collbros

Alla inlägg den 1 mars 2015

Av Barbro Collin - 1 mars 2015 12:33

Nu är småsmulorna hela 12 dagar och växer allt vad dom orkar.
Alla har dubblat sin födelsevikt med råge, fått klorna klippta för första gången och blivit avmaskade.
Att få klorna klippta togs emot med blandade reaktioner, en del var alldeles stilla, medan andra prattlade allt dom orkade... iallafall en stund, sen fick jag klippa deras klor också.
Och avmaskninsmedlet... blandade åsikter om det också, några spottade och fräste, andra smaskade glatt i sej den lilla klicken pasta.

Alla är de uppe på benen men än är det vingligt värre, ibland trillar de omkull och hamnar på rygg... ett vilt sprattlande utbryter och snabbt är de på rätt köl igen.
De blir stadigare och stadigare för varje dag, och de har börjat utforska underlaget med sina små nosar.
Ja, och till mamma Smulan tar dom sej med en otrolig hastighet. Fast dom är inte lika trakterade av att mamma envisas med att hålla dom rena... och protesterar med så vilda tjut så man undrar vad som är på gång.
Det händer också lite då och då, att någon eller några småsmulor hamnat på baksidan av sin mor, och då blir det precis som i Mora Träsk låten...
"Vi kan inte gå runt den, vi måste gå igenom den..."  Och högljutt sjunger dom också, medan dom försöker borra sej under Smulan för att få tag i mjölkautomaterna.
Det är otroligt att det funkar, men ibland ligger det någon liten Smula till synes fastklämd under sin mor, ivrigt diande på en spene de lyckats få tag på...
Som den hönsmatte jag är, så kan jag ju inte låta bli att komma till undsättning, och hjälpa den vilsegågna småsmulan till rätt sida av sin mamma.
Oftast är det lungt och tyst på nätterna, men det händer ju att jag sätter mej rakt upp i sängen, när ett illvrål plötsligt hörs... och så måste jag förstås kravla mej upp för att kolla vad som händer. Ibland är det en vilsekommen valp, men lika ofta är det bara en viss liten svartvit valp som låter göra sin stämma hörd för att påkalla sin mammas uppmärksamhet... ”släpp ner min mat nu genast” skriker hon...
Och för er som inte vet, så är det nog just den lilla som kommer att stanna här hos oss.


Men än så länge är det mest tyst och lungt i valplådan.... det gäller att vila upp sej nu, för snart blir det full fart. Ögon och öron öppnas snart och därmed kommer småsmulorna att börja utforska omvärlden mer och mer... och lugnet byts mot stoj och lek.
Jag passar på att bestämma vilka namn småsmulorna ska ha i sin stamtavla.
Har nog bestämt de flesta nu, och eftersom de alla kommer att ha namn inspirerade efter olika bakverk, så ska jag börja provbaka de olika bakverken... 8 sorters kakor kommer det att bli, och hur det blir med mitt viktväktarätande då, det kan man ju undra.

Småsmulorna har agerat filmstjärnor igen, här nedan ser du en av filmerna, resten finns på hemsidan, på Småsmulornas egen sida
Välkommen in på hemsidan och kika: collbros.se
Nr 1 testar benen


Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards