collbros

Alla inlägg under september 2019

Av Barbro Collin - 1 september 2019 22:02

Ännu en tävling som inte gick riktigt som jag ville... 7 av 8 gömmor hittade. Alla andra tävlingar har jag snabbt kunnat skaka av mej besvikelsen över missade gömmor på och vara glad över vad Cookie presterat och kunnat analyserat vad som gått på tok. 

Det har ju oftast varit förarfel, Cookie har alltid gjort sitt bästa.

Ibland har det varit vansinnigt varmt, vilket gjort att Cookie helt enkelt inte orkat. Ibland har matten gått på ett ökat intresse för någon behållarna, och sagt markerat, fast Cookie egentligen inte gjorde nån markering... dåligt med is i magen hos matten... nån gång har jag bett henne visa och då är ju Cookie "väluppfostrad" och ger matten en markering . 

Och ibland har tiden inte riktigt räckt till. Nån gång har hon faktiskt inte hittat doften, men oftast har hon haft doften i näsan men inte hunnit få till en markering...

Men alla gånger det inte blivit full pott har jag ändå varit nöjd och glad. 

 

Och så borde det ju ha varit även i lördags.

Jag vet och tycker att Cookie gjorde superfina sök, jag är så nöjd med hennes fina sökarbete och nästan ryser av glädje när jag tänker på hur hon utvecklats detta år. Det är en ren fröjd att se hennes noggrannhet, hennes fokus redan från start och hennes direkta tydliga markeringar. Det är underbart att se att hon, trots fokuseringen på själva söket, ändå lyssnar på mej, både när jag jag använder röst och när jag genom att genom att röra på mej kan styra henne. Förundras över hur hon kunnat bli så bra...

Jag vet också att jag gjorde ett hyfsat jobb i änden på linan, men jag önskar verkligen att jag kunde vara lite snabbare, ser ju att hon väntar lite på mej när det är stora ytor. Inte så hon stannar, men det blir en liten fördröjning i hennes steg...

Vet ju inte om det var det som gjorde att tiden rann ut i utomhussöket, men ut rann den i alla fall. Det fattades bara några sekunder/ca 1 meter fram till gömman... som hon direkt gjorde en snygg markering på...

 

Men trots allt detta och trots Cookies superfina jobb, trots att jag nog inte kunnat göra på något annat sätt, så blev jag denna gång verkligen besviken och ledsen över att vi missade en gömma... så himla tråkigt... varför jag blev så ledsen denna gång kan ju bero på att det nog var sista tävlingen för i år eftersom min höftledsoperation förhoppningsvis blir av snart och jag hade ju så himla gärna velat ha ett diplom till...

 

Har varit superdeppad hela dan, och inte blev det bättre av att jag har haft jätteont också... Imorgon känns det kanske bättre, och jag går ut och sätter några gömmor åt tjejerna, men idag har jag verkligen. inte ens velat tänka på nosework..

 

Här är i alla fall lite bilder på sökområdena, röda markeringar där dofterna fanns, vid pilen på utomhus söket den missade gömman. På behållarna kom jag inte ihåg vilka 2 burkar det var och på inomhussöket, som var uppdelat på 2 områden så fick jag inte med just gömmornas plats. Men lite av miljön syns ju...

Och, som sagt Cookies jobb var en fröjd att se... och domarnas kritik gjorde mej glad, både den skrivna och den muntliga, som ju är mer ingående och bara rolig att höra. Så himla roligt med domare som ger sej tid att ge ordentligt med feedback

 

Inomhussök.

Domarens kritik: Fokus på arbetet. Tydlig. Härlig sökenergi. Bra jobbat

 


Behållarsök: Fokus. Sökglädje Bra jobbat

   


Utomhussöket: stort område, mycket gräsmatta. Cookie började lyktstolpen, jobbade en stund runt dörr och hörn men hittade sen doften i springan vid den röda pricken. Fortastte sedan efter väggen, 30 sekunder kvar... satte fart över gräsmatta, jobbade sej rask fram efter utsidan på räcket och gjorde en fin markering... men då var ju tiden slut...

Domarens kritik: Låter hunden jobba ut doften på ett bra sätt. Följer anvisningar ( alltså mina till Cookie) Lungt självständigt sök

     


Fordonssöket.

Domarens kritik: Fint fokus på fordonen. Bra avstånd till hunden. Tydlig vid doft

 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards