collbros

Alla inlägg den 23 augusti 2018

Av Barbro Collin - 23 augusti 2018 21:46

   

Dagens nosework utfördes på Granngården. 8 dofter på baksidan, utomhus, bland krukor, bänkar, växter, jord och gödselpåsar. 3 dofter inne i affären.
Smulan hade såklart inga problem att koncentrera sej, hittade alla dofter och struntade blank i att folk kom och pratade med mej mellan söken. Fast hon blev en aning otålig då, man riktigt kunde se att hon verkligen inte hade lust att lyssna på en massa pladder... När matten väl pladdrat på slogs näsan på direkt... Hon hade nog suttit och fångat in gömman så det var pang på.
Och det var ju tur, för i vanlig ordning var mattens kom-ihåg inte helt
Även idag slog Smulan sej i huvudet, den här gången i några växtstöd av metall som hängde på en vägg... Hon såg mest förvånad ut, jag kanske måste skaffa hjälm åt henne när vi tränar...

Cookie var också koncentrerad och jobbade bra, men blev lite distraherad av folk som kom och gick. Och av dofterna från och kring de olika gödselpåsarna, och fågelmatsäckarna och talgbollarna inomhus.... Mumsigt värre tyckte hon nog...
Men hon hittade alla dofter och var supertaggad. Studsade i vanlig Cookiestil som en känguru när jag sa "bra" och tog fram belöningsgottat.... Idag rå blodpudding.

Det blev en bra träningsrunda, med mycket störning som båda fixade bra.
Jag är ju i och för sej inte förvånad över att Smulan fixade det För Cookie så blev det ytterligare en miljö att jobba i, och att träna på att kunna fortsätta jobba trots störningar. För varje ny miljö får hon fler erfarenheter i bagaget och idag var det nog extra störig miljö...
På Granngården tränar vi nog fler gånger.

När vi kom hem blev det en cykeltur. Verkligen hög tid att få upp kondisen på tjejerna, den är inte särskilt hög efter denna sommar.
Imorgon ska jag ta en tur med bara Cookie, som ju inte får möjlighet att sträcka ut ordentligt eftersom hennes mor inte vill springa så särskilt fort. Och jag vill inte pressa henne, hon tycker det är alldeles lagom med det lugna joggartempot för en något knubbig dam i hennes ålder.
Cookie däremot tycker det går alldeles för långsamt. Tänkte att hon ju kunde få dra lite när hon ändå vill ligga långt fram... Men hon är lite knepig... Om hon har vanligt halsband och koppel så drar hon, inte jättehårt men hon ligger på i halsbandet. Sätter jag på dragselen så drar hon inte alls utan springer snällt med slakt koppel.
Ingen aning hur jag ska lösa den gåtan... Få se vad hon gör imorgon när vi kan hålla lite högre tempo...

 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards