collbros

Direktlänk till inlägg 28 januari 2024

Svävande utmaningar

Av Barbro Collin - Söndag 28 jan 21:08

Dagens nosework… under och svävande gömmor.

8 gömmor… under bord, i tvättmaskinen, under en utdragen låda, längst in under en hylla i vedförvaringen… och en svävande bland en massa hängande kedjor

Inga större problem med 6 av gömmorna, de hittades snabbt.

På köksbordet satt två gömmor i varsin ände av bordet. Vaxduken var uppvikt längs ena sidan och gömman satt en bit in under bordet i hörnet. Inga problem sa alla tjejer. Den andra gömman satt på utsidan av benet under bordskivan och med vaxduken som på fotot. Här blev det mycket utredningsarbete, det letades lite överallt, t.o.m på golvet och det tog tid innan de hittade gömman. 

Förmodligen stannade doften där under vaxduken….

   


Den andra knepiga gömman var bland de hängande kedjorna. Båda mina kände ju att det var doft någonstans, Knytte kollade alla kedjorna utom den där doften satt. Hon stod på bakbenen, hoppade upp på sängen och började till slut pipa av frustration…, hon vill ju så gärna komma fram till gömman... så då hjälpte jag henne lite… Cookie gjorde ungefär likadant, men inte lika intensivt och satte sej sen och chansade på den närmaste kedjan… fick hjälpa henne lite också. Ska göra nåt liknande om ett tag, men med doften lite lägre, få se om de lärde sej något… 

Rose-Maries tjejer( som ju är lite högre än mina, om nu det hade nån betydelse..löste knepigheten ganska snabbt och stod på bakbenen och markerade. Så duktiga ❤️ 

   


Brukar ju försöka att variera gömmorna, ibland lätta ibland lite mer utmanande. Upplever att hundarna gillar utmaningar och att de växer av att lösa dom.

Idag blev den ena kanske lite väl utmanande, iallafall för mina tjejer. Men dom blev glada när dom, med lite hjälp, hittade 🥰


Efter noseworket tog jag mej i kragen och tog en tur med spark och hundar efter skogsvägen… och sen hade jag två nöjda hundar, trötta både i huvet och i kroppen… matten kollapsade i soffan… 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards