collbros

Alla inlägg under augusti 2021

Av Barbro Collin - 29 augusti 2021 14:30

Äntligen dags… så har kommer en ”liten” rapport från helgens noseworktävlande
Jag är supernöjd med tjejerna, men mindre nöjd med mattens flopp på lördagens TEM fordonssök med Cookie…
Cookie har ju tydliga markeringar, och är säker på sin sak, och det var hon denna gång också.
På första fordonssöket började hon att söka av fordonet, och undersökte ett däck noggrant. Hon markerade alltså inte,
utan skulle bara kolla av noggrant. Och vad gör hennes klantskalle till matte…
jo hon slänger upp armen och säger Markerat… och medans domaren säger fel och jag muttrar inombords,
slänger Cookie en blick på mej som tydligt säger ”vad pysslar du med…” och sen fortsätter hon för att frysmarkera på gömman…
Möjligtvis kan man ursäkta mej med att jag för en gångs skull faktiskt var nervös… eller så kanske jag håller på att bli senil.
Hur som helst så gjorde Cookie snygga och säkra markeringar även på de 3 resterande söken…
trots att matten stod på öronen i ett sök, och sa markerat sittande i gröngräset… Hon är en stjärna min Cookie 
 
På söndagen var det dags för Knyttets tävlingsdebut, TSM 1. Och vilken debut min lilla virrpanna och yrväder gjorde. 
I protokollen från de 3 första söken står bl annat; självständigt arbete, sökglädje, tydligt hittande, 100% fokus.
Behållarsöket tog hon direkt, vilket resulterade i en bronsmedalj.
Inomhussöket, ett omklädningsrum med duschar mm var inga problem, har blev det en 7e plats. Utomhus, 3 skopor,
som stod trångt på en ganska liten yta fixade hon galant, och kammade hem en silvermedalj.
Min duktiga lilla tjej virrade sen bort sej på fordonssöket, där hon bestämde sej för att försöka krafsa sönder en lasttruck…
till slut lät jag mej med tvekan övertygas och sa markerat, (det var ju liksom ändå ”kört” med allt detta krafsande),
och det var ju såklart fel. Ingen aning om vad hon tänkte, eller varför hon krafsade, (hon har ganska lätt för att
ta till tassarna…) men hon var så himla duktig på de föregående söket att jag var lika nöjd ändå.
Så himla kul att hon höll ihop, kunde fokusera, vara kvar vid doften när hon hittade den, markera tydligt,
och att hon inte brydde sej ett dugg om att det var en ny miljö, med nya människor runt henne…
Som jag sa på prisutdelningen… det kanske blir nåt av Knyttet också…
Och så himla kul det var att äntligen tävla, att träffa alla andra och prata nosework, att det går att ha prisutdelning…
Tack Anneli, Annelis Hundtjänst och Helena H som i hund, vilken superhelg 🥰
 
Kan vara en bild av hund
 
 
 
 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards