collbros

Alla inlägg under januari 2023

Av Barbro Collin - 26 januari 2023 17:11

Idag var vi och tränade nosework med Rose-Marie och Ulla-Britt och deras duktiga hundar. 

Gömmor både inne och ute, höga klass 3 gömmor, dolda, djupa, svåråtkomliga och knepiga samt en massa väskor. 

Och Knyttet upphör inte att imponera… inga gömmor var för svåra.
Den höga 180 gömman som hon behövde upp på ett bord för att ta, testade hon först att hopp upp på själv,

men sen fick jag lov att hjälpa henne så hon kunde markera.

En gömma satt högst upp på en soptunna, men för att komma dit måste hon ta sej förbi en rasslande plåtstege,

klämma sej mellan en soptunna och en bänk för att sedan hoppa upp på en annan bänk för att nå gömman…

En dold på baksidan av en skåpsdörr, och en annan ganska hög, där det var både krångligt och trångt att ta sej fram till var inga problem…

Men när vi kom till behållarsöket, som bestod av en massa väskor plus lite burkar

(med störningsdofter i burkarna och några av väskorna) och 2 lavendelgömmor i väskor…

ja, då tappade hon fokuset och det blev mycket luktande på golvet efter andra dofter än just noseworkdofter.

Vi gjorde många om starter och till slut så kopplade hon på noseworknosen och hittade rätt…

Tja, behållarsök är inte vår starka sida direkt…

Cookie var också duktig, men behövde lite stöd av matte när den krångligaste gömman skulle lösas,

annars fixade hon också allt. Lite störd av ” golvdofter” i behållarsöket, men inte mer än att hon fixade båda gömmorna. 

Det är så kul att se hur olika dom jobbar, mina två tjejer.

Den ena full fart, helt orädd, den andra tar det lugnare och kan tycka det är lite jobbigt med krångliga gömmor.

Men nosarna har dom med sej och dom har ju så himla roligt… och som matte är det roligt och utmanande att

klura på hur man ska hjälpa dom att utvecklas. Innan hon får starta i klass 2 måste det fokuset bli bättre….

Hon har kunskapen och förmågan för klass 2, men behöver jobba på, framförallt, behållarfokuset…

Cookie behöver träna på krångliga ställen, få lösa såna uppgifter för att stärka henne.

Hon har också både kunskap och förmåga för klass 2, där kan krångliga gömmor ställa till det och att hon inte

alltid hinner hitta sista gömman inom tiden…

Man skulle kanske slå ihop båda hundarna till en, då hade jag nog den perfekta noseworkhunden….

Fast då hade jag ju inget att klura på och då blev det tråkigt…

Av Barbro Collin - 16 januari 2023 18:22

Igår var Cookie, Knyttet och jag på heldagstävlingar… 

För Cookie var det dags för hennes 2;a TEM2 Inomhus. 

Visserligen blev det inget diplom denna gång, men jag är supernöjd med henne.
1:a momentet missade hon en gömma i, men hon jobbade jättebra, sökte noggrant av allt i området.. men av nån anledning fick hon inte tag på just den gömman.

Moment 2, där tog hon den dolda gömman under en lastpall med grejer på, snabbt. Fick jobba lite innan hon hittade nästa gömma. Även i detta område fanns det mycket att söka av, många hyllmetrar av grejer och även saker i mitten av ena gången. Och hon jobbade sej noggrant runt allt… I detta sök kom hon på 4:e plats.

 

Moment 3. Ett sök, bestående av två rum, gemensam tid. Och jag är så stolt över hennes sök här. Första gömman i första rummet satt längst in under en ganska djup hylla, högt upp. Inga problem, hon sniffade på så man hörde hur nosvingarna fladdrade… I nästa rum satt doften högst upp på en ställning man hänger stora sopsäckar på. Cookie som kan tycka att höga gömmor är lite bökiga, hittade fort gömman, markerade först på själva sopsäcken och jag hade ju kunnat säga markerat redan då, men väntade lite, och då ställde hon sej på bakbenen och markerade längst upp på sopsäcksställningen. Så himla snyggt. Och jag blev så till mej att jag glömde att säga Färdig, så här fick vi full tid. Klantigt av mej, men jag var så glad över Cookies jobb…

 

Moment  4, In bland hyllorna igen. En gömma i detta sök. Här sökte hon sej in efter en hylla, vände och markerade på en grej som låg på nedre hyllplanet. En sån där direkt frysmarkering som man som matte ryser av, så snyggt är det. Och det tyckte domaren också, så här blev det ett SSE … och pallplats, en 3;e plats 

     

Totalt 3 diplom delades ut i denna tävling och Cookie hamnade på 4:e plats

Sammantaget är jag supernöjd med Cookies insats, hon var så himla duktig och hade så roligt att det inte gör något att det inte blev full pott. 

Och det är så skönt att tävla med Cookie, hon gör alltid sitt bästa, är fokuserad och noggrann. Jag behöver aldrig vara nervös, det räcker med att jag hänger med i linan och lämnar ansvaret till henne. Mitt ❤️ 

Tyvärr inga bilder, glömde ta med mej mobilen in på banvandringen. Lägger in en interiörbild från Knyttets inomhustävling före jul istället.


Knyttet började med TEM1 Behållarsök… och jag skulle ju följt min föraning och inte ens tänkt tanken på att anmäla henne. 

Hon hittade visserligen rätt kartong i två av söken, men de resterande två blev det mest sniffande av golv, kollande av omgivningen och några halvhjärtade gissningar på kartongerna… Hon kom sist av de 25 som startade… Men Knyttet hade ju kul och fick använda nosen, vilket ju är det viktiga och huvudsaken för lilla virrhjärnan ❤️

Det blir inga fler anmälningar till behållarsök på väldigt lång tid…

Hoppas att lilla damen lärde sej något av denna dag... jag vet ju vad jag lärde mej iaf...

Av Barbro Collin - 14 januari 2023 19:00

2023

Cookie: anmäla till  TSM 2. Förhoppningsvis äntligen få till 2 diplom under året och sedan start TSM 3

Anmäla till TEM 2 Inomhus, Behållare och Fordon. 

Anmäla till TEM 1 Utomhus. 

För att få beteckningen NW1 skulle ju Cookie behöva 3 diplom tagna efter 1 januari 2022 i något moment i klass 1. Så antingen 2 diplom Fordon till eller 3 diplom Utomhus. Får se om jag tycker vi ska göra det… kostar ju lite…

Hade ju funderingar på att strunta i att starta Cookie i några fler TSM 2 och börja starta Knyttet där istället… 

Varför hade jag dom funderingarna… jo, dels för att hon kan vara lite ”bekväm” vad gäller lite krångliga gömmor och inte jobba sej ända fram till dom, eller så väljer hon bort dem helt och söker någonannanstans.

Dels för att hon på många av alla tävlingar har missat sista gömman med en sekund. Scenariot har ofta varit detta: jag ser på Cookie att hon har doften, men hon har inte markerat än ” Tiden är ute” säger tidtagaren och precis då markerar Cookie gömman… 

Så lite mera fart, driv eller kanske att vara bättre kompis med tiden skulle behövas… 

Men jag har bestämt mej för att fortsätta tävla med Cookie i TSM 2. Bara för att både hon och jag tycker att det är så roligt och en start i klass 3 har ju alltid varit målet. Så vi nöter på…


Knyttet: Starter i TEM 1, samtliga.  Start TSM 2 - är det inte bråttom med.

Hon är visserligen duktig nog, klarar både klass 2 och 3 gömmor på träningar både här hemma och på olika ställen när vi tränar med andra… och dessutom med ganska rejäla störningar… MEN hennes fokus sviktar lite för mycket ibland, särskilt i behållarsök, men även andra sök. Ofta är hon klockren och hennes markeringar blir stadigare o stadigare. Många gånger är hon både snabbare och säkrare än erfarna Cookie, klättrar gärna och backar inte för krångligheter..

Men hon får växa på sej lite till mentalt, sen får vi se när vi startar i 2:an, det är ju ingen brådska…


Vad gäller kursandet, så måste vi nog tyvärr dra ner på det, börjar bli lite för dyrt nu när bensinen också blir dyrare… men den traditionella  sommarkursen har jag tänkt mej iallafall. Får se vad ekonomin mer tillåter…

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards