collbros

Alla inlägg under augusti 2019

Av Barbro Collin - 18 augusti 2019 21:04

  




Börjar med en bild från gårdagen... en mycket trött Cookie landade i sängen direkt när vi kom från tävlingen, drog en djup suck och tvärsomnade. Fick efter ett par timmar övertala henne att gå upp för att äta middag... trodde hon ville ut på en promenad sen, men icke, hon intog sängen igen och fortsatte att sova. Först mycket senare kunde hon tänka sej att ta en snabb kissrunda... 

 

Så himla trött var hon igår, och det satt i idag också....

Och påverkade hennes sök en del, kände inte igen hennes sätt att jobba, framför allt inte i dagens två första sök.

Vi började inomhus, med ett inomhussök som bestod av en liten hall som utmynnade i ett ganska stort rum, som det i den änden som syns på bild var ganska trångt med alla bord och stolar. Till vänster i bilden är väggen mot hallen och mot den stod skåp. Cookie sökte av rummet, visade intresse vid skåpen, men fortsatte runt rummet... lite halvhjärtat inte med den iver hon brukar ha. Stannade upp några gånger och tittade på mej, kändes som om hon sa " men var är den matte... " Hittade inga dofter, tiden gick ut, men hon uppmuntrades att hitta ena gömman, som var där hon visat intresse... i skåpet, djup och oåtkomlig. Den andra doften var en hög gömma, vid den röda pricken... 

suck, där sprack förhoppningen på fullpott och chans på diplom.  Lilla ❤️

Dommarens kommentar: Tyvärr inget fynd. Men Cookie hadeidentifierat ????. snabbt (vad det skulle stå istället för mina ? har jag ännu inte lyckats tyda, ev omr.) 

    


Sen var det behållare, idag en massa väskor, på en relativt liten yta. Cookie hittade en av gömmorna innan tiden gick ut. Glöden fanns inte där, även om hon jobbade på...


 

Det gick fortare idag, men Cookie fick ändå en lång vila i bilen, hon hann med att både sova, knapra i sej ett kex och ta en liten promenad... matte hann äta hamburgare, dricka kaffe och prata en massa nosework...

Kunde " trösta" mej lite med att det inte var många som fick full pott på något av de två söken, så helt lätta var dom ju tydligen inte... 


Till sist var det då dags för de två sista söken. Först ut var utomhussöket, ett stort område längs både kortsida och långsida på huset. Nu kände jag igen min Cookie, även om hon fortfarande kändes lite "seg" så jobbade hon med en helt annan iver och intensitet. Startade henne vid stolpen närmast på bild, hon jobbade sej längs alla stolparna, fortsatte till stegarna, där hon jobbade en stund runt den delen av stegarna där en slang låg hoprullad under dom. Efter en stunds intensivt sökande, bestämde hon sej till slut för var doften var starkast och markerade snyggt.. Rätt! 

Sen fortsatte hon runt hörnet på huset och fick snabbt napp vid den röda pricken och markerade... Rätt och matten kom ihåg Färdig. 

Så himla skönt att hon hittade båda gömmorna och att sökglädjen var tillbaka... 

Domarens kommentar: Fin markering gömma 1 Fint fokus i sökområdet. Och hon använde 1.36 m av maxtiden på 3 minuter. 

   

Dagens sista sök var fordon, som bestod av en personbil och det röda fordonet... Startade henne på sidan, längst fram på "traktorn" Cookie jobbae sej runt och efter lite nosarbete på baksidan av skopan gick hon runt till framsidan och markerade på "insidan" av skopan. Rätt! Fortsatte över till bilen, med mindre än 30 sekunder kvar och där rann tiden ut precis innan hon bestämnde sej för att markera vid skärmen bredvid bakhjulet på bortre sidan av bilen. Gjorde ju inte så mycket, hon hittade ju båda gömmorna även om tiden tog slut (2min)

Dommarens kommentar: Fint fokus fordon. Bra nosarbete.

Så dessa 2 sök är jag jättenöjd över, och så glad att hon var tillbaka på banan igen...


   

Men lie surt kändes det ändå, hade ju så gärna velat få full pott och ett diplom till... men, men vi har en tävling kvar innan (förhoppningsvis) min höftledoperation blir av. 

Nu blir det rolig träning och vila i nästan 2 veckor för mej och Cookie... ja och för Smulan också såklart.


Av Barbro Collin - 17 augusti 2019 17:39

Första dagen i Sundsvall gick bra, även om jag gärna velat ha full pott, så är jag näjd med det mesta av Cookies arbete i söken.

Vi började med det nervösaste av söken: behållarsöket. Men jag hade inte behövt vara nervös, hon gick in och gjorde ett fint sök. 2 dofter , 1.45 min. Doften låg i en av burkarna och i den bruna trälådan närmast i bild. Ingen bollande med behållarna, snyggt och prydligt sökte hon av och markerade rätt utan tvekan. Tid 1.27.46

Domarens kommentar: Bra fokus Fint tempo Fina markeringar. 

 


Nästa sök var inomhus. Ett stort förråd, 2 gömmor, 3.45 min. Gick ju inte att fota hela området på samma bild så man får tänka sej... starten var precis innanför dörren som var på höger sida om brädhögen på höger sidan av domaren.

på vänster sida om domaren gick det ut en vägg i halva rummet. väggen ser ni på bild 2, och kabeltrummorna ligger i samma del av rummet. 

Cookie fick söka lös, gick in, scannade sej runt föremålen i rum 1, runt väggen och fortsatte till den röda mackapären i högra hörnen på bild 2. Fin frysmarkering och rätt. Fortsatte seda förbi kabeltrummorna och till sista väggen, där jag tyckte hon slarvade lite. Kunde genom att flytta på mej i sidled få henne att söka av hela väggen, även in i hörnet. Finns inget här, sa Cookie, och fortsatte tillbaka runt hörnet på den utskjutande väggen, där hon hittade en hög gömma och gjorde en fin och tydlig markering. Full pott, tid 1.40.96 Domarens kommentar: Fint undersökande beteende. Fin strävan (mot den höga gömman) och han sa också att han inte hade något att anmärka på något av söken och att Cookie var väldigt lyhörd på mej, eftersom jag kunde be henne att söka av områden bara genom att förflytta mej lite...  

Så himla kul att få fin kritik och att vi började dagen så bra med full pott på båda söken...

     


Men sen gick det inte riktigt lika bra...

Utomhusområdet var stort och gick runt hela uthuset/ vedboden som syns på bild. Både inuti och utanpå, inklusive en del träd. 2 gömmor, 3,30 min. Matten hade lite pirr i lagen... nu gällde det om det skulle bli nåt diplom idag. 

Startade Cookie mot stockarna på bild 1, hon tog dom från ungefär mitten, och till höger. In i uthuset, ut igen... kollade av ett par träd, men fortsatte till bortre hörnet på bild 2, där hon hittade en hög gömma, som hon markerade fint och tydligt. Sen fortsatte hon runt baksidan på uthuset, lite otur att hon hade en matte som hade extremt svårt att hänga med eftersom det var en klippkant jag måste ta mej upp på där. Men hon gick in i uthuset igen, letade både där och lite på utsidan men hann inte jobba sej runt hörnet till stockarna igen... Gömma nr 2 låg dold under stockarna, i vänstra hörnet som hon inte sökte av vid starten... 

Jaha, så var den dagen förstörd... men är nöjd över hennes jobb, hon sökte av området bra, missade

 bar några träd... Domarens kommentar: Fint utpek vid fyndet.


   

Sista söket var ju då fordonssöket... Nu kunde man slappna av, skulle ju inte bli nåt diplom i dag...

2 gömmor, 2 min. Starten till höger, vid början av släpet. Cookie valde att söka av bortre sidorna av fordonen, rundade 4- hjulingen, letade sej in under sadeln på den och markerade den oåtkomliga gömman snyggt. Fortsatte sedan längs fordonen och precis när tiden var ute så markerade hon gömma nr 2 i kanten på släpet......

Där var inte sekunderna på vår sida direkt, men hon jobbade bra och systematiskt runt fordonen och fick med hela fordonen... Domarens kommentar: Löser oåtkomliga bra.

Domaren sa också att Cookie hade gömma 2 redan från start, men valde att fortsätta som hon gjorde i starten...

Något att fundera på... hon borde ju välja att ta tag i den doft hon känner redan första gången hon känner den, inte fortsätta och liksom lämna den till senare... 

 

 Får ändå vara nöjd med 6 av 8 hittade gömmor, en 7:e plats i totalen, inga felmarkeringar, inget bollande på behållarna, fina markeringar på de höga, dolda gömmorna. 

Behöver jobba på att hon ska välja att leta sej in till gömman direkt, och att, även om det på ett sätt är bra att hon skannar av områdena från start, hon gör det lite snabbare...

Nu ligger en väldigt trött Cookie helt utslagen i vår säng i husvagnen, få se om hon vaknar till middan...

och så laddar vi för morgondagens tävling... 




Av Barbro Collin - 11 augusti 2019 21:37

Dag två på TSM2 tävling i Nyland. Regnet hade öst ner på husvagnen hela natten och en bit in på förmiddagen. Kändes sådär att kliva upp och åka och tävla i tegnet, men som tur är så blev det uppehåll lagom till det var dags att åka. 

Väl framkommen kunde jag bara konstatera att det sök som jag absolut inte ville börja med, var det jag skulle börja med.... Behållarsök... jaha, kunde jag ju inte låta bli att tänka... men det var ju söta behållare iallafall. 

Men jag försökte fokusera på att det skulle gå bra, och att jag bara skulle köpa när Cookie gjorde sina fina frysmarkeringar. Började hon irra runt och putta runt behållarna skulle jag ingorera henne och låta henne söka vidare.

Startade 6a i den gruppen och Cookie var taggad. Talade om för henne att det var jättesöta behållare och att hon bara skulle gå in o markera dom två som det var doft i... okey, sa Cookie och startade med att söka av raden i mitten, vika av till vänster och tvärstanna vid en liten burk, nosa ordentligt och frysmarkera... Rätt! Fortsätter i yttervarv, förbi starten och gör sedan en lika snygg markering på en större låda på höger sida. Rätt!!! Färdig kom jag ihåg att säga nästan på en gång... Hurra, och jubel från min sida, hopp o studs från Cookie och massor av belöning. 

Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag blev över att hon fixade behållarna i gammal god Cookie stil, och vilken tyngd som lyftes från mina axlar....

På bilden är domaren Ulf, som tyckte hon gjorde ett systematiskt sök med tydliga hittanden. Han sa också att hon hitills var den första hunden som direkt markerade rätt behållare när hon kom till den...

 


Sen fortsatte vi direkt till inomhussöket, som bara var en bit bort och där det stod en spiralståltrappa mitt i. 

Cookie gick snabbt längs högerväggen och förbi trappan. Innan hon hann förbi trappen, tvärnitade hon och gick till en av trappans stolpar och ställde sej, balanserande på bakbenen, och pekade tydligt upp mot trappans stolpe.... Markerat/rätt.  Snabbt gotta och fortsätt... nu jobbade hon sej vidare tillbaka längs den andra väggen, fastnade på ett stålrör som stack ner en bit, med ett hål i underkant och gjorde en grundlig undersökning, markerade.... jag var lite osäker och frågade henne... javisst svarade Cookie och markerade... markerat sa jag, fel sa domaren... Attans... doften satt en liten bit bort på väggen längst nere vid golvet på en stålplattegrej. 

Cokkie hittade den på en gång när hon fick söka vidare... tycker det är så himla bra när domaren låter hunden hitta rätt och få belöning .

Tråkigt, med felmarkeringen, men så här efteråt skulle jag ju ha lyssnat på min första magkänsla av osäkerhet och inte frågat henne. Kanske har jag lärt mej nåt till nästa gång...

Domarens kommentar var: Jättefint sökarbete... så fint betyg trots felmarkeringen...

Men gjort är gjort och jag var fortfarande överlycklig över det fina behållarsöket...


Tyvärr så missade jag att fota sökområdena idag, men har gjort små "teckningar" istället. (Man kan ju definitivt inte tro att jag hade bra betyg i teckning i skolan...) Första teckningen föreställer fordonssöket, som bestod av två JÄTTESTORA lastbilar. 3min/2 gömmor.

Som synes på bilden, började Cookie längst fram på första bilen, sökte snabbt sej fram och tvärnitade vid lastbil nr 2s hjul, där hon gjorde en snygg markering. Hon fortsatte sedan, gjorde en liten, snabb,  sväng under bilen för att kolla av doften hon nyss hittat och vars doft naturligtvis sipprade ut där också. 

Sen fortsatte hon efter sidan på bilen och nosade sej fram till nästa gömma, även här med en tydlig markering

Båda rätt, och matten kom ihåg att säga Färdig... vi fick mycket beröm av domaren, och den skrivna kritiken kan man ju inte klaga på direkt... även om jag inte riktigt ser vad hon skrivit...


Sista söket var utomhus, 4 min/2 gömmor, på ett område med en massa däck och annat jox, maskiner, en massa smårör mm, mm, mm...

Området låg längs väggen på en byggnad, på min eminenta teckning syns hur Cookie jobbade sej runt, in i alla prång... hon missade inte en enda grej. Även om det i mina ögon såg lite nonchalant ut. Kanske att jag får vänja mej vid hennes "nya" sätt att skanna av områdena och lita på att hon faktiskt har med sej näsan hela tiden. Hon gjorde snygga markeringar, först inuti en stor fälg, sen på en hög gömma efter en vägg... och matten kom ihåg att säga färdig relativt snabbt... 

          

   


Jag är verkligen supernöjd med dagens tävling, dels över att Cookie faktiskt inte missade behållarsöket, dels över hennes klockrena sök. Hon har utvecklats jättemycket och det är så himla kul att se. Hennes nya sätt att ta sej an sökområdena är något som kommit, särskilt när det gäller stora områden... Nu får jag försöka att ta tillvara på det, utveckla och se till att hon jobbar en aning snabbare. Inte mycket, men så att tiden inte hinner ta slut. 

Och så hoppas jag att hennes fina behållarsök fortsätter och inte återfaller i de vimsiga, felmarkerande, lursöken hon haft ett tag nu..


Hursomhelst, så hamnade Cookie, till min stora förvåning, på prispallen i totalen, med en hedrande 3e plats, efter dagens 2 diplomekipage. 


 

Imorgon är det dags att packa ihop husvagnen och styra kosan hemåt... blir gott om tid att planera veckans träningspass på vägen hem 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards