collbros

Direktlänk till inlägg 16 januari 2023

Nosework gånger 2

Av Barbro Collin - 16 januari 2023 18:22

Igår var Cookie, Knyttet och jag på heldagstävlingar… 

För Cookie var det dags för hennes 2;a TEM2 Inomhus. 

Visserligen blev det inget diplom denna gång, men jag är supernöjd med henne.
1:a momentet missade hon en gömma i, men hon jobbade jättebra, sökte noggrant av allt i området.. men av nån anledning fick hon inte tag på just den gömman.

Moment 2, där tog hon den dolda gömman under en lastpall med grejer på, snabbt. Fick jobba lite innan hon hittade nästa gömma. Även i detta område fanns det mycket att söka av, många hyllmetrar av grejer och även saker i mitten av ena gången. Och hon jobbade sej noggrant runt allt… I detta sök kom hon på 4:e plats.

 

Moment 3. Ett sök, bestående av två rum, gemensam tid. Och jag är så stolt över hennes sök här. Första gömman i första rummet satt längst in under en ganska djup hylla, högt upp. Inga problem, hon sniffade på så man hörde hur nosvingarna fladdrade… I nästa rum satt doften högst upp på en ställning man hänger stora sopsäckar på. Cookie som kan tycka att höga gömmor är lite bökiga, hittade fort gömman, markerade först på själva sopsäcken och jag hade ju kunnat säga markerat redan då, men väntade lite, och då ställde hon sej på bakbenen och markerade längst upp på sopsäcksställningen. Så himla snyggt. Och jag blev så till mej att jag glömde att säga Färdig, så här fick vi full tid. Klantigt av mej, men jag var så glad över Cookies jobb…

 

Moment  4, In bland hyllorna igen. En gömma i detta sök. Här sökte hon sej in efter en hylla, vände och markerade på en grej som låg på nedre hyllplanet. En sån där direkt frysmarkering som man som matte ryser av, så snyggt är det. Och det tyckte domaren också, så här blev det ett SSE … och pallplats, en 3;e plats 

     

Totalt 3 diplom delades ut i denna tävling och Cookie hamnade på 4:e plats

Sammantaget är jag supernöjd med Cookies insats, hon var så himla duktig och hade så roligt att det inte gör något att det inte blev full pott. 

Och det är så skönt att tävla med Cookie, hon gör alltid sitt bästa, är fokuserad och noggrann. Jag behöver aldrig vara nervös, det räcker med att jag hänger med i linan och lämnar ansvaret till henne. Mitt ❤️ 

Tyvärr inga bilder, glömde ta med mej mobilen in på banvandringen. Lägger in en interiörbild från Knyttets inomhustävling före jul istället.


Knyttet började med TEM1 Behållarsök… och jag skulle ju följt min föraning och inte ens tänkt tanken på att anmäla henne. 

Hon hittade visserligen rätt kartong i två av söken, men de resterande två blev det mest sniffande av golv, kollande av omgivningen och några halvhjärtade gissningar på kartongerna… Hon kom sist av de 25 som startade… Men Knyttet hade ju kul och fick använda nosen, vilket ju är det viktiga och huvudsaken för lilla virrhjärnan ❤️

Det blir inga fler anmälningar till behållarsök på väldigt lång tid…

Hoppas att lilla damen lärde sej något av denna dag... jag vet ju vad jag lärde mej iaf...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Onsdag 1 maj 16:15

Dagens nosework var en inoff clearround TSM 2a. Testade något jag tänkt på länge… hemma preppade ett antal möbeltassar med eukalyptus och lagerblad På väg till tävlingen stannade jag två gånger. 1a gången vid ett sophus. Satte tre gömmor, lä...

Av Barbro Collin - Måndag 29 april 19:28

Eller nystart kanske det skulle heta. Knyttet testade ju en 2:a förra sommaren,  där hon visserligen hittade 5/8 gömmor, men det var svårt för henne att hålla fokuset, mycket ”spring”, alldeles för mycket markintresse…  Nu, 11 ...

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards