collbros

Direktlänk till inlägg 11 april 2015

Äntligen ett livstecken...

Av Barbro Collin - 11 april 2015 17:02

Nu har det blivit ett långt uppehåll på både bloggande och på nya bilder på Småsmulorna...

Det har sin förklaring, jag har legat i magsjuka och feber och allt jag orkat har varit att se till att Småsmulor och storsmula fått det dom behöver. Jag ska inte gå in på detaljer... men det är ingen önskedröm att ha nästan 40 graders feber och en mage som totalrasat. Nåja, nu börjar jag äntligen hämta mej så det ska väl bli ändring på både fotografering och skrivande.

Väldigt skönt är det att orka med att pyssla med småttingarna igen... det märks att dom saknat alla lek och gosstunder.
Men säg den lycka som varar beständigt... nu är Småsmulorna lite krassliga i magen. 
Tror att det beror på Smulan, så hon får nöja sej med att titta på dom och inte gå in och låta dem snutta... inte för att hon har så mycket mjölk kvar förstås... och dessutom så tycker hon att det alls inte behövs att gå in till dom, dom är mest jobbiga tycker hon - river och sliter i allt som går att riva och slita i... öron, tassar, svans, behäng, nos, läppar... 
Småsmulorna har fått äta magfoder några dagar och är på bättringsvägen. Nu ska dom fasas tillbaka på det vanliga fodret igen... bara att hålla tummarna för att det går bra.
jag vill ju att de ska vara helt okey igen innan de börjar flytta till sina längtande mattar och hussar....

Men humöret, livligheten, farten och uppfinningsrikedomen är det inget fel på. Nu börjar de verkligen ta ut svängarna och är som ett litet gäng huliganer och pirayer... allt i samma lilla söta kropp.
Det springs, det klättras, det görs konfetti av kisstidningarna, det gnags på allt som går att gnagas på. 
Det är en show utan dess like, och det blir lätt att man blir sittande i valphagen för att se på alla upptåg..

Idag har dom turats om att göra ett besök i ”skogen (eller ”kalhygget”). Det var jättespännande tyckte dom, massor med nya dofter och pinnar, kottar, barr och annat kul Och bökigt att ta sej fram var det också... Men dom skuttade glatt omkring, och så passade dom på att träna på att följa matte...
Min tomt är ju tyvärr så blöt, och blöta och kalla valpmagar befrämjar ju inte hälsan direkt. Men i skogen är det torrt, men dit kan jag ju inte ta alla på en gång. Många vändor blir det... 4 stycken med en valp under var arm..

Eftersom jag varit sjuk har det ju inte blivit gjort allt jag tänkt, men nu ska det väl hinnas med lite innan dom flyttar. Imorgon ska vi provåka bil, så det inte är alldeles ovant på måndag när de ska till veterinären och besiktas, chippas och vaccineras... ett nytt stort äventyr...
Hoppas på fortsatt bra väder, så det blir en ny vända i skogen och kanske en liten koppelpromenad...


Men när dom ätit sista kvällsmålet så förvandlas huliganerna till 8 små änglar. 
Jag brukar stänga av till innersta "sovhagen" och lägga ut tidningar över hela ytan och se till att mörkläggningsskynkerna är på plats.

Smulorna äter sin kvällsmat, leker en liten stund medan jag väntar på att de ska lekt av sej.
Och efter en liten stund sitter 8 små gogrisar utanför sovhagen, lite lätt gnällande.... "nu vill vi gå och sova..." säger dom.
Snäll (och trött) matte som man är, släpper jag in dom i sovhagen, säger godnatt, stänger grinden och de går snällt och lägger sej i valplådan.Jag är alldeles fascinerad av hur duktiga dom är... och hur viktiga rutiner är för dessa små   
Sen är det bara för mej att plocka undan leksaker, kisstidningar och skura golvet innan det är dags för mej och Smulan att krypa till kojs 

Avslutar med lite bilder och länkar till 2 youtube filmer (om jag får till dom, annars finns filmerna på hemsidan, på Småsmulornas egna sida.

Matbaren   Lilla pallen   Nya ladan              


Första filmer är när dom provade bolltältet.... dom fattade nog inte riktigt vad alla bollarna var till för, men det var ju kul att "anfalla" varandra genom tältväggarna... iallafall tills hela tältet kapsejsade...
Den andra filmer är när dom provar balansbrädan... 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Måndag 25 mars 17:20

    https://youtu.be/srtljhL0Aek?feature=shared

Av Barbro Collin - Måndag 25 mars 09:51

Dags för ”tronskifte” …. Igår var jag och Cookie på en TSM 2 i Sundsvall.  Har ju ett tag funderat på om jag ska sluta tävla med Cookie i den klassen…    Jag vet ju hennes styrkor och hennes svagheter… på plus...

Av Barbro Collin - Tisdag 19 mars 16:39


Idag stog fordonssök på agendan. 10 gömmor på 3 bilar vid pilarna... förklaring under bilden. Jag började med Knyttet. Det var heeemskt längesen hon sökte på personbil så jag trodde det skulle bli, dels spring och lite fokus från början, dels att h...

Av Barbro Collin - Onsdag 6 mars 17:48

Äntligen utomhus Idag blev det nästan bara fordon… bäst att passa på när vi äntligen kan träna ute. Och fordon var det länge sen vi kunde träna på Och vi blev nog lite överentusiastiska… det blev lite mängdträning - totalt 22 gömmor...

Av Barbro Collin - Tisdag 20 feb 17:45

  Första gömman satt i mitten av tröskeln… Knyttet är som vanligt supertaggad och jag försökte få henne lite lugnare innan jag släppte på henne…höll henne ett tag och hoppades att hon skulle slå på nosen direkt, få in doften och lära...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards