collbros

Direktlänk till inlägg 19 januari 2019

TSM 1

Av Barbro Collin - 19 januari 2019 19:15

Så var det då dags för Smulans första tävling i år. En TSM klass 1 i Hede.


Det var ju med viss tvekan jag anmälde oss, man vet ju aldrig hur vädret är så här års... Men vi hade både tur med att komma med och med vädret. Och att vi fick starta i EM- gruppen.


Åkte iväg i god tid på morgonen, och kom fram helskinnade, trots en renflock efter vägen.


Passerade en stackars tjej som kört på en ren... Stannade och kollade med henne att hon var okey, och det var hon tur nog. Hjälp var på väg, både för bil och ren. . Den stackars renen var det värre med, så jag hoppas hans lidande blev kort...


Blev till att köra väldigt försiktigt resten av vägen...


Väl framme blev det lunch, och banvandring.... Tyvärr glömde jag alldeles bort att fota sökområdena, trots att jag hade tänkt det...  


Smulan fick startnummer 4, så vi behövde inte vänta länge till första söket, som var utomhus. Hon hanndoch sätta i sej en massa snö... Och det i kombination med kylan fick henne att nysa en hel massa under söket.. Söket bestod av ett område bestående av en vägg, i ena hörnet av väggen ett par stora däck, i andra hörnet en mokapär och nåt annat jox (erkänner, kommer inte ihåg exakt vad det var) Det låg några grejer i området också. Smulan nös sej bort mot väggen och till slut markerade hon ett ställe långt ner på väggen. Markerat och rätt 👍🏼


Sen var det lite väntan medan alla deltagare också gjorde Utomhussöket. Cookie fich komma ut på en liten rastning och så fick hon köra träningsbanan... Jättekul matte, sa hon, när kör vi resten...


Det blev dags för resten av söken, som alla var inomhus. Skönt, för det var kallt och lite blåsigt ute. Och så himla bra att man kunde koppla på kupevärmaren till hundarna, så de hade det varmt och skönt i bilen.


Behållarsöket var först, i en stor busshall, med tre rader kartonger. Smulan jobbade sej raskt ner för mittersta raden, matten snubblade över en träskiva som låg över avloppet, Smulan markerade i samma stund kartongen till höger om mittersta rasen... Markerat och rätt 👍🏼


Nästa sök var fordonssöket. En minibuss (typ) Vi startade i fronten på busen, Smulan fastnade där ett tag men fortsatte sedan i raskt takt runt fordonet och markerade på bakre däcket på andra sidan ... Markerat och Rätt 👍🏼


 Och det är nu, när det bara är ett sök kvar, och det bara är det söket mellan oss och ett diplom som det börjar pirra i magen... Och det gjorde det nu också...


sista söket var ju inomhussöket. Ett ganska litet, avlångt  rum, med två bord efter högra långsidan och efter borden något slagt elcentral, med sladdar mm. Vänster vägg var tom och i vänstra hörnet stod en gammal skrivare på golvet. Smulan bestämde sej direkt för att doften absolut borde sitta på skrivaren och nosade av den ordentligt, till och med på baksidan... Och kanske kunde doften sitta i hörnet bakom också... Här hade hon nog lite förutfattde åsikter om vad doften borde finnas...


Jag flyttde lite på mej, och då tog hon och sökte av bordkanterna hela vägen fram och tillbaka. På tillbakavägen hamnade hon ju vid elcentralen och där fann hon doften på en gång... Markerat och Rätt... Tjoohoo.... Det blev 100 poäng, noll fel och DIPLOM.  Och 5:a i totalen... Inte beroende på någon extrem snabbhet, mer beroende på att vi bara var 6 som tog diplom denna dag. Men kul ändå, och en fin pokal fick vi med oss hem. Hon är en liten stjärna, min söta, roliga tant Smulan     🏆


Så nu har Smulan 2 diplom, " bara" ett till som fattas.


När nästa tävling blir av det vet jag inte än, har några som jag ska anmäla till... Men det är mycket som spelar in som styr om det blir start detta halvår eller ej... 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards