collbros

Alla inlägg den 21 augusti 2018

Av Barbro Collin - 21 augusti 2018 13:47

   

och jag säger det igen...

Nu tänker jag börja blogga igen - om jag kan leva upp till det uttalandet återstår att se.

Har ju gjort misslyckade försök att uppdatera hemsidan, så jag hoppas att det går bättre med bloggen.


vet inte riktigt var jag ska börja, men kanske skulle en kort resumé av de sista åren vara på sin plats. 

Sist jag skrev var Småsmulorna   Veckor och det var inte långt kvar tills den stora flytten till alla nya mattar och hussar skulle ske.

och flytta gjorde dom allihop, utom lilla nr 7, Collbros Sugar Pie Honey, "Cookie" som stannade hos mej.

Alla valparna har fått underbara hussar och mattar och är alla älskade medlemmar i sina familjer..

Genom åren har vi träffats många gånger, de flesta valparna har gjort BPH. Vi har fikat, skrattat, sprungit vänstervarv tillsammans och facebookar på Småsmulornas egna sida.

Kan bara säga att bättre valpköpare kan man inte önska sej, och ha kontakt med dem alla är verkligen toppen


Jag har nu två hundar här hemma, Smulan och Cookie. Min högst älskade Ester fick somna in när småsmulorna var några veckor gamla... Hon saknas mej fortfarande enormt och någon gång när jag klarar av det utan att gråta, ska jag skriva om allt hon gav mej och allt kul vi hade tillsammans. Hon var min alldeles speciella hjärtehund.


På det personliga planet har det hänt en hel del... både tråkigt och roligt. Men det hoppar jag över i denna blogg.


Ja, det har alltså gått över tre år sedan mitt sista inlägg... Så vad har då hänt med mej och hundarna? 

Detm har varit en del jaktträning, på ett positivt sätt med positiv förstärkning och klicker. Att Smulan var duktig visste jag ju, Och Cookie var inte mindre duktig.  Den stora höjdpunkten vad gäller fågeljaktsbiten var när vi var med på andjakt, tillsammans med Retrieverfolket och flera andra Springrar, och deras mattar. Det smattrade från bössorna, många änder sköts men trots denna helt nya upplevelse så skötte hon sej bra. Att hon inte lyckades få upp anden på land var inte svårt att förstå... Tung and , ung hund och tvärbrant strandkant. Men hon gjorde sitt bästa, och hämtade sedan and på land.

Det var en mycket trött hund som somnade sittande i bilen, och föll som en fura rakt ner i liggande ställning utan att röra ett morrhår....

Tyvärr har min alltmer krånglande kropp gjort mej mer eller mindre oförmögen att ta mej fram i skog och mark, så det har inte blivit något av jaktbiten... Till min stora sorg - finns inget roligare än att träna jakt.

det blev några viltspår förra året, som hon var jätteduktig på. Men  någon start på prov hanns det inte med, och om det ska bli någon så måste nog både min höft och min rygg åtgärdas....


Det är tråkigt att inte kunna göra det man vill med sina hundar, men när jag gått en introduktions

Kurs i Nosework så hittade jag något som jag kunde göra med mina hundar trots skröplig kropp...Så nu noseworkare vi för hela slanten... Och den här bloggen kommer nog mest att handla om hundarna och nosewok...

Och eftersom det börjar bli dags för dagens träning, så avslutar jag här och går ut och gömmer lite möbeltassar...

På bilden Cookie som markerar en doftgömma... 


Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards