collbros

Direktlänk till inlägg 10 juni 2019

Ramsele dag 2

Av Barbro Collin - 10 juni 2019 19:48

   

Efter att ha sovit som stockar, vaknat och konstaterat att det inte var lika varmt som i går, laddade vi med frukost och en nostalgisk (för mej) morgontur runt gårdsplanen, innan det var dags att åka till Ramsele för tävlingsdagdag nummer 2. Tänkte att efter gårdagen, med denna extremvärme, så är alla gömmor som Cookie orkar hitta bra, oavsett det är en eller alla...

Kom till hembygdsgården och blev väl omhändertagen och fick stå så nära det gick i skuggan med bilen😘


Vi började med banvandring i härliga miljöer. I inomhussöket var denna figur det första som mötte oss till höger om dörren, där starten var... funderade lite på vad Cookie skulle säga om den, och var glad för att figuren inte hade några ögon..


Inomhussöket var uppdelat på 2 olika sökområden och den totala tiden för båda områdena var 4 minuter. Tiden stoppades efter att man hittat gömman och kommit ihåg att säga Färdig i första området och startades igen när man klev över startlinjen till område 2. Det var en härlig miljö, med ett ganska stort rum,  med 2 rader bås för kreaturen och ett par boxar, och sen ett mindre rum innanför. Har försökt att rita upp rummen (blir nog ingen arkitekt...) så man kan få ett grepp om hur rummen såg ut och koppla ihop ritningen med bilderna....

Var ju lite nervös för hur Cookie skulle reagera på dockan, men jag tror inte hon ens såg dockan, hon vindade in doften direkt och jobbade sej fram till den på en gång, snygg markering och hennes lilla otåliga pip kom när hon tyckte jag dröjde med att säga braaaa. Men, så är det på tävling, jag måste säga markerat och domaren säga rätt innan det blir belöning...alldeles för långsamt tycker Cookie. Matte kom ihåg att säga Färdig, med några sekunders fördröjning...





 


   

När dörren till område 2 öppnades, lät jag (precis som innan start på område 1), Cookie stå och ta in området en kort stund innan jag släppte på henne. Hon drog direkt ner längs hyllan till fönstret, och undersökte apparaten som stod där ordentligt, för att sedan jobba sej tillbaka längs hyllan till "konsolen" närmast dörren, där hon markerade. Rätt, och matten kom ihåg Färdig...

Fin kritik från domaren: " bra start, tar doften på långt håll. Följsam förare, bra avstånd till hunden"

      


 





 


Behållarsöket bestod av massor (fler än de som syns) av väskor utspridda i 2 rum. 1 gömma och 1 minut... cookie fick även här stå och känna in området en stund innan jag släppte på henne. Hon drog rakt in i rum två, kollade av de väskorna, fortsatte tillbaka till första rummet.... där fick jag påminna henne om att det var "kartongerna" vi höll på med (alla behållare är döpta till kartongerna...) men hon hittade rätt väska med marginal. Och matte sa färdig med bara lite fördröjning...
Domarens kommentar: Fokus på behållarna. Följer anvisningar. Söker självständigt.

Fick också muntlig feedback för båda söken, som var roligt att höra... Domaren berömde mej jättemycket för att jag lät Cookie få utrymme att jobba, att jag inte störde henne med kopplet och att jag lät henne känna in rummen innan start. Han var imponerad - så himla roligt. Och jag tänkte för mej själv.... Tack Anneli 😍 för att du fått in denna nyttiga lärdom, och en massa annat, i min skalle. 🙂

 


Fordon: Hon tog ett varv runt lokomotivet och här fick jag påminna henne om att det var "bilen" hon skulle söka på, inte gräsmattan.... samlade ihop henne och startade om, och strök henne efter sidan innan jag släppte på henne igen. Nu gick det bättre, och hon tog sikte på den lilla fyrhjulingen, där hon snabbt hittade en doft vid den röda pricken, och sedan den andra på framsidan av fordonet. Jippie, rätt igen. Matten vill veta var tävlingsområdet tar slut, för att kunna belöna Cookie, domaren ser dum ut och matten kommer plötsligt ihåg att hon inte sagt färdig... 
Fick ett fel, för domaren ansåg att jag puttat Cookie när jag strök henne efter sidan... tja, om domaren uppfattade det så, så är det inget att göra åt...

Domarens kritik: söker fint efter anvisningar. 

 

Brukar ju inte vara särskilt nervös under tävling, men nu slog nerverna till, det pirrade ordentligt i magen... "Bara" ett sök kvar nu. Utomhussöket, där Cookie på senaste tiden har lite väl lätt att tappa fokus och undersöka andra lukter än de dofter hon ska leta efter... 

Efter att först ha voffat åt en lyktstolpe med vit fot som var oförskämd nog att stå och glo på henne en bit därifrån, så bestämde jag att starta henne vid bortre sidan på rampen, med ryggen åt lyktstolpen. Hon började leta på husknuten, sedan vidare längs rampen, med bra fart, rundade räcket och drog längst upp på rampen, undersökte väggenoch en dörr och hittade gömma 1. Rätt 👍🏼 Sökte vidare bort till högra sidan av trärännan och ner till husväggen. Hon sökte av den, och sedan var hon mycket intresserad av stenarna "rännan" stod på och av själva rännan. Hon till och med lyckades krångla sej upp och in i själva rännan för att kolla ordentligt på översta delen. Hade lite svårt att vända sej i rännan men lyckades och tog sej ner och bort till rampen igen... hon luktade nogrant runt nederdelen på rampen, men jag tyckte inte hon fäste ordentligt. 30 sekunders varningen kom, jag viftade henne åt rännan till igen, hon gick ditåt men vände sedan och gjorde en snygg markering vid den röda pricken... RÄTT. Matten glömmer Färdig... men vem bryr sej. Vi har klarat alla gömmorna, vi har 100 poäng, vi har diplom.... 

Domarens kommentar: Hunden söker självständigt och anpassar tempot efter matte.

Samtliga närvarande var alldeles tagna, spänningen hade blivit nästan olidlig när jag visade henne bort från gömman när det var så lite tid kvar... och jublade med mej för att  Cookie ändå bestämde sej för att strunta i mej och markera där hon visste att doften var... 

Nosework när det är som bäst... alla är minst lika glada som man själv är när 100 poängare uppnås... 

 


 


Gissa om jag svävade på moln när jag gick från söket... 
Det blev extra gotta till Cookie, och fika till mej i väntan på att tävlingen var klar och prisutdelningen skulle starta. Nu tävlar jag ju inte för att få bästa tiderna och komma på pallplats, för mej kan det räcka med att jag är nöjd och hunden jobbat bra. Men nu förstod jag ju att jag, trots att jag definitivt inte hade särskilt bra tider, låg ganska bra till för pallplats. Och trots att det inte är målet så är det ju superroligt om man lyckas hamna där...

och tänk... min lilla Cookie hamnade som 2a i fordonssöket och överts  på prispallen i totalen. Och dessutom var vi ensamma om att ha tagit diplom... Kan bara säga att jag fortfarande går omkring med ett fånigt flin på läpparna.... 


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Måndag 25 mars 17:20

    https://youtu.be/srtljhL0Aek?feature=shared

Av Barbro Collin - Måndag 25 mars 09:51

Dags för ”tronskifte” …. Igår var jag och Cookie på en TSM 2 i Sundsvall.  Har ju ett tag funderat på om jag ska sluta tävla med Cookie i den klassen…    Jag vet ju hennes styrkor och hennes svagheter… på plus...

Av Barbro Collin - Tisdag 19 mars 16:39


Idag stog fordonssök på agendan. 10 gömmor på 3 bilar vid pilarna... förklaring under bilden. Jag började med Knyttet. Det var heeemskt längesen hon sökte på personbil så jag trodde det skulle bli, dels spring och lite fokus från början, dels att h...

Av Barbro Collin - Onsdag 6 mars 17:48

Äntligen utomhus Idag blev det nästan bara fordon… bäst att passa på när vi äntligen kan träna ute. Och fordon var det länge sen vi kunde träna på Och vi blev nog lite överentusiastiska… det blev lite mängdträning - totalt 22 gömmor...

Av Barbro Collin - Tisdag 20 feb 17:45

  Första gömman satt i mitten av tröskeln… Knyttet är som vanligt supertaggad och jag försökte få henne lite lugnare innan jag släppte på henne…höll henne ett tag och hoppades att hon skulle slå på nosen direkt, få in doften och lära...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards