collbros

Direktlänk till inlägg 20 april 2024

Pantertanter på behållarsök…

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53

Dagens nosework: mängdträning behållare.

Gänget satte varsitt område med behållare.

En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle tippa på ca 35/40 st. 12 gömmor, 3 långa rader, med ca 12 i varje rad. Rad 1: 3 med doft i början och 3 i slutet. Rad 2: ingen doft. Rad 3: 2 med doft i början, 2 i mitten, och 2 i slutet.

Extra svårt idag var löven som kom blåsande lite då och då.

Knyttet visade att hon kunde behärska sej, nästan jämt, när löven kom blåsande.

Fokuset växlade över på det blåsande lövet, men hon valde att inte sticka efter det. Såklart fick hon massor av beröm och gotta då. Ett par gånger var hon på väg, men gick lätt att bryta. Och en gång så frös hon fast med full fokus på lövet... men en gotta under nosen bröt förhäxningen och hon kunde slå över till behållarsök igen. 

Roligt att se var också att hon gick in i ”behållarfokus” direkt när hon fick syn på dem. Hon hade lite för bråttom nån gång, så jag fick starta om henne, men sen sökte hon av behållare efter behållare vare sej dom låg i cirkel, rader, eller huller om buller.

Cookie var som vanligt guttaperkaboll när jag tog ut henne ur bilen, så glad var hon. Lite bråttom i sin iver, men sökte av alla behållare och hittade alla i tur och ordning. Huller om buller söket, där glömde hon bara att kolla en behållare…Och  studsbollen kom fram vid varje hittande. Jag älskar att se hennes glädje när hon får leta dofter…

Det var nog ganska svårt, det blåste rejält… och iskallt… 

Dom stackars mattarna höll på att frysa ihjäl, det kändes som om vi var högt uppe på kalfjället… tur jag hade extra utrustning i bilen.  
Rose-Marie fotade 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Onsdag 1 maj 16:15

Dagens nosework var en inoff clearround TSM 2a. Testade något jag tänkt på länge… hemma preppade ett antal möbeltassar med eukalyptus och lagerblad På väg till tävlingen stannade jag två gånger. 1a gången vid ett sophus. Satte tre gömmor, lä...

Av Barbro Collin - Måndag 29 april 19:28

Eller nystart kanske det skulle heta. Knyttet testade ju en 2:a förra sommaren,  där hon visserligen hittade 5/8 gömmor, men det var svårt för henne att hålla fokuset, mycket ”spring”, alldeles för mycket markintresse…  Nu, 11 ...

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards