collbros

Alla inlägg den 15 oktober 2018

Av Barbro Collin - 15 oktober 2018 22:32

   

        

Massor av träning har det varit sen jag skrev sist. Mest här hemmavid, 
men en kursdag och en inofficiell klass 3 tävling har vi hunnit med...
Kursen var på en däckfirma/lantgård med massor av roliga och kluriga gömmor. 
Som vanligt lärde vi oss mycket, både jag och hundarna. Och, som alltid, är det toppen att gå kurs hos Anneli.
Här ovan är en liten bildserie på Cookie, som visar vilken energi hon lägger i söken

Kluriga sök var det också, både högt och lågt. Det var kul att se hur hundarna jobbade med att komma nära doften och hur de jobbade med vinden. Här är det Smulan som får jobba.



   

Istället för att åka till tippen med utrensade trädgårdsstolar mm, så gjorde jag ett behållarsök storlek större av grejerna... 
Här är själva behållarsöket...

Det är ju sällan man kan ta kort eller filma söken när man tränar själv, men jag har gjort några försök att filma behållarsöket
Här är några  filmsnuttar när Cookie letar dofterNa. Är ju ingen hejare på att filma, men det är kul att titta på filmerna iallafall. Man lär sej ju en hel del. Jag tycker mej se att Cookies svans blir stilla just när hon hittar doften. Hon frysmarkerar ju, kanske svansen också fryser... Ska försöka komma ihåg att titta på svansen mer i fortsättningen.


Det ledsna voffsandet som hörs kommer från Smulan som otåligt väntar på sin tur...



  


   




Vi har ju också deltagit på en inofficiell klass 3 tävling... Startade med båda hundarna, Cookie först. Med Cookie visste jag ju inte var dofterna var, hur många de var eller om det var tomt. Hade ju tänkt att hon skulle få söka på tiden ut för jag visste ju inte alls om jag skulle kunna se om hon var klar med ett område eller ej... Men döm om min förvåning, hon var jättetydlig med att visa att hon var klar. Inomhussöket var i tre olika rum. Ett rum var tomt, och där letade hon runt, men utan någon större entusiasm, och hon visade tydligt är här var det inget... Så jag vågade lita på min hund och säga Färdig. I de andra två rummen markerade hon den/ de dofter som fanns, både dolda och höga, och visade sedan tydligt att hon var klar efter att nosat igenom hela området. Är fortfarande förvånad över både henne och mej... Full pott...
Utomhussöket var i en trädgård på framsidan av ett hus. Där gick det inte lika bra, för direkt så upptäckte hon en trädgårdsprydnad i form av en hund.... Fruktansvärt läskig sa hon, så jag valde att koncentrera mej på att stötta henne och gå fram och kolla in odjuret på nära håll. Hon kollade av hunden, skakade av sej och fortsatte att söka. Hittade en gömma, men hon var påverkad av hunden så någon mer gömma hittade hon inte och tiden gick ut...
Fordonsöket bestod av en traktor, en husvagn, och en liten träkärra.
Allt vårt tränande på fordon verkade ha givit resultat, hon sökte sej snabbt runt först traktorn, markerade gömma 1. Hittade nästa gömma på husvagnen och vindade sedan direkt över på kärran. Full pott igen
Behållarsöket bestod av en massa olika prylar, utspridda på ett fält...
När hon hittat två gömmor hade hon nosat igenom allt utom några saker. Bad henne kolla dom också och när hon inte hittade någon doft sa jag Färdig och så blev det en fullpoängare till.
Jösses vilken duktig hund jag har, som hon har utvecklats från den vimsiga lilla tjejen med koncentrationssvårigheter. Är så stolt över henne.
Är lika stolt över mamma Smulan, som ju också var med. Klarade sej också jättebra, även om det inte var så spännande, jag visste ju var dofterna satt... (Fast matten lyckades ju glömma bort det på behållarsöket och var övertygad om att hon missade en gömma... Tur att det är hundarna som gör jobbet och inte jag... )
Men nyttig träning var det och Smulan var också tydlig med att visa att hon var klar...
Blev en liten filmsnutt av slutet av behållarsöket på båda tjejerna... Början blev skymd av domaren


 
 

Säsongen för tävlande börjar gå mot sitt slut, men till helgen blir det en clear round klass 1 för båda tjejerna...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards