collbros

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2023

Nosework i hällregnet…

Av Barbro Collin - 4 augusti 2023 14:52

Så var det då dags för ett nytt försök.

TMS 2 i Mo 

Cookie började med Behållare och Inomhussöken.

Tyvärr har jag inte fotat dom söken, men hoppas på att domaren lägger ut sina sök på NW- EFTERBANVANDRINGAR 

Behållare: ca 50 behållare, plåtburkar, någon väska mm.

Om jag minns rätt så var det två rader och en mer oorganiserad rad i mitten… redigerat: tre rader plus en rymling... 

Cookie började fokuserat och med hyfsad organisation på söket. Hittade första behållaren snabbt och fortsatte sedan vidare i mitten ner till ett par ryggsäckar. Och markerade bestämt ena ryggsäcken. Rätt sa domaren, 25 poäng, hopp och studs och köttbulle 

https://www.facebook.com/667092504/videos/pcb.1385852781963675/199212232870537

Inomhus: ganska stort rum med bord med tillhörande stolar längs väggarna, ett bord med stolar i mitten, ett piano i ett hörn och en gammal skolbänk i ett annat hörn. Start i dörröppningen. 

Cookie valde att starta åt höger och tog sej snabbt ner till ”bänken”, nosade ivrigt runt ”plattan”… och när hon envisats tillräckligt länge för att hennes svårövertygade matte skulle tro på henne, ja, då var det ju rätt såklart…

Cookie fortsatte sedan och ville undersöka bordet i mitten av rummet. Såg att hon hade doft i nosen, och efter att ha försökt hitta den från lite olika håll, så hittade hon en väg in under bordet där hon efter lite letande på undersidan av bordskivan hittade doften. 

25 poäng igen och den obligatoriska köttbullen… 

https://www.facebook.com/667092504/videos/pcb.1385852781963675/1442193246571970

Det är kul att se att träningen på att stanna kvar vid doften har gett utdelning. Cookie envisas verkligen och ger inte upp, fast jag kan dröja lite med att säga något. 

Träningen på att hitta dofter under tex bord har också varit nyttig, just såna gömmor kan ju vara lite knepiga

   

Nu var det lite väntan till de två sista söken… himlen blev mörkare och mörkare och precis när det var vår tur igen. 

Utomhussök: var som tur under tak. Cookie startade rakt fram… men, ovanligt för henne, så fastnade hon på en mycket intressant fläck mitt i gången… fick locka bort henne med en godbit. Man skulle kunna tro att jag tagit fel hund och hade med mej Knyttet…

När vi till slut kom loss från fläcken, så hittade hon den första gömman längst ner på ett litet bord.

Fortsatte sedan runt väggar och bänkar, men tiden gick ut utan att hon hittade nån mer doft. Och den doften satt på en bänk bredvid den mycket intressanta fläcken… kanske hade hon hittat den om hon gått förbi där igen… men hon hade lika gärna kunnat fastna i fläcken igen… 

 

 Nu var det dags för fordonssöket… som INTE var under tak. Och nu började det regna ordentligt… det öste ner.

Fordon: 3 bilar. Cookie började på vita bilen, hittade gömma 1 vid hjulet.

Regnet fortsatte att ösa ner, nu var vi rejält blöta, men Cookie sökte vidare… ruskade regnet ur öronen några gånger. Fortsatte i raskt takt runt alla fordon, men utan att visa några tecken på att hitta doft. Jag tyckte nog att hon mest bara sprang runt bilarna, utan att riktigt ha nosen ordentligt påslagen. Andra gömman satt på samma bil… 

Så tiden gick ut igen… domaren bekräftade det jag tyckte jag sett. 

Men vem ville inte ha söket undanstökat och komma undan regnet… kanske det var Cookies tanke också. Eller så fick hon vatten i nosen…

     


Förutom att hon fastnade på den extremt intressanta fläcken (undrar vad som tappats där, det är ju motorträffar, grillningar mm regelbundet där), så är jag nöjd med hennes insats. Som alltid så älskar jag att se hennes glädje, hennes noggrannhet och hennes självständighet…

Dagen resulterade i 6 av 8 hittade gömmor, en 3:e plats i Inomhussöket och en 9:e i totalen.. min Cookie ❤️


Nu tar vi nya tag och ser fram emot två TSM 2or, en inoff 3:a för Cookie och ett tvådagars läger, klass 3 för båda tjejerna och en TEM 1 utomhus för Knyttet

Nosework är så himla kul 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Onsdag 1 maj 16:15

Dagens nosework var en inoff clearround TSM 2a. Testade något jag tänkt på länge… hemma preppade ett antal möbeltassar med eukalyptus och lagerblad På väg till tävlingen stannade jag två gånger. 1a gången vid ett sophus. Satte tre gömmor, lä...

Av Barbro Collin - Måndag 29 april 19:28

Eller nystart kanske det skulle heta. Knyttet testade ju en 2:a förra sommaren,  där hon visserligen hittade 5/8 gömmor, men det var svårt för henne att hålla fokuset, mycket ”spring”, alldeles för mycket markintresse…  Nu, 11 ...

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards