte funkat så länge till, de behövde heltids omsorg.
Ett hektiskt packande, försök att förbereda de gamle, möblering av nya boendet och installation av mor & far – allt gick i full fart.
Sommaren blev ganska dramatisk, det tog tid för min mor att bo in sej... det är inte så lätt när man inte kommer ihåg eller förstår var man är och varför... men framåt hösten så hade hon landat och trivs nu väldigt bra. För pappa fungerade det på en gång, han lever i sin egen lilla bubbla och är oftast en nöjd liten gubbe.
Det är alldeles underbart att veta att dom har det bra, och får den hjälp dom behöver... och att personalen dessutom verkligen bryr sej och tycker om de gamla de jobbar med, är guld värt.

Sommaren bjöd också på värme, massor av trädgård och en alldeles underbart rolig jaktkurs med Smulan. Inriktningen var spanielträning med klickertänk – och det var vansinnigt roligt – det tyckte både jag och Smulan. Det får bli ett eget inlägg om den kursen så småningom.

Hösten har gått i väntans tecken...väntade och väntade, väntade lite till, och sen ännu lite till...men så äntligen började Smulan löpa och vi kunde åka på den efterlängtade daten
Nu har det gått 2 veckor sedan Smulan var på date, och förhoppningsvis har allt gått bra och nedräkningen börjat...
Än märker man inget på henne, mer än att hon är lite ”kramigare” och gärna sover lite mer än hon brukar, särskilt på morgonen.
Jag håller alla tummar och tår för att det växer småpuppisar i Smulans mage och att det blir ett lagom stort och friskt gäng som gör entre i mitten av februari.
Och att alla mina planer för 2015 går att genomföra....

Ett riktigt underbart nytt år, med massor av roliga och positiva händelser önskas alla,
både 2- benta och 4-benta, av mej och tjejerna


Titta gärna in på vår hemsida: collbros.se

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards