collbros

Alla inlägg under februari 2024

Av Barbro Collin - Tisdag 20 feb 17:45

 
Första gömman satt i mitten av tröskeln… Knyttet är som vanligt supertaggad och jag försökte få henne lite lugnare innan jag släppte på henne…höll henne ett tag och hoppades att hon skulle slå på nosen direkt, få in doften och lära sej att doften kan vara precis vid starten…. Men hade lika gärna kunnat släppa på henne direkt, hon drog sin vanliga runda innan nosen slogs på - vilket man tydligt hör… lite utredning runt och i skåpet, där det suttit en doft förra gången (inget fel på minnet direkt) men sen hittar hon gömman.
När Knyttet fortsätter fastnar hon lite på en intressant fläck i mattan, och visar lite extra intresse på moppen, men sen hittar hon doften mitt bland alla skaft. Här skulle jag ju såklart belönat närmare… men ryggen ville inte riktigt.
Den höga ville jag att hundarna skulle vara noga med, och faktiskt markera exakt rätt magnet och man ser hur olika dom är…
Knyttet fångar upp doften snabbt, jobbar på och sträcker lite extra på sej för att visa gömman… duktig tjej.
 
 
Cookie jobbar ju i ett helt annat tempo än Knyttet. Tröskelgömman hittas snabbt och likaså den bland alla skaft, moppar och sopar. Hon har en tendens att slarva och ibland markera lite för långt ifrån tillgängliga gömmor, så jag är noga med att hon ska vara exakt på doften… jag skulle ju naturligtvis ha belönat precis vid gömman, men ryggen trilskas även här…
Sen kommer den höga gömman, och hon fångar upp doften snabbt, men det är ju en åtkomlig, även om den är hög så matten är petig och väntar tills jag ser att hon strävar efter den exakta magneten med doften på. Hon frågar mej en gång, men jobbar vidare…
 
 
 
Efter detta rum fanns det fler gömmor, varav ett par till på trösklar… båda jobbade ungefär på samma sätt som på den första… Cookie tog dom direkt, den ena innan jag ens öppnat dörren… Knyttet ville gärna kolla av först, men var snabbt tillbaka och hittade gömman… det gick bättre och bättre för varje ”upprepning”.
Ingen av hundarna stördes av att gänget (och matten ibland) pladdrade på) eller av att belöningsgottat ibland slängs åt hundarna… dom är så van vid det
Nöjd med dagens träning och mina duktiga tjejer… matten har dock som vanligt lite att komma ihåg…
Väl hemma körde jag fast när jag skulle parkera bilen.. hamnade dels på is, dels i en snövall. Fick skotta lite och sanda lite sen kom jag loss och kunde köra in på min smala parkeringsficka… håhåjaja…

Av Barbro Collin - Söndag 11 feb 10:26

Min lilla yrhätta fixade faktiskt ett diplom idag… i TEM 1 behållare.
 
Behållare är ju inte hennes starkaste sida, särskilt inte när det är så mycket annat som också behöver sökas av…
Moment 1, ca 16 kartonger med stolar o bord som avgränsning. Full fart, söker av både kartonger och stolar, men sansar sej lite och hittar rätt kartong. Jag väntar lite med att säga markerat, vill ju vara säker… vilket gör att hon föser iväg kartongen ock skapar lite extra jobb för domaren att lokalisera rätt kartong och lägga tillbaka den på rätt plats 
Moment 2. Ungefär likadant, men med kartonger i 3 rader. Lilla damen hade nu pyst ut lite av energin och hade lite mer fokus på kartongerna. 25 poäng här med 
 
 
Moment 3. Större utrymme, med ett stort tomt område bakom kartongerna men nu hade ännu mer energi pyst ut och hon kunde fokusera direkt på kartongerna… ett avbrott för att hon fick fatt i någon intressant doft långt där borta i andra änden på rummet… men hon släppte det och markerade rätt kartong.
Moment 4, Här låg kartongerna lite mer utspridda på längden, så det inbjöd ju naturligtvis till att först dra iväg till kartongerna längst bort… men hon hittade sen rätt kartong som hon markerar fint.
 
Mycket nöjd med Knyttet, som tydligt visade att hon kan ju detta…men hon visade också tydligt att hon skulle behöva några extra sök innan start för att pysa ut lite energi. Idag blev hon mer o mer fokuserad ju fler sök hon gjort. Bra att hon vindade in gömmorna, och att hon sedan var tydlig när hon visade.
Tydligt också att matten nog måste börja träna med
lina… koppelhanteringen känns ringrostig…
Nästa tävling, förhoppningsvis när det är varmt ute ska jag göra som jag tänkt… stanna på vägen och köra några sök innan vi är framme på tävlingsplatsen.
Tyvärr inga foton… glömde mobilen i bilen så den fanns inte med på banvandringen
 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards