collbros

Alla inlägg under februari 2020

Av Barbro Collin - 25 februari 2020 16:15

Idag blev det nosework i massor. Ett glatt gäng som samlades på däckfirman... totalt 19 gömmor. 7 förare och 9 hundar. Finns ju precis hur många möjligheter som helst för roliga sök och snart ska en del av oss tillbaka dit för en runda till.
Många duktiga hundar sökte fint, både högt och lågt
Fick en del att fundera på vad gäller Cookie, lite finslipning behövs... räknar med att få hjälp med det till helgen då det är kurs hela helgen 😊👍🏼
Men det känns i ben och rygg, så nu ska jag ta det extremt lungt fram tills dess, bara lite promenader med tjejerna och kanske lite lätt träning... både av mej själv och nosework för hundarna.
Tack alla för en trevlig dag.

Av Barbro Collin - 21 februari 2020 14:30

Förstår inte varför mina planer alltid spricker... skulle ju tvätta fönster, men kom ihåg att det var dags att tömma matresterna i bokashihinken... går in i badrummet... och där ligger ju kläder som ska tvättas, fyller tvättmaskinen... Smulan säger att hon vill kissa, släpper ut hundarna. Tittar in i sovrummet och ser vaxduken som skulle läggas på köksbordet, tar med mej den och lägger på bordet... ser matresterna, blandar dom med strö och går till badrummet med dom. Upptäcker att jag inte satt på tvättmaskinen, så jag gör det. Fyller matresterna i bokashihinken.... plötsligt är klockan mer än lunchdags, kokar ett par ägg. Sen måste vi ju ta en promenad, jag och tjejerna.... 
Väl hemkomna kommer jag ihåg tvätten, tömmer tvättmaskinen och lägger i en ny omgång. Funderar på middagsmat, tar fram en bit fläskkarré som jag tänkt testa om jag kan äta om den fått puttra sej riktigt mör. Steker den, häller på lite vatten, sätter på ett lock och så får den sköta sej själv.... Tittar ut genom fönstren, det börjar skymma ute, men ser ändå att dom behöver putsas...Kommer på att det var ju det jag skulle göra idag..

Av Barbro Collin - 17 februari 2020 14:30

Det var ju väldigt roligt att Cookie blev Årets Nosework springer, men glädjen falnade nu när jag 
läste protokollsammanfattningen på Springerklubben hemsida att om man inte åker till klubbens årliga utställning och hämtar det Inramade diplomet för Årets olika springrar, får man det på posten utan ram...

nästa år får man det inte alls om man inte hämtar själv eller har någon som kan hämta.... tydligen måste man antingen vara utställningsintresserad och delta på club show, eller så får man åka speciellt, i mitt fall en bilresa på ca 5 timmar enkel resa......
vad ska man säga... helt i linje med att inte publicera protokollen, eller ens försöka med en löpande information om vad som händer i klubben. Tydligen är bara utställningintresserade medlemmar något man tycker är värda att ge någon uppmärksamhet. 

Tror inte det blir någon förnyelse av medlemskapet...

Av Barbro Collin - 8 februari 2020 14:15

Jag har ju bestämt mej för att trotsa Jantelagen... så nu ska jag skryta om min Cookie igen. 
Trotsade de iskalla, nästan stormvindarna utomhus och satte 6 dofter på min bil och 4 lite mer i lä vid uthusen. 
Det var nångång i oktober jag sist körde fordonssök, så det var dags att kolla om Cookie kunde söka effektivt fortfarande... och också hur hon skulle hantera vindarna. 


Precis när vi skulle börja, fick hon syn på en granne med sina 3 hundar, varav 2 är av det bjäbbigare sorten. Och satt naturligtvis igång så fort de såg oss... Men, tänkte jag... det får bli störningsträning också, så vi började vid uthusen.
Hon var medveten om att dom gick förbi, och hon hörde att dom skällde, men det inverkade inte på hennes fokuserande på att hitta dofterna... enda märkbara var att hon skällde i väntan på belöningen... snacka om att noseworken är det absolut roligaste hon vet, tom roligare än 3 snygga killar (hon löper...) 
Sen blev det fordonssök, då killarna försvunnit, och hon slog till med ett suveränt sök, de 6 gömmorna togs på löpande band, trots blåsten... 
Hon är bara bäst... ❤️❤️

Av Barbro Collin - 6 februari 2020 14:15

Idag har det inte gjorts mycket i detta hus... en kort promenad var det som blev i motionsväg. 
Men tjejerna blev glada när matten gjorde iordning 4 behållarsök. 
Först diverse grejer med två gömmor. Tvärsäkert från båda. 
Sen Duplosök, ( de där stora legobitarna) där Cookie var försiktig och snabbt sorterade ut rätt bit och Smulan kastade sej in bland de små bitarna så de yrde åt alla håll Och sen chansade hon vilt, men med stort tålamod från matte så samlade hon ihop sej och hittade rätt. Man kan inte annat än skratta åt henne, hon hade så himla roligt.


Sen blev det ett sök på 5 små tomma petflaskor med doft i en. Korkarna på och inget hål i doftflaskan. Cookie började leta på väggen, så jag fick starta om henne. Tänkte att det skulle bli lite svårt med stängd flaska, men varken Cookie eller Smulan hade problem med att snabbt och utan tvekan markera rätt. 


Sista söket var några plåt och plast burkar/hinkar. Doften i en plasthink med ordentligt stängt lock, inget hål gjort. Ingen tvekan där heller. 
Lite kul att testa det man tror ska vara svårt... och sen visar det sej vara lätt. Få se om jag kan hitta på några riktigt svåra behållarsök... tips någon???

Av Barbro Collin - 4 februari 2020 14:15


Tjejerna röstade på lite nosework som aktivering idag, så det blev 7 gömmor inne.

Tänk så roligt dom tycker att detta är, dom hade nog kunnat leta efter många fler gömmor...

Klurigaste gömman idag var doften i en av mina kängor som stod på mattan i min lilla hall. Särskilt Smulan undersökte noggrant alla höga ställen innan hon fick ner nosen och då hittade hon direkt... liten slarvfia, men hon tycker ju det är roligast att klättra och leta högt.

Cookie var mer systematisk och hittade gömman när hon väl arbetat sej fram till den.

Tror hon kände doften direkt, kanske den drog sej uppåt, för nosen gick igång sådär ljudligt den kan göra på henne när hon är nära... skulle ju använt rökpennan, får börja komma ihåg det. Imorgon får det bli lite behållarsök, det var ett tag sen...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards