collbros

Alla inlägg under mars 2024

Av Barbro Collin - Söndag 31 mars 12:02

Igår var Knyttet och jag på kurs hela dagen. Inriktning klass 3, så det blev såklart lite extra klurigheter att prova på. 

Jag har ju gått en massa kurser med Cookie, men Cookie och Knyttet är så olika , så det blir ju andra saker att tänka på. 

Knyttet uppförde sej jättebra, inget skällande på andra hundar och bara några ” överslag”…

Nyttigt att andra tittar på oss och påminner om saker jag som förare ”slarvar” med eller glömmer bort… eller som Knyttet behöver få mer erfarenhet av

Att hålla avstånd och röra på mej är ju två saker som jag har en tendens att glömma… ( det är ju spännande att se henne jobba på doften att jag blir stående på en fläck 😡) igår var det tydligt att jag måste hålla bättre avstånd till Knyttet. Var jag för nära så flyttade hon sej fast hon höll på med utredning av en doft. 

En sak som jag tror att Knyttet behöver träna på är att följa doften till själva doftgömman. Särskilt på höga gömmor. Hon hade tydligt doft vid ett par tillfällen, letade intensivt i doftmolnet… och doften hade flyttat sej ganska långt… men hittade inte ursprunget. 

Nu hade väl matten kunnat tänkt till lite och frågat sej själv vart doften kunde komma ifrån, och anvisat Knyttet…ett komihåg för matten.

Och så det här med dolda/oåtkomliga gömmor… så svårt det är att bestämma sej för att hunden har en dold gömma och inte kan fästa exakt på den… matten MÅSTE bestämma utan en tydlig frysmarkering från hunden. Det är bara att träna på… bland det svåraste tycker jag.

Vi fick träna på lite tomsök också… det tillkommer ju i 3:an. (även om vi inte är ens i närheten av den klassen än)

Knyttet har inte så mycket rutin på det än, så det ska vi lägga in lite mer av. 

Cookie är ju väldigt tydlig när hon inte hittar någon… då får matte BLICKEN .

Få se om Knyttet blir tydlig så småningom

Men tomsök är bra att träna ibland inför framtiden och även som en bra uthållighetsträning, så det ska jag komma ihåg 

Så himla roligt att gå på kurs igen, blir ju tyvärr inte så ofta nuförtiden.

Så det gällde att suga i sej så mycket jag kunde. Hoppas bara jag kommer ihåg det under kommande träningspass 😊

Bilden är från ett av tomsöken


   


Av Barbro Collin - Måndag 25 mars 09:51

Dags för ”tronskifte” ….

Igår var jag och Cookie på en TSM 2 i Sundsvall. 

Har ju ett tag funderat på om jag ska sluta tävla med Cookie i den klassen… 

 

Jag vet ju hennes styrkor och hennes svagheter… på plussidan är hon noggrann, fokuserad, missar sällan att söka av något utrymme, söker självständigt, fina markeringar…  inget som jag vill ändra på.

Den svaghet som är den som ofta är det som gör att hon missar 25 poängarna,  är att hon ofta är lite för långsam, oftast beroende på att hon är så noggrann att det tar för lång tid. 

Också på minussidan är att hon ibland väljer bort gömmor som hon tycker verkar krångliga. Jag kan se på henne att hon har gömman, men väljer att släppa den och söka någon annanstans. Och vad hon tycker är krångligt är det bara hon som vet… det kan vara trångt, högt eller bara vara stökigt på marken mm mm.....men hon kan också tycka att såna saker är plättlätta… det minuset är inte ett stort problem, men kan stöka till det ibland.

 

Vi har tränat på krångelsakerna, men jag tycker inte det hjälper, hon gör sina bedömningar ändå och agerar efter dom. 
Farten är svår att träna upp, och det blir lite av en kollision… att hon är så noggrann är ju superbra, men samtidigt betyder det att hon inte hinner söka av hela området. 


Och i gårdagens sök så var det just hennes noggrannhet som satte käppar i hjulet i två av söken… utomhus och inomhus. Söker noggrant, jobbar sej runt områdena, men hinner bara hitta en gömma och hinner inte runt hela områdena.  På inomhussöket tar hon gömma 2 när vi är på väg ur området. 

Inga krångliga områden, (hon t.o.m valde att hoppa upp på ett bord ,utomhus,för att söka av lite prylar som låg där) men mycket att kolla av 


I behållarsöket (ca 45 olika behållare, allt från mindre plastlådor till resväskor) var hon också noggrann, tog direkt gömma 1 som låg i starten, jobbade sej sedan runt alla behållarna, kollade av alla och när hon kom tillbaka till starten så tog hon gömma 2… Här var ju noggrannheten till en fördel och just på behållare är det ju ”bara” behållarna som ska sökas av, och det går ju fortare eftersom det inte är nåt annat som behöver undersökas…

     

Fordonssöket… ja, där blev det en stor miss… började direkt med en felmarkering på ett släp. Ca 20 cm från själva gömman. Slarv… men sånt händer och hon var väldigt taggad… Surt såklart, särskilt som det var första söket… 


En annan anledning till att sluta/dra ner på Cookies tävlande är att jag tycker att hon har förändrats lite… kan inte sätta fingret på det riktigt, mest bara en känsla jag har. Kanske beror det på att hon, precis som sin matte, börjar bli påverkad av åldern…


Så sammantaget så blir det så att vi lägger tävlandet på hyllan, iallafall i TSM.

Inte hugget i sten… men känslan jag hade innan denna tävling bekräftade mina funderingar. 

Det känns sorgligt, det är ju så kul att tävla med Cookie, men det är ju lika roligt att träna så det fortsätter vi ju med såklart… och nån TEM kan det nog bli ändå.


Nu får Knyttet ta upp staffetpinnen och, förhoppningsvis, börja visa framtassarna i TSM 2. Hur det går får framtiden utvisa... 

Av Barbro Collin - Tisdag 19 mars 16:39

Idag stog fordonssök på agendan. 10 gömmor på 3 bilar vid pilarna... förklaring under bilden.

Jag började med Knyttet. Det var heeemskt längesen hon sökte på personbil så jag trodde det skulle bli, dels spring och lite fokus från början, dels att hon skulle gå förbi/ inte hitta alla.

MEN så fel jag hade.

Fokus direkt från start, inget spring, plockade gömma efter gömma med fina markeringar, och ingen tass någonstans.
Är mycket imponerad av Knyttet. Hon går från klarhet till klarhet och just nu är hon super duktig. 
Nu hoppas jag bara att vi kommer med på lite tävlingar framöver, vill ju se om hennes fina sökstil håller i sej även på tävling ❤️

Cookie sökte i sin lugna takt, snabba markeringar... även om hon hade några utredningar på en del av gömmorna, så hittade hon alla. Får ta några markeringsövningar med henne så hon kommer ihåg att vara lite tydligare när hon markerar. Är ju van vid att hon står kvar o fryser vid gömman, men idag " slarvade" hon lite genom att bara dutta supersnabbt på gömman... nu visste jag ju var gömman var, men på tävling skulle jag kunna missa hennes markering. Visserligen kan jag ju se på hennes kroppsspråk att hon hittat... men exakt var hon markerat kan jag kanske missa... 

Men det brukar bara behövas några av våra " stannakvarvidgömmanmarkeringsövning" så kommer hon ihåg att vara tydligare igen ❤️

Kan tillägga att alla våra hundar var superduktiga idag,hittade och markerade alla gömmor fint och ingen blev störd av att det satt hundar i bilarna och inga hundar brydde sej ett dugg om att nån hund sökte runt bilen... Våra ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️



 

  1. Under nummerplåten
  2. I en dörrspringa
  3. På en ”flärp” som hängde ner från bilen
  4. I en dörrspringa
  5. Inuti motorvärmarkontakten
  6. Inuti dragkrokshuvan
  7. Inuti kontakten
  8. I en dörrspringa
  9. I en mutter på hjulet
  10. I en dörrspringa

Av Barbro Collin - Onsdag 6 mars 17:48

Äntligen utomhus

Idag blev det nästan bara fordon… bäst att passa på när vi äntligen kan träna ute. Och fordon var det länge sen vi kunde träna på

Och vi blev nog lite överentusiastiska… det blev lite mängdträning - totalt 22 gömmor.

Tur att våra hundar också var minst lika entusiastiska 😊 Inte en tillstymmelse till avmattning, dom hade säkert kunnat fortsätta ett tag till

Bild 1: Vi började med en oåtkomlig gömma, som var en baggis sa alla hundarna

 

 

Bild 2: en traktor plus en harv och en plog. Här blev det en flyttgömma.

Första gömman vid pilen, och sedan fick man vänta medan gömman flyttades en bit. Omstart vid första gömman. 6 gånger flyttades gömman.

Knyttet tappade fokuset nån gång… det fanns ju så många andra intressanta dofter i marken.. men hon kalibrerade om nosen och hittade enkelt gömmorna alla gånger dom flyttades. Naturligtvis blev det en liten avstickare för att klättra upp på en lastpallshög.. och att det gungade lite var bara kul… 

Cookie jobbade väldigt noggrant, tror inte hon missade en enda detalj på fordonen, och gjorde säkra hittanden/markeringar. Hon är en stjärna, min Cookie 

 

 

Bild 3 En gömma i hålet på städet, visade sej inte vara så lätt som man kunde tro. Doften spred sej nog inte så mycket, så dom behövde komma ganska precis på hålet.

 

 

Bild 4. 2 gömmor på traktorn och , bild 5, en gömma på ”skopan”. Inga problem, men den lite högre en bit in under traktorn var lite knepigare… särskilt för Cookie eftersom möbeltassen ramlat ner på marken… 😬😁

   

 

Bild 6 och 7 blev ett stort sökområde, med 3 släpvagnar. 3 gömmor på det första släpet, tomt på det andra och hela 7 på det sista långa släpet. inga problem tyckte tjejerna och hittade alla gömmor... Knyttet tog såklart tillfället i akt och tog en gömma uppifrån flaket... kan man hoppa upp på saker så gör man ju det...😂😂

   

 

Dom har lite olika stilar och intensitet i sitt sätt att angripa sökområdena, mina hundar.

Cookie fokuserad, lugn, noggrann , med, oftast,  direkta och säkra markeringar. Går sällan förbi en gömma. Hennes noggrannhet är ju såklart en fördel, men den gör ju att det tar lite längre tid… 

Knyttet är väldigt ivrig och entusiastisk, och griper sej an uppgiften i full fart, oftast fokuserat på att leta noseworkdofter. Den händer mer och mer sällan att hon drar en runda runt sökområdet eller att hon faller för frestelsen att springa iväg längs en vägg eller korridor innan hon knäpper på nosen. Oftare händer det att hon verkligen har nosen på direkt och kollar av direkt från start… 

Idag märktes det dock att det var längesen vi sökte utomhus, idag tyckte Knyttet att det var en del annat som behövde kollas upp. Men det räckte med ett par omstarter och att jag fick påminna henne nån gång, sen letade hon sej snabbt fram till doftgömmorna… 

Bara att träna vidare…

Dom var så duktiga idag, och det är ren glädje att se dom söka.. 😍 och dom har så roligt… fick dom bestämma så,skulle dom hålla på tills dom ramlade ihop 😄

 Och det är så roligt att titta på de andra hundarna i gänget, alla söker dom olika, men alla är så himla duktiga... ❤️




Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards