collbros

Direktlänk till inlägg 11 mars 2023

Nytt spännande ställe och farliga golvbrunnar

Av Barbro Collin - 11 mars 2023 18:41

Idag blev det sök på ett nytt ställe, så himla kul. Gänget börjar få ihop många bra träningsställen nu...

Knyttet fick börja idag, bara en hund hade gått före. Fast bara på en del sök, de sista var hon först på. 
Det började bra, hon hittade gömmorna utan större besvär. Markeringarna var riktigt bra, väldigt lite tass och hon börjar mer o mer ta till liggmarkeringen vid låga gömmor
   

ovanstående gömma satt svårt för Knyttet, längst ner på det blå röret som hänger ner från fordonet... hon kände att det fanns en doft någonstans, och sökte ivrigt både på fordonet och lite runtomkring. Jag hjälpte henne till slut, så det blev en ny erfarenhet att lägga till alla andra...
 



  Men så upptäckte hon dessa fullkomligt fruktansvärt läskiga golvbrunnar... Hon blev lång och låg som en tax, men eftersom hennes nyfikenhet brukar övervinna det mesta så var hon ju tvungen att undersöka hemskheterna... och när hon var klar med det så kopplade hon på noseworknosen igen och sökte vidare. Tur hon har så mycket nyfikenhet, mitt lilla ❤️

Är så nöjd med hennes sök idag, och så glad över att hon kan komma över läskiga saker för att sedan söka vidare..


 

 
   Cookie sökte sist av alla idag, och som vanligt så var hon jättepeppad och glad. 
Hennes markeringar har blivit riktigt bra, träningen har varit lyckad. Jag har ju gjort så att när hon hittat och frysmarkerat, så stannar jag varje gång hon går från gömman och fortsätter inte fram till henne förrän hon är kvar i frysmarkeringen. Ibland blir det många stopp, men numera så är hon ofta kvar tills jag kommer fram med gottat.         
Dagens snyggaste hittande stog min lilla Cookie för. Det tog inte lång stund förrän hon fick nos på den höga gömman och gjorde en tydlig markering. Applåder och hejarop från publik och matte och så en jackpottbelöning 😊 


   



 
  Mycket nöjd med Cookie, tycker bilderna talar sitt tydliga språk. Det svåraste för henne idag var gömman som satt på väggen, på järnringen. (finns en bild bland Knyttets bilder). Krångligt med sladdar som hängde och rör på golvet. Cookie tycker det är svårt när det är saker i vägen, särskilt på golvet... Jag pressar henne lite och peppar mycket, men jag vill att hon tar sej ända fram till gömman även om hon tycker det finns jobbiga hinder att ta sej över... och hon blir bättre och bättre på den här typen av gömmor, och också gömmor som det är trångt att ta sej fram till. Bara att träna mer på samma sätt. Och hon blir så himla glad och stolt när hon lyckas, så vi är på rätt väg ❤️

Och hennes luftmarkering av den höga gömman var verkligen en höjdpunkt 😍

En alldeles härlig träningsdag, solen värmde, bästa gänget och alla våra duktiga hundar. Kan det bli bättre   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Onsdag 1 maj 16:15

Dagens nosework var en inoff clearround TSM 2a. Testade något jag tänkt på länge… hemma preppade ett antal möbeltassar med eukalyptus och lagerblad På väg till tävlingen stannade jag två gånger. 1a gången vid ett sophus. Satte tre gömmor, lä...

Av Barbro Collin - Måndag 29 april 19:28

Eller nystart kanske det skulle heta. Knyttet testade ju en 2:a förra sommaren,  där hon visserligen hittade 5/8 gömmor, men det var svårt för henne att hålla fokuset, mycket ”spring”, alldeles för mycket markintresse…  Nu, 11 ...

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards