collbros

Alla inlägg den 8 juni 2019

Av Barbro Collin - 8 juni 2019 19:15


Då var det då äntligen dags för en klass 2a igen. Vi hade mellanlandat i gamla bekanta Mjösjö redan på fredagen, så det var bara 2 timmars resväg till Ramsele, och dessutom startade vi på eftermiddagen... 

Det var varmt redan när vi startade från Mjösjö, och när vi kom fram så var det runt 30+... Tur silverdukarna finns, även om dom inte kunde ta bort all värme, så höll det sej uthärdligt för hundarna i bilarna... Cookie hade dessutom kyldyna, silvertäcke och blev avvaskad med vatten lite då o då. Under öron, i ansiktet, under magen och tassar. Men det var jobbigt med värmen, tyckte hon. 

Utomhussöket och fordonssöket låg i värsta solgasset, bakom en byggnad... Det uppmättes ca 40 grader där...

Cookie var taggad, men klart påverkad av värmen. Hon letade på, och jag såg tydligt att hon hade doft i näsan, men hon orkade helt enkelt inte jobba sej fram till doftkällan Innan tiden gick ut. 

Domarens kommentar stämde med mina iaktagelser: " reagerar vid källor men fäster ej. Mjuk och följsam förare


 


Fordon: Cookie jobbade sej runt högra bilen, vidare runt traktorn, där hon visade att hon kände något, men släppte och gick över till nästa bil där hon markera en gömma. Visade tillbaks henne till traktorn, men hon orkade inte jobba sej fram till gömma 2, som, precis som jag såg på Cookie, satt fram på traktorn... Det känns bra att veta att jag läste henne korrekt. 

Domarens kommentar: " kämpar på och tar gömma 1 fint. Har gömma 2 men fäster ej"

Inomhus: 

En liten läktare med start på första bilden. Cookie drar ganska fort hela vägen ner, rundar räcket och vindar in doften längst ner till höger och markerar snyggt. Fortsätter sedan till hörnet där doften sitter. Hon jobbar på där ett tag, släpper och fortsätter längs planket ner till starten igen... här tar tiden slut.

Domarens kommentar: lungt självständigt sök. Bra koppelhantering"  (sen fick jag ett fel för att jag tappade en godis i sökområdet... efter att tiden gått ut... brukar väl inte ge godis i sökområdet, utom vid första hittade gömman... vet inte varför jag gjorde det nu..) Fick bra muntlig feedback, dels att Cookie jobbade bra och att hon hade doften, men släppte, dels att jag hanterade kopplet bra och gav henne utrymme... Alltid roligt med beröm. Särskilt när det är något jag jobbat på att komma ihåg...

   

Behållare: ja, vad ska man säga... Cookie hade funderingar på varför det stod en gubbe och glodde på henne från "läktaren" och var tvungen att voffa åt honom. Jag samlar ihop Cookie, släpper på henne. Hon siktar in sej på första burken, tittar till på mej och gör en snygg markering, tittar till på mej igen och fryser igen.... Markerat säger matten, som nu är övertygad om att det är rätt burk... vilket det inte alls är. Och Cookie utstålar lättnad över att det är klart nu och att hon kan få gå och vila... Domaren hade ju inte så mycket att kommentera, men han kommenterade ju det han såg iallafall : " bra start" 

   

Tja, sämsta tävlingen någonsin... 2 av 8 gömmor hittade...

Men jag är ändå ganska nöjd. Cookie försökte verkligen, fastän hon hade det jobbigt med värmen. Och jag kunde läsa henne bra... 

Så det var bara att packa ihop efter en lång varm dag o kväll och styra bilen tillbaka till Mjösjö, för att ladda om inför söndagen... Klockan var över 11 innan vi kom fram, så det var bara att slänga i sej en macka och gå och lägga sej... vi somnade snabbt, Cookie och jag...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards