collbros

Alla inlägg under december 2023

Av Barbro Collin - 28 december 2023 16:29

Dags för att träna lite nosar igen... 

Rose-Marie, jag och våra hundar letade reda på 9 doftgömmor hemma hos mej.

Fast det var ju förstås hundarna som letade, vi tvåbenta stod för hejaropen och gottat…

Några relativt lätta, och ett par svårare och en riktigt svår…

Ett behållarsök bestående av en massa gosedjur, ej några hundleksaker.

Knytte var den enda som lite skeptiskt undersökte djuren, tuggade liiite på en kossa, men hittade sedan den med doft under örat. Hon var noga med att markera exakt där doften satt 

Dom andra brydde sej bara om att hitta doften, vilket dom lätt gjorde.

   


De lättare gömmorna hittade alla snabbt, men sen blev det svårare…

Trodde gömman på hyllan ovanför gästsängen, med en massa kuddar som ”hinder” skulle vara svår, men den löste alla lätt… Cookie undrade dock om det verkligen var nödvändigt att lägga kuddarna precis där…

   


Torkställningen brukar inte mina hundar tycka om att gå under, men den löste dom bra. 

   


Doften i en garderob, i botten på en upponervänd liten tvättkorg och under en låg hylla var inga problem…

Gömman på badlakanet som hängde på duschen fick alla jobba ett tag på… tvättmaskinen blev noggrant avsökt innan de letade sej upp till doften… 

   


Doften på handfatet fick dom fatt i, men hade svårt att lokalisera. Elementet som var väldigt varmt gjorde säkert att doften drog iväg uppåt och så hängde det ju en mycket otrevlig duschslang i vägen… fick hjälpa Cookie lite till slut genom att flytta bort den, då var det inga problem längre. Övriga tog doften trots slangen…

   

Men den allra svåraste gömman satt hibiskusen, på ett blad. Som synes så sträckte sej grenen med doftbladet ut över soffan, och just dofter som liksom hänger ovanför huvudet på hundarna är ofta svåra att lokalisera. Och så även denna…

Det letades i själva soffan, på väggen, det hoppas upp och ner, klättrades på ryggstödet, bland blad och grenar längre in mot stammen… men till slut, efter mycket och envist letade så hittade alla rätt blad… Knyttet visar exakt var doften är👏🏼 🥰

   

Dom är så duktiga, alla våra hundar och det är så roligt att träna, både mina egna och att titta på när Rose-Maries superduktiga tjejer jobbar 😊

Nu längtar vi till nästa gång 😊





Av Barbro Collin - 26 december 2023 21:53

Idag var vi och tävlade en inoff TSM2. Båda hundarna fick starta… och Knyttet startade först av mina hundar.

Min tanke att stanna på vägen och låta henne göra några sök blev inte av, det var så kallt… Men när vi väntade på vår tur, vid en stor snöhög fick hon dels springa av sej lite där plus att hon fick söka reda på några godisbitar i snön… vet inte om det gjorde nytta, men det var inte så himla mkt ”spring”, bortsett från att naturligtvis måste dra en repa runt i rummet, vilket jag tror är något hon måste få göra, men sen var hon fokuserad och letade doft hela tiden. Missade en gömma inomhus, men hittade båda på fordonen, där hon inte svävade iväg i den spännande omgivningen. Så nöjd 😊 

Nästa två sök, behållare och ett inomhus till blev det full pott på ❤️ Snabb och ivrig start på behållarna, och här växlade hon lite mellan att noggrant undersöka behållarna och att kolla av omgivningen. Visade stort intresse på några av behållarna, men släppte och markerade sedan tydligt rätt behållare. Tydligen hade det varit några felmarkeringar på de intressanta behållarna… duktigt av henne att inte falla för den frestelsen. 

Inomhussöket… två rum, ett ”proffskök” med massor av kastruller, stekhäll, bänkar mm. Här fick hon också söka lös, precis som i första inomhussöket.

Naturligtvis blev det en snabb runda först, men sen sökte hon av allt ordentligt, och hittade båda gömmorna och markerade tydligt. 

Jag är supernöjd med hennes arbete idag… ❤️ 

Och sen var det ju Cookies tur… och vad ska man säga om min lilla stjärna ❤️

Fokuserat, effektivt, självständigt, tydliga markeringar… och så har hon ju så himla roligt och visar det också…  man kan inget annat än att bara älska att se henne leta dofter. Full pott blev det, och om jag inte hörde fel så var hon en av de två som fick full pott…

Matten fick också beröm… för en gångs skull kom jag ihåg att röra på mej… utom vid ett tillfälle… 

Cookie är ju känslig för att jag blir stillastående, och idag visade hon det jättetydligt… vid ett tillfälle fastnade jag en kort stund på en fläck, genast stannar hon upp och tittar på mej… så fort jag rör mej så fortsätter hon. 

Så idag har vi haft jättekul, alla tre. Och jag är så nöjd med mina tjejer… nu längtar vi efter att tävlingssäsongen ska börja (vilket i mitt fall är när det inte är mörkt både morgon och kväll)

Tack för en härlig noseworkdag 🥰 Annelis Hundtjänst och H som i Hund.

Av Barbro Collin - 21 december 2023 21:55

Dagens nosövning hade varken tema eller tanke, bara 8 gömmor på lite olika ställen.

Alla 8 hittades snabbt, utom en… den i köket långt ner på spisen, och liksom under skåpet blev den svåraste.

Hela köksavdelningen letades noggrant av, både högt och lågt, men just det hörnet hoppades över…

Till slut hittade båda gömman, men det krävdes att dom kom nästan direkt på den. 

Kollade med rökpennan och det verkade som att doften höll sej i hörnet spis/skåp. Möjligt att den försvann in bakom spisen också. Kanske det var lite extra svårt, doften satt i en behållare där det inte var någon stor springa i locket…

Knyttet visar iallafall exakt var doften är. Och det gjorde Cookie också. Ingen tvekan alls bara dom kom dit med nosen…

Håll tillgodo med lite bilder… idag lyckades jag, men tyvärr får jag inte till uppladdningen av de filmer jag tog…

 

           

Av Barbro Collin - 20 december 2023 21:51

Efter en tur med sparken… (den här gången drog iallafall Cookie lite, det kanske finns hopp om att hon blir en draghund. Men idag hade dom bara reflexselen på, men det gick bra ändå, sparken är lätt och hon låg ju inte i och drog ordentligt… Imorgon testar vi dragselarna..) blev det några minisök/markeringsövningar.

Knyttet börjar bli riktigt bra på att frysmarkera… utan att använda vare sej mun eller tass. Hon gör gärna en slags kombination av frys och liggmarkering på låga gömmor. Men det gör det ju extra tydligt.

Cookie fick öva på att hålla kvar fryset en stund… jag stod en bit ifrån och hon fick hålla kvar tills jag tog de få stegen fram till henne… hon behöver påminnas ibland, tycker det är så skönt med hennes tydliga markeringar 😍😍

Blev inga bilder på hundarna, bara på minisöken. Dels är jag jättedålig på att fota under söken, dels tycker jag att jag tappar fokuset på vad hundarna gör…


       


Av Barbro Collin - 17 december 2023 19:24

Idag var dom duktiga, mina tjejer. Och så roligt dom tyckte det var. Och jag också. Tack Helena (H som i Hund) för att du ordnade denna rolighet 😘 och tack för fina foton (fotona är inte bara på markeringar av gömma utan också på sökarbetet)

Cookie hoppade av lycka så fort hon hittade en gömma… hon studsade som en studsboll redan vid bilen… 

10 minuter, 3 rum med mycket att söka av, inklusive ett gäng med behållare och några roliga pingviner ..

Cookie fick söka lös och jag provade med att styra upp henne lite mer än jag brukar, lockade tillbaka henne om jag tyckte hon inte sökt av allt.. Det är ju en balansgång det här med att styra Cookie, särskilt om jag blir lite stillastående. Hon fastnade lite på ett ställe jag bad henne söka av, hon sökte väldigt intensivt, men hittade inget så jag bad henne gå vidare istället … tanken var att gå tillbaka dit lite senare, men när vi gjorde det så var intresset borta… Slutsatsen är att hon första vändan sökte för att jag bad henne och dessutom stod för stilla. 

På andra ställen gick det bättre att styra henne, men där rörde jag på mej..

Brukar ju inte styra henne så mycket på tävling, och absolut inte peka, kan styra henne med kroppen, tex gå några steg åt det håll jag vill att hon ska söka.

Hursomhelst, hon var superduktig, och det märks att träning har gett resultat. Hon hoppade upp på ett bord, gick under en hög barnstol, traskade hela vägen  i mitten på en liggande stege… Hon hittade 11 av 12 gömmor (tror jag, kommer inte ihåg om hon markerade granen eller ej… men det ser ju ut så på fotot)

Min duktiga Cookie ❤️


           

Knyttet hade jag i lina, och tur var ju det annars hade hon tagit alla rum på samma gång… 

I början hade hon lite svårt att koncentrera sej, det luktade ju så spännande efter alla hundar som varit där före henne…jag fick påminna henne om vad hon skulle göra några gånger. Men när hon väl kom in i noseworkletandet, så var hon duktig. Fokuserad, med några ”släpp” , letade väldigt intensivt när hon kom in i ett doftmoln, och sökte sej ända fram till doften. Hon har ju inga problem med miljön, och hittade många gömmor på direkten när hon passerade. 

Hos Knyttet märks det att markeringsträningen börjar ge resultat, hon gjorde flera riktigt fina markeringar. 

Hon behöver mer av den varan… och hon behöver mer träning med störningsdofter på marken… andra hundar/djur. Hundarna i vår träningsgrupp kan hon, så det behövs lite andra främmande/nya dofter. Det är ju lite synd om halva söktiden går åt till att påminna henne om jobbet,… kanske mer godissök på främmande platser ???!!!

Men trots lite annat spårande och utredande så hittade hon nästan lika många som Cookie, hela 10 gömmor blev det. Så duktig hon är mitt yrväder… 🥰

Nu längtar jag efter tävlingssäsongen med både Knytte och Cookie… kan det bli vår nuuuuu….


         





Av Barbro Collin - 16 december 2023 18:00

Men huvaligen så många luckor vi hoppat över… 

Har varit fullt upptagen med årets stora pralintillverkning tillsammans med Vaino. Som vanligt skulle det inte bli så mycket… och som vanligt blev det alldeles för mycket. Men gott blev det… och lite nosework blev det ändå för tjejerna, så helt utan roligheter har dom inte varit…

För övrigt har jag varit och kollat hjärtat, som tack o lov såg bra ut, iallafall det dom kollade på vc. Fick en långtidsverkande nitroglycerintablett, samt uppmaningen att använda sprayet om andningen blev tung… … så får vi se om det känns bättre sen. Remiss skickat till hjärtdoktorn i Hudik, så får dom avgöra om dom tycker att dom behöver träffa mej. .

 

En till bild gjord av AI 


 

Av Barbro Collin - 8 december 2023 18:03

Igår, lucka 7; så hade vi vilodag och nöjde oss med en promenad och soffläge…

Idag var Rose-Marie hemma hos mej och tränade. Det blev några lite utmanande sök, högst uppe på köksstegarna, i en stövel i den mkt trånga hallen, en tekula hängandes från tvättlinan, ett par dofter bland ett helt bröte av  skurmoppar mm…. 

Bortsett från köksstegarna, så var de svåraste gömmorna den i stöveln, mest beroende på att stöveln stod i min mycket trånga hall. En annan lite knepig gömma var den som satt under kökspallen… hundarna letade ivrigt på skåpen runt omkring innan de kollade av pallen som stod mitt i min köksavdelning. 

Tekulan kände dom ju doften av, så de letade högt inne i badrummet ett tag innan dom hittade den dinglande kulan… 

Naturligtvis glömde jag att ta kort… så det får bli denna AI bild även om mina tjejer inte klättrade lika högt 😂😂😂

Efter vi var klara med noseworkandet, så blev det en ordentlig promenad, så nu har jag två nöjda hundar i soffan 😍

 

 

Av Barbro Collin - 5 december 2023 19:00

Idag blev det en lugn dag... ute var det -22 imorse och inte blev det så mycket varmare...

Hundarna hade nog lite tråkigt, men, som alltid, nöjer dom sej med att agera värmekuddar...

Dagens nosövning blev en skattjakt.... kul sa tjejerna och svepte runt i full fart. Liten utmaning fick dom ända när dom var tvungna att klättra lite på på köksstegarna, men vad gör man inte för en gotta... 

 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards