collbros

Direktlänk till inlägg 3 juni 2023

Premiär TSM 2

Av Barbro Collin - 3 juni 2023 11:09

Knyttets premiär i klass 2 är nu avklarad.

Och jag kan bara säga att jag är så himla nöjd med hur hon genomförde den. 

Blev inte fullpott, men det hade jag väl inte riktigt förväntat mej heller.

Sluttampen på ett löp, som varit intensivt och annorlunda - skulle tro att det var ett ”nuharjagblivitvuxenlöp”. Många löphormoner som snurrade… Lååång väntan i bilen, tills alla andra gjort sina sök, så att säga att hon var övertaggad är en underdrift.

MEN under iallafall hälften av söken var hon fokuserad, särskilt inomhus och utomhussöken. Full pott på inomhussöket, en hittat gömma i de övriga.


Inomhussöket bestod av, som ni kan se på efterbanvandringsfilmen, av en radda med olika rum. Som jag trodde så var hon ju tvungen att rusa igenom alla rummen, men sen slog hon på nosen och hittade gömman bakom elementet. Matte hade kunnat sagt markerat snabbare, men hon var tydlig så till slut så…

Sen jobbade hon sej tillbaka, visade intresse vid andra gömman, släppte och kollade lite i första rummet, men gick sen tillbaka och gjorde en tydlig markering i absolut sista sekunden.

Behållarsöket kom direkt efter, och bestod av en massa behållare i två rum, med, som ni ser, en massa spännande bänkar som var som gjorda för att klättra på. Hon tog den första behållaren ganska snabbt (den till höger om bordet). Jag fick starta om och samla ihop henne, och gjorde det precis bredvid kartong nr 2, med nosen mot det andra rummet… såklart stack hon dit och tiden räckte inte till eftersom hon var ”tvungen” att utforska bänkarna där också…

Det är svårt att styra Knyttet, oavsett hon är på jobbet, eller utforskar annat spännande, tror inte hon har nån aning om vad matte är eller gör.

Något att jobba på… och nu gäller det att hitta lokaler med mycket miljöstörningar nära behållarna…


https://www.facebook.com/maria.forsberg2/videos/936439034310137?idorvanity=1194813067734315


   


Utomhus: Start längst ut till höger, snabb till verandan. Visade intresse vid bordet på verandan, fortsatte upp på verandan. Visade fortsatt intresse runt bordet, hög nos… typiskt för Knyttet… kan man söka högt så gör man det. Gömman satt under en stol…

Eftersom tiden gick och hon fortsatte vidare runt verandan och inte fastnade nånstans, så fick jag med henne ner från den och vidare i området. Hon hittade stuprörsgömman snabbt, fin markering.

Sen skulle jag såklart ha försökt få tillbaks henne till verandan, men hon ville vidare… undersökte kisshörnet (se efterbanvandringsfilmen) och sen hann vi inte tillbaka till verandan… 

Synd, men jag är så nöjd med hennes fokus i detta sök, trots att det var utomhus. 

Får fortsätta jobba med att hon ska jobba klart i doftmoln… 

Fordon: Hon brukar ha problem med att hålla fokus på fordon, och det var ju inte lättare nu, särskilt inte med tanke på löpet. Men hon hittade första gömman snabbt, den låga. Sen blev det ett varv runt nästa släp. Tillbaka till samma vagn hon hittade första gömman på. Här visade hon lite intresse i hörnet där gömma 2 satt, men inte tillräckligt, så vi fortsatte till släp nr 3… 

I det här söket var marken mer intressant än att leta dofter, den hon hittade satt ju också lågt. Fick påminna henne ofta… 

Bara att nöta på med fordonsfokuset…

  https://www.facebook.com/ulf.peterzon/videos/800412158036180?idorvanity=1194813067734315

 


   


Sammanfattningsvis är jag, som sagt, supernöjd med henne. Hon hittar lätt, bara hon är fokuserad. Miljöstark är hon och energisk, envis, fina markeringar. Hon är ju inte världens mest starka hund rent mentalt, men hennes nyfikenhet och sökglädje gör att hon är stabil och känner sej trygg i noseworkjobbet. Men mycket jobb har det varit… 

Jag har lagt ner mycket jobb på fokuset, vilket har lönat sej, men hon kan fortfarande växla över till andra spännande dofter även om det blivit mer fokus och mindre annat. Så vi är på rätt väg där. 

Behöver jobba mer på att ta en sak i taget, börja i en ände och arbeta sej vidare…   Men jag vill ju inte styra henne så mycket, för samtidigt är ju hennes nyfikenhet, energi och snabbhet en stor fördel, särskilt när hon är fokuserad. Mycket att klura på med denna hund, men det är ju också det som är roligt med henne.

Är glad att jag låtit det ta tid och inte startat 2:an förrän nu, att hon inte löpt klart var inte vad jag trott, men det gick ju bra ändå. Ska bli spännande att 

Så med mer träning, massor av gotta och beröm så kan vi nog ta oss an en tvåa till framöver…


Så här trött var gonosen när vi äntligen kom hem...❤️❤️❤️

 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Av Barbro Collin - Söndag 7 april 21:37

Sådärja, nu är Jubileumskvalet avklarat.  Knyttet fixade alla gömmor i Krokodilsöket. Och, tro det eller ej, hon kom 2:a och har därmed gått vidare till Länsmästerskapet. Matten väldigt stolt över sin lilla Knytt.. Hon får berätta själv om kvaltä...

Av Barbro Collin - Torsdag 4 april 09:15


Hemma igen efter en iskall noseworkträning på postplan i nordpolsorten Ljusdal…. Nerbäddad i soffan med filt, två 4-benta element, kanelbulle och varm choklad… Knyttet var lite extra nosig på ett par ställen, men säkert hade en del hu...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards