collbros

Direktlänk till inlägg 24 september 2018

Premiären avklarad

Av Barbro Collin - 24 september 2018 20:25

Nu blir det ett långt inlägg, 2 dagars klass 2 tävling ska nagelfaras,

Cookie ska skrytas om och mattens missar ska granskas...
Mattes första miss var att inte, som planerat, ta med kameran på banvandringen och fota söken, men hittade ändå foton på sökområdena, på Torsby BKs facebooksida, och fotografen Carina Berglund gav mej okey på att låna dem. Tusen tack 👍🏼


Men jag börjar med lördagens första sök som var behållarsök. Inomhus, en massa olika sorters väskor, både på golvet och hängandes på väggarna. Tid 2,30.

Cookie börjar med att visa ett stort intresse för den randiga väskan, men jag säger inget eftersom hon inte markerar... Efter att hon nosat av den väskan går hon vidare och markerar den svarta väskan bakom. Rätt! Vi fortsätter, hon nosar av de flesta väskorna, men har inte kollat av någon av väskorna som hänger. Jag styr henne lite genom att röra mej mot skidväskan i hörnet och hon kollar den... Och markerar. Markerat säger jag. Rätt säger domaren. Cookie och jag kliver ur sökområden... Tiden går och plötsligt kommer jag ihåg!!! FÄRDIG ! Och tiden stannas... Pust! 1:46.43
Domarens kommentarer: "samlat och fint. Föraren väntar ut hunden utan att störa." Och SSE.
Väskan Cookie först visade intresse för hade många hundar nosat mycket på. Hade varit roligt att veta om det var någon störningsdoft i den.




Nästa sök var inomhussöket: ett omklädningsrum, ganska smalt Fram till teipen på golvet. På vänstra väggen av rummet fanns det nära starten ett par små öppna duschrum - man ser dom inte på bilden men pilen visar var dom fanns. Tid 3,00
Startade Cookie till höger mot plåtskåpen. Hon sökte snabbt av dem, sen drog hon tvärs över rummet in i ena duschrummet. Visade snabbt intresse mot duschkranarna, hoppade upp och sökte av väggen runt kranarna samt duschslangen. Hoppade upp mot kranen så högt hon kunde och markerade tydligt uppåt. Markerat. Rätt!
Fortsätt sa jag och Cookie fortsatte till andra sidan av rummet igen. Visade intresse för överkanten på hoarna, sökte av bortersta skåpen, hoppade upp på bänken och visade stort intresse för garderoben. Ner igen och mer intresse för hoarnas överkant, hoppade upp med framtassarna på dom, man hörde hon nosen jobbade... Nosade av konsolerna som höll upp hoarna... 30 sekunder, säger tidtagaren. Jag säger leta åt Cookie och viftar mot skåpen, tänker att hon ska kolla av garderoben hon var så intresserad av. Upp på bänken, letar på garderoben och markerar hyfsat påhandtaget på garderoben.(röd prick) Markerat! Fel! ....Doften låg längst in under hoarna, vid en av konsolerna. Hade hon bara jobbat sej ända in under så hade hon säkert hittat doften.
Domarens kommentar: "Fint arbete, hunden ringar på andra gömman, men fastnar på fel ställe"
Jag tror att Cookie felmarkerade för att jag uppmanade henne att leta, och hon ville göra mej nöjd... Och så här efteråt, så hade det ju varit bättre om jag uppmuntrat henne att gå in under hoarna.
Nåja, så här långt var jag jättenöjd, det hade ju gått superbra.






Sök 3 var utomhus. Ett sökområde längs en vägg, inte så långt. Området var fyllt av säckar med något i (kommer för mitt liv inte ihåg vad det var i säckarna; jord, gödsel...?), i höga staplar med smala gångar emellan. Lite som en labyrint..

Tid 3,30
Startade Cookie till vänster av området. Hon drog rakt in mellan säckstaplarna och markerade nästan på en gång på en av staplarna långt inne. Markerat! Rätt!
Säger fortsätt åt Cookie och hon väljer att gå mellan några av säckstaplarna. Jag tog mej nätt och jämt mellan dom, fick dra in magen rejält När jag skulle följa efter henne...Cookie sökte av längs hela området, vänder tillbaka, går in till några säckar och en pall. Går upp på pallen och markerar på en säck. Markerat! Rätt! Hurra!!! Tar mej ur området för att belöna... 30 sekunder säger tidtagaren... FÄRDIG, kommer jag då äntligen på att säga... Tiden blev då 3:02.13
Det var värst vad det lilla ordet var svårt att komma ihåg....
Domarens kommentar: " söker jättefint och lugnt. Bra hittande"
Han sa också att hon har fina markeringar...
Det här söket kan jag inte säga så mycket om, hon jobbade jättebra, med säkra markeringar. Matten behöver banta och komma ihåg det lilla ordet Färdig lite snabbare...




Sista söket för dagen var Fordon, ett sök som jag alltid blir lite extra spänd inför.
Idag var det 3 släpvagnar på rad. Inga tassar på vagnarna, utom på däcken.
Massor av småfåglar som kvittrade, letade mat på sidan av släpen och flög omkring..
Startade Cookie på baksidan av första släpet. Hon jobbade sej åt vänster längs sidan, kollade av draget, gick över till nästa släp, på höger långsida. Hittade sen en doft på draget och markerade. Markerat! Rätt! Nu hade vi bara 30 sekunder kvar, så jag lät Cookie bestämma vart hon ville fortsätta. Hon valde att söka av baksidan på nästa släp... Och så tog tiden slut..
Hela söket var hon jättestörd av fåglarna, jag fick locka tillbaka henne flera gånger, och tiden tickade ju på även då. Alla sidor av släpen blev ju inte avsökta, och den andra gömman låg på samma släp som den första, på den långsida hon inte sökt av.
Men jag är nöjd med att hon inte blev totalt okoncentrerad av fåglarna, och att det fungerade bra att påminna henne om att "leta bilen"
Domaren sa att det var mycket störning för flera av fågelhundarna...




Resultatet av lördagens sök blev 6 hittade gömmor av 8, och 75 poäng av 100, ett resultat jag definitivt inte trodde vi ens skulle vara i närheten av. Är supernöjd med min Cookie, hon är en stjärna.
Och så himla roligt det var att starta i klass 2, svårt och klurigt, men sååå roligt 👍🏼


I nästa inlägg kommer söndagens bedrifter... Få se om jag lyckas komma ihåg .... FÄRDIG



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards