collbros

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2018

Smulan i fokus

Av Barbro Collin - 4 oktober 2018 20:45

Den 29-30/9  var det då dags igen för Smulan att visa framtassarna... Eller nosen rättare sagt. En hel helg med tävlande skulle det bli. 

Vi började i Matfors, och var uppdelade i två grupper.

Var dock lite tveksam till om Smulan skulle få starta, upptäckte plötsligt att hon var svullen om nosen, såg ut som en liten bulldog... Men hon hade inte ont, och efter att ha testat luktsinnet på provbanan utan problem, så bestämde jag att vi skulle starta.

Och det var definitivt inget fel på näsan på första söket, utomhussöket. Start vid konen, Smulan vindade in till höger, direkt till stubben och letade sej till bortre sidan av den och markerade.

Domarens kommentar blev "snabbt!" Tiden 00:15.32

Det visade sej sen att Smulan vann utomhussöket med god marginal..00:44.37 sekunders marginal... 

inte mycket att säga om det söket, hon kunde ju knappast gjort det bättre 

Nästa sök var fordonssöket. Maxtid 2 min.

Vi började på den första gamla kärran, hon jobbade sej noggrant runt den, jag visade henne över till nästa kärra, där hon fortsatte runt den och fram till dragkroken, som låg på marken. Snygg markering. Och rätt.

Domarens kommentar:" Ekipaget jobbar trevligt tillsammans"  Tid: 01:27.97, så här var hon inte lika snabbt, men hon var noggrann och det tycker jag är bättre än att vara snabb. 

Och eftersom doften låg där den låg så är jag glad att vi sökt lågt på släpkärresläp, även på andra stora fordon med utstickande delar som ligger på marken. Bra erfarenheter som nu gav utdelning 




Behållarsöket. Tid 2 min

Här vindar hon in rätt kartong och markerar direkt. På bilden ser man inte kartongen, men den ligger på höger sida

Domarens kommentar; "Nos på från start, tar doft direkt. Fint. " Tid 00:06.94 och SSE

Kan bara hålla med domaren...


 

Sista söket var inomhussöket, och eftersom Smulan klarat de 3 första, så började det pirra i magen...

Tiden var  3 min.    Och jag fick inte med hela området på bild, men det var ett ganska litet rum med saker och skåp runt hela rummet. och två grejer på golvet, en sladdret och kontakten som syns  på bilden.

Smulan började med att mkt noga nosa igenom kontakten, verkade fastna där, men ingen markering. Jag började röra på mej, och då satte hon igång med att söka inom hela rummet med skåp och prylar. Hyllan som syns på bilden söktes av i framkant flera gånger... Men hon gick aldrig in under den eller visade intresse för det. Till slut gick hon tillbaka till kontakten och markerade den. Efter lite tvekan från min sida, kände mej inte riktigt säker på henne, så sa jag " markerat" ...

Det visade sej att min magkänsla hade rätt, för det blev en felmarkering. Doften låg under hyllan, till höger, längst in vid väggen.

Domarens kommentar: Fint arbete.... Och Smulan hade ju onekligen jobbat intensivt nästan alla 3 minuterna.

Många hundar hade visat stort intresse för kontakterna och felparkerat där, så det var väl nåt med dom..

 Och Smulan har en tendens att felmarkera när hon inte hittar doften... Många gånger törs jag inte fullt ut lita på henne direkt, utan får fundera lite extra eller fråga henne... Får återkomma till detta beteende från både Smulans och min sida...

Nu slutade lördagen med 75 poäng, en 1:a plats och ett SSE, och det är ju inte helt åt fanders ändå.


 

Söndag och en resa till Kungsfors, där vi höll till på en grävfirma...    

Här körde vi alla 4 söken direkt, kändes bra att bara hålla reda på en start, sen var det ju bara att gå vidare...

Först ut var behållarsöket Tid: 2 min.

Smulan började åt höger, och visade snabbt intresse för en av kartongerna. Lite osäkert kändes det, så jag bad henne söka vidare, vilket hon snyggt och prydligt gjorde. 30 sekundersvarning, smulan gick tillbaka till den intressanta kartongen, markerade och då äntligen bestämde jag mej för att lita på henne. Markerat! Rätt! 

Tid: 1:41.22

Domaren tyckte att jag skulle lita på henne... Kan bara hålla med.

  Inomhussöket Tid  3 min. 

Förutom det man ser på bilden stod det bl a en hylla till höger, med en massa saker på och lite annat i rummet

Smulan började till höger, men drog snabbt över till vänster där hon undersökte den blå apparaten (däckkrängningsapparat?)  noga och hittade doften långt nere på den. Rätt! Tid 0:27.40

Domarens kommentar: Säkert. 

Här tvekade inte matten, hon var jättesäker när hon markerade...


 Fordonssöket Tid:3 min.   Traktor och bil

Här svor matten inombords... Varför en bil, när hela området kryllade av häftiga fordon, lastbilar, grävskopor mm mm

Inga tassar på lacken, även på traktorn, men dom fick vara i skopan mm. Bilen är det ju aldrig tassar på. 

Smulan kan ha en liiiten tendens att hoppa upp på bilen, hon gillar ju att klättra/ söka högt. Nu har vi tränat en hel del på både bil och andra fordon, med bara låååga gömmor. Men oavsett så går mattes puls upp....

Vi började med traktorn som stod närmast. Smulan kollade av lite efter sidan på den, gick sedan över till bilen, där hon sedan sökte sej runt hela bilen. Visade mest intresse runt fronten men fastnade inte. Visade henne över till traktorn igen, där hon tog sej an bakre sidan, däcket, klättrade nästan upp på lyftarmen (eller vad det nu heter), vidare en noggrann undersökning och klättrade på skopan... 30 sekundersvarning.... Visade över henne till fronten av bilen, där hon nästan omgående markerade långt ner på höger sida av fronten (kommer inte riktigt ihåg var det var nu, förmodligen beroende på att jag var rejält nervös då...) Rätt! Tid 2:56.28

Och både jag och domaren pustade ut. Hon hade varit lika nervös som jag på slutet... 

Domarens kommentar: "Självständigt sök med lagoma hjälper. Nosar intensivt. Miljösäker hund. 

Skulle vilja veta vaför hon inte fick tag i doften när hon letade så noggrant runt bilen första gången. Vad är det som gör att dom först missar, sedan plötsligt hittar... Vinden förmodligen... 

Men jag är nöjd med hennes sätt att leta, och inga tassar på bilen... Men matte höll på att få hjärtstillestånd....


   Utomhussök. Tid 2,30

Start på höger sida mellan stenarna. Min plan var att be henne söka på den blå metalllådan och sedan jobba sej runt.

Smulan ville kuta rakt in, mot det grå skåpet... Men lyder snällt mina direktiv och slänger en sniff på den blå "lådan", för att sedan nosa sej runt det gråa skåpet och hittar doften, vid blå pilen, och markerar snyggt. Rätt! Tid 0:46.84.

Domarens kommentarer: Följer doften vid starten. Fin koppelhantering.

I feedbacken fick Smulan beröm, men domaren frågade mej om jag tänkte på vart hon var på väg vid starten.... Jooo, sa jag men jag tänkte.... Och som domaren sa, Smulan var ju på väg direkt till doften redan vid starten... Varför ska man lägga sej i egentligen, när det är hon som känner doften, inte jag.... Man ska inte alltid tänka...

Men oavsett klumpig matte så hade min lilla Smulis nu fixat sitt första diplom. Med glädje, noggrannhet och viftande svans genomförde hon alla söken med bravur. 

 

Det blev en toppenhelg, och Smulan skötte sej jättebra. Visst finns det saker hon behöver träna på - djupa legor, långt under hyllor tex - och på att inte felmarkera saker som många andra hundar nosat på.

Matte behöver bli säkrare på sin hund, och lita på att hon faktiskt är duktig. Risken, känns det som, är att om jag inte litar på henne, så blir hon osäker, med felmarkering som resultat... Blir en dålig cirkel... Får klura på det...


Nu avslutar vi den officiella säsongen för Smulan och tar nya tag nästa år, med sikte på diplom nr 2 och 3.  Det får bli lite inoff/ Clear rounds i närheten, när det dyker upp... Ja och så en massa träning förstås...  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Av Barbro Collin - Söndag 7 april 21:37

Sådärja, nu är Jubileumskvalet avklarat.  Knyttet fixade alla gömmor i Krokodilsöket. Och, tro det eller ej, hon kom 2:a och har därmed gått vidare till Länsmästerskapet. Matten väldigt stolt över sin lilla Knytt.. Hon får berätta själv om kvaltä...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards