collbros

Alla inlägg under april 2019

Av Barbro Collin - 1 april 2019 21:43

   

nu var det ju inte 1april men gårdagens tävling bjöd på många skratt åt både gamla och nya skämt. 

Det var Smulans tur att tävla, och fastän det inte lyckades fullt ut, så var jag verkligen supernöjd med hennes insats.

och eftersom jag lyckades komma ihåg att fota sökområdena så kommer här lite bilder och mina egna reflektioner över Smulans bedrifter.. sök nr 1 var utomhussöket. Här startade hon till höger, drog snabbt över till vänster sida och fortsatte direkt ner till plogbladet, där hon vindade in gömman på ett del av fästet. Smulan markerar ju genom att dutta till med nosen, och det går verkligen snabbt när hon gör det.. sen tittar hon på mej och sätter sej ner. Det gäller ju verkligen för mej att se vart hon varit sist med nosen, vart själva den snabba dutten varit. Missar jag det kan jag inte säga exakt var hon markerat. Tur nog så hängde jag med ordentligt, för domaren bad mej visa... 


Dagens andra sök var fordonssöket. Här startade hon på högra däcket och jobbade sej energiskt framåt och runt skopan och på andra sidan traktorn satt doften. Snygg markering, och den här gången var den tydligare, så jag behövde inte visa. 

Och resultatet av dessa två sök blev full pott och två SSE 

   

sök nr 3 var inomhus. Ett roligt sökområde, med en skämtsam anspelning på det gamla aprilskämtet från den svartvita TVns tid. Vi mer mogna ungdomar minns när man uppmanades att dra en nylonstrumpa över TV rutan för att få färgbild.... 

Fick inte med hela området, missade lite i början. Det var här hon missade, tiden gick ut, men oj, va nöjd jag är med hennes sök. Hon började till höger, jobbade sej runt hela rummet, soffa, mangel, kartonger mm. Noggrant, fokuserat... hoppade inte över något och vimsade inte runt som hon kan göra ibland...Tiden gick och hon hade sökt sej runt hela ytterkanterna av rummet, och vände uppmärksamheten till TVn mitt i rummet. Den undersöktes nogrant, även ovanpå... det märktes att hon hade något i näsan, men hon hittade inte gömman i tid. Var gömman satt, undrar ni... ja, den satt inte på TVn utan på handtaget på kistan till vänster om den. Hon fick fortsätta att söka efter att tiden var ute och då hittade hon den.  Ibland är det så lite som behövs för att det ska bli svårt, den här gången var det nog att hon behövde komma från "rätt" håll för att fånga doften. Men, som sagt, jag är så himla nöjd med hennes sök, så kul att se henne så fokuserad och noggrann...

   


Sista söket var behållarsöket, dvs kartonger. Dom går att skymta framför alla ben på bilden ovan.

Även här slog hon mej med häpnad. Hon har nog aldrig gjort ett så snyggt kartongsök. Kartongerna låg i en V - form, med en stor kartong i mitten längst ner.  Näsan på direkt, började till höger och arbetade sej ner, kartong efter kartong, lungt, noggrant och fokuserat. En snabb nosning på varje kartong, hoppade inte över någon. Checkade av den stora kartongen i mitten och började sedan nerifrån med nästa rad... och avslutade med att markera rätt kartong. Den enda lilla "missen" var ett lite krafs på kartongen, men bara ett så det gjorde ju inget... 

Hon är en liten stjärna min gamla Smula... så roligt att se henne jobba med så stor glädje, men ändå fokuserat. Inte minsta vims alls... kanske har hon blivit vuxen. Eller så är det hennes förmåga att ha koll på när det är skarpt läge och då plocka fram sitt allra bästa som gjorde att hon jobbade så himla bra.

Nu tränar vi vidare, tjejerna och jag, så får vi se vilka tävlingar vi kommer med på och hur det går då....



Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards