collbros

Alla inlägg den 1 december 2018

Av Barbro Collin - 1 december 2018 18:45

Tänk att våra 4-benta kompisar aldrig upphör att förvåna oss...

Idag har jag och Cookie tävlat nosework. TEM behållarsök (= 4 sök bestående av behållare, som i klass 1 är kartonger) Cookie, är dels i sluttampen på löp, dels har hon på sistone fått för sej att man kan både hoppa, krafsa och bita i kartonger. Så jag hyste inga förhoppningar på denna tävling, tänkte att vi tar det som en träning, det får gå som det går...

Och efter en lång väntan, hon fick ju starta sist på grund av löpet, så var det då dags för  Cookie. 

Och vad gör hon då, denna dag, min Cookie? Jo så här gick det...

Som vanligt blir hon superglad när jag tar fram noseworkselen, och hoppar runt som en känguru... Vi kör träningsbanan, perfekt markering. 

Alla 4 söken körs direkt efter varandra... Vi höll ju till på Alac, som gör koppel, selar mm till hundar och alla söken var inne på fabriken, bland hyllor fyllda med läder som luktade supergott... 

Men Cookie stördes inte ett dugg av alla goa dofter, utan med full fokus tog hon sej an sök efter sök... Inte minsta antydan till hopp, studs, nafs eller tugg. Mer eller mindre rakt på rätt kartong, snygga frysmarkeringar... Studset kom efter att domaren sagt rätt och det var dags för gotta. 

Hade ju inte förväntat mej detta, hade ju trott att hon skulle flamsa runt... Men som den lilla stjärna hon är så samlade hon ihop sej när det var allvar... Tror faktiskt att hon tycker det är lika roligt att tävla som jag... Eller i allafall känner av mina positiva vibbar.

Och det hela gick ju övar all förväntan... Så inte nog med att hon klarade söken med fokus och glädje så hamnade vi dessutom på pallen... Med en 2:a, 3:e, 5:e och 9:e placering i de olika söken så knep vi dessutom första priset i totalen. 

Kanske vi alltid ska tävla när hon löper... 



Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards