collbros

Direktlänk till inlägg 31 mars 2024

Knyttet på kurs

Av Barbro Collin - Söndag 31 mars 12:02

Igår var Knyttet och jag på kurs hela dagen. Inriktning klass 3, så det blev såklart lite extra klurigheter att prova på. 

Jag har ju gått en massa kurser med Cookie, men Cookie och Knyttet är så olika , så det blir ju andra saker att tänka på. 

Knyttet uppförde sej jättebra, inget skällande på andra hundar och bara några ” överslag”…

Nyttigt att andra tittar på oss och påminner om saker jag som förare ”slarvar” med eller glömmer bort… eller som Knyttet behöver få mer erfarenhet av

Att hålla avstånd och röra på mej är ju två saker som jag har en tendens att glömma… ( det är ju spännande att se henne jobba på doften att jag blir stående på en fläck 😡) igår var det tydligt att jag måste hålla bättre avstånd till Knyttet. Var jag för nära så flyttade hon sej fast hon höll på med utredning av en doft. 

En sak som jag tror att Knyttet behöver träna på är att följa doften till själva doftgömman. Särskilt på höga gömmor. Hon hade tydligt doft vid ett par tillfällen, letade intensivt i doftmolnet… och doften hade flyttat sej ganska långt… men hittade inte ursprunget. 

Nu hade väl matten kunnat tänkt till lite och frågat sej själv vart doften kunde komma ifrån, och anvisat Knyttet…ett komihåg för matten.

Och så det här med dolda/oåtkomliga gömmor… så svårt det är att bestämma sej för att hunden har en dold gömma och inte kan fästa exakt på den… matten MÅSTE bestämma utan en tydlig frysmarkering från hunden. Det är bara att träna på… bland det svåraste tycker jag.

Vi fick träna på lite tomsök också… det tillkommer ju i 3:an. (även om vi inte är ens i närheten av den klassen än)

Knyttet har inte så mycket rutin på det än, så det ska vi lägga in lite mer av. 

Cookie är ju väldigt tydlig när hon inte hittar någon… då får matte BLICKEN .

Få se om Knyttet blir tydlig så småningom

Men tomsök är bra att träna ibland inför framtiden och även som en bra uthållighetsträning, så det ska jag komma ihåg 

Så himla roligt att gå på kurs igen, blir ju tyvärr inte så ofta nuförtiden.

Så det gällde att suga i sej så mycket jag kunde. Hoppas bara jag kommer ihåg det under kommande träningspass 😊

Bilden är från ett av tomsöken


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Måndag 29 april 19:28

Eller nystart kanske det skulle heta. Knyttet testade ju en 2:a förra sommaren,  där hon visserligen hittade 5/8 gömmor, men det var svårt för henne att hålla fokuset, mycket ”spring”, alldeles för mycket markintresse…  Nu, 11 ...

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards