collbros

Alla inlägg under november 2018

Av Barbro Collin - 29 november 2018 18:15

Idag var det generalrep  inför Cookies första TEM tävling.

La ut några grupper av kartonger inomhus, med godis i doftkartongen i första söket.  

Skulle kanske struntat i att träna så här innan tävling, men hoppades att jag skulle få till ett bra sök, positivt och utan hopp och studs och nafs... Och den här gången gick kartongsöket enligt planerna: dvs en Cookie som peppad sökte snabbt men fokuserat, inget hopp o krafs eller tugg o bit, snygga markeringar och framförallt med stor glädje... Precis som jag ville... ❤️ Idag kände jag igen henne... Pust. Fast nu får jag ju hoppas att det gamla talesättet att generalrepen ska gå dåligt för att premiären ska gå bra, inte stämmer...
Smulan däremot var supervirrig, och tyckte nog att dom däringa kartongerna kunde man ju antingen strunta i, felmarkera eller snubbla runt på. Ville mycket hellre söka av rummen... Nåja, hon gjorde några snygga markeringar och hade vansinnigt roligt... Man kan bara le åt hennes iver.

Men det känns som om det är tur att det inte är hon som ska tävla på lördag...


Av Barbro Collin - 25 november 2018 18:30

 Hemkommen från en dag i Hudik och Iggesund... I Hudik blev det träning på behållarsök (kartonger) 5 områden med kartonger i olika storlekar. Vi var utanför veterinären, så det luktade mkt hund...

Scilla och Smulan var duktiga 👍🏼
Cookie, som löper fick påminnas några gånger att det var eucalyptus hon skulle hitta och inte snygga killar.... 😂😂😂 Band upp henne på några sök och så fick hon titta på när jag gick och lyfte o skakade kartongerna. Vet inte om det hjälpte precis...
Dessutom blev det både krafs och nafs i kartongerna, inte mkt men illavarslande... Bådar ju gott inför lördagen...
Får se den tävlingen som ett träningstillfälle och hoppas på att Cookie samlat ihop sej tills dess....

Av Barbro Collin - 21 november 2018 18:15

        

Det är väl bara vi noseworknördar som uppskattar en massa kartonger utslängda på en gårdsplan.... 😂😂😂

Av Barbro Collin - 18 november 2018 21:03

Kunde ju inte låta bli att utnyttja grävskopan nere hos grannen idag också. 

Det blev 4 gömmor, från en låg gömma, i marknivå, till en hög, utom räckhåll.

Båda fixade alla gömmor, men batteriet i mobilen räckte inte till Smulans sök.

Och så blir dessa filmer nog de sista på ett tag, jag märker att jag inte koncentrerar mej till

100% på hundarna, det blir ju att jag håller ett öga på mobilen


Här startade jag Cookie på ena sidan av maskinen, tanken var att hon skulle leta sej runt till andra sidan,

där doften fanns. Och det gjorde hon ju så småningom. Det blev ett par avstickare, kanske hon ville vila nosen, eller så blev hon lite distraherad. Normalt påminner jag genom att säga Leta fordon....Men det gick ju bra ändå...

Återigen är jag nöjd med hennes uthållighet, att hon är lite vimsig får jag nog köpa nu under löpet.


Nu har jag satt en doft lite halvhögt på bakdelen av maskinen.

Tycker hon löste den gömman på ett kreativt sätt.


Här är doften placerad högt upp på den hängande skopan, ovanför den vita texten. Cookie känner doften 

från flera håll, man ser tydligt hur hon vindar in den... Men jag vill att hon ska var närmare doften, hade det varit

på tävling hade jag inte kunnat visa vart doften var. I och för sej, så vet jag ju inte om en domare hade godkänt

att jag viftat mot den övre skopan. 

Och till slut, efter ett ihärdigt arbete och lite pepp från mej, så visar hon på doften. Så nöjd med att hon orkar

jobba på så länge och inte ger upp. 

Och det blev en ordentligt jackpot belöning med godisregn uppifrån gömman 😘

Avslutade söken på grävmaskinen med en låg gömma, inga problem sa Cookie 🙂


Smulan var lika duktig, och passade på att klättra på allt som gick att klättra på. Hon tycker det är så roligt

och bekymrar sej inte ett dugg om ifall hon dunkar i huvudet eller trillar ner...😀😬

Brukar ju egentligen aldrig låta dom klättra på fordon, men den här gången fick dom göra som dom ville...

Får hoppas att det inte straffar sej senare, får återgå till att bara ha låga gömmor på de fordon vi söker på...

och hålla tummarna för att SNWK ändrar reglerna för fordonssök i kommande regelrevidering...

mitt önskemål är ju att bara fordon som hundarna får ha tassarna på ska användas på tävling...














Av Barbro Collin - 17 november 2018 17:51

Eller när katten är borta dansar råttorna på bordet...
Nej, men skämt åsido, har ju lov att träna nosework hos grannarna, och idag passade jag på att göra det, eftersom det råkade stå en liten grävmaskin där... Och ett sånt tillfälle kan man ju inte låta gå till spillo.

Så det blev sök på maskinen, nere i källaren och några dofter utomhus efter en vägg. 

Försökte mej på att filma igen, med bröstsele och mobilkameran... Blir lite rörigt ibland, och en del sök kom jag inte ihåg att ha ett öga på både kamera och hund... Men det är kul att titta på filmerna och även om jag ju inte ser mej själv, så lär jag mej en del av att se tjejerna jobba.

Cookie var först ut, och det var skönt att se att hon sökte med glädje, fastän hon inte riktigt är sej själv just nu...

Här söker Cookie nere i källaren. Lite osystematiskt, så det är något att tänka på hur jag ska träna.
om hon ska virra på sådär på en klass 2 tävling så lär ju tiden ta slut innan hon hittat båda gömmorna...


Gömma 2 i källaren. Här gick hon tillbaka till den första gömman, men släppte den när jag sa att "där har vi varit" 
Hon brukar sällan gå tillbaka, och när hon gör det så fortsätter hon snabbt. 

Här blev det ett sök på en hög med olika skopor, och den gömman hittade hon snabbt.

Kul att se när hon fick doften i näsan...

Det är viktigt att vara exakt på doften, tycker Cookie 

Här såg jag inte riktigt först, så jag frågade var doften var, och hon visade mej utan att tveka var doften var. Vill ju att dom ska vara ända framme vid doften, när gömman ligger så.

 Sista söket för Cookie, och även här gjorde hon en snabb koll av föregående gömma... Men släppte den snabbt och tog gömman i hörnet snabbt

 

Lite virrig har hon varit idag, men så har hon precis börjat löpa, så det är ju inte så konstigt precis. Vi fortsätter att träna, men får hålla koll på hennes sinnesstämning. Vill ju att hon ska tycka det är superkul, trots att hormonerna kan snurra till det i huvet på den lilla damen...


Smulan tur att söka i källaren... Matten var ganska klantig med kameran så det blev inte mycket som fastnde på
filmen... Men måste ju lägga in detta lilla klipp ändå, hon är ju så himla söt. 
Och så har hon ju blivit så duktig med att stanna kvar vid doften...

Det tog ett tag innan Smulan hittade denna gömma, men hon gav sej inte, hon skulle verkligen hitta exakt var gömman var.  Hon kasade en blick på mej ett par gånger och sa " Matte, den är ju här nånstans... Vänta bara jag ska nog hitta den..." 

Och efter ihärdigt nosande och en del klängande så hittade hon till slut gömman. 

Att hon inte satt kvar den här gången gjorde ingenting hon hade ju jobbat så himla bra 


Tyvärr föll mörkret så snabbt, så det blev inga mer filmer på Smulan, men hon hittade alla gömmor... Och hade superkul under tiden.

Tror nog att jag lånar grävmaskin mm hos grannen imorgon också... Har en ide som jag vill testa...


Av Barbro Collin - 12 november 2018 20:34

Mina tjejer ha helt olika markeringar, den ena frysmarkerar, den andra har sitt egna lilla sätt...

Båda har mer eller mindre utvecklat sitt markeringssätt själva. 

Cookie utvecklade sitt, med lite backning av mej, via apporterings och dirigeringsövningar i jaktträningen.

Apporteringen började med att klicka in ett nosdutt i handen, som blev till en frysmarkering först med nosen sen med en dummie/fågel i munnen. Dirigeringen började med att dutta på en post-it lapp, som sattes upp på olika ställen...

När jag sedan i noseworken såg att hon var på väg att göra en frysmarkering, så tränade vi några gånger med just postitlappen ovanpå en doft... Poletten trillade ner på en gång och nu gör hon fina frysmarkeringar... Når hon inte så visar hon med nosen så nära hon kan... Gissa om matten var stolt när en domare lovordade hennes sätt att frysmarkera: tydligt, lätt och fint, inget vråltryckande med nosen.. Han jämförde med bordercolliens "eye"

Det enda negativa man kan säga om Cookies markering är att om minsta lilla del av dofthållaren är synlig eller om hon tycker jag är för långsam med att berömma, så kan hon i sin iver ha en tendens att "nafsa" till. Men vi jobbar på att ha tålamod och hålla markeringen lite längre. 

Smulan har ju ingen frysmarkering. Från början var det där med att ens stanna vid doften inget som hon prioriterade, det var ju mycket roligare att söka än att hitta. Så vi jobbade mycket på att göra hittandet till det viktigaste. En gömma, jackpotbelöningen och inte gå vidare... Det har lönat sej och nu har on en fin markering, på sitt eget lilla vis. 


Idag testade jag att filma deras sök med mobilen och den nyinköpta bröstselen. Gick hyfsat, blir väl bättre med tiden. Det är så kul att titta på deras sök efteråt.

Så här kommer först Smulans sök och sedan samma sök med Cookie.

Och ni får en liten utmaning... kan ni se exakt var gömman är när Smulan markerar? Domaren kan ju fråga på tävling och då ska man ju kunna peka... Och i klass 1, som Smulan är i, ska ju hunden vara vid doften....

Titta på Smulans sök först... 5 stycken är det. Och sen får ni facit av Cookie.... 

Tyvärr så verkar det som om man måste klicka på varje film för att öppna dom... Iallafall på min padda och mobil... hoppas det fungerar. 










Cookies "facit"




  


  




  


Hur gick det, alla rätt kanske. Grattis 🙂

Jag hade ju önskat att Smulan satt vänd mot doften, men nu har hon bestämt sej för detta sätt, så då får jag vara med och se var hon markerar. Domarna ser ju iallafall tillräckligt bra, än har jag inte behövt visa... 


Lägger till några sök till utom tävlan...bara för att det är kul




  

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards