collbros

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2023

TEM i regn och rusk

Av Barbro Collin - 9 augusti 2023 12:18

Hällregn, storm, läskiga domare, höga gömmor och en nöjd matte - ja så kan man nog sammanfatta Knyttets TEM 1 Utomhustävling i går.


Velade länge fram o tillbaka… ska jag åka eller inte. Regn och mörker är ingen bra kombination att köra bil i. Men till slut så for vi iväg.

Lämnade av Cookie hos Vaino och åkte till tävlingsplatsen i Sundsvall… väl där så var det ingen där… det tog en stund innan jag kom på att jag åkt till fel ställe… och ytterligare en stund innan jag fick fram telefonnummer, så jag kunde ringa… Att det tog tid berodde på att telefonnumret fanns i PMet, som fanns på mailen, och min hotmail hade precis bestämt sej för att jag måste byta lösenord…

Nåja, det var ju inte så långt till rätt plats, så vi for dit genom hällregnet. Och jag hittade rätt väg på en gång… än är inte undrens tid förbi

Väl där drog jag på stövlar och regnkläder, rastade Knyttet och väntade på vår tur.

När det sen var dags, så tilltog regneländet och det blåste stormvindar… det var knappt så jag tog mej upp för backen till tävlingsplatsen… 

Väl framme, så tyckte Knyttet att både domare och tidtagare, iklädda regnrockar, huvor var väldigt läskiga, de fick varsina ordentliga utskällningar. Domaren vågade hon sej till slut, med tvekan, fram till. Tidtagaren hälsades på en gång, sen blev hon läskig igen när hon gick en bit bort för att visa ena hörnet på sökområdet, och sedan gick emot oss… Tur nog så släppte Knyttet de läskiga spökena, och koncentredae sej på sin uppgift. 

Första sökområdet var en veranda och husets vägg, nåt bord, en grill och kanske nåt annat som jag inte minns.

Knyttet drog raka vägen upp på verandan som hon fick en ordentlig undersökning. Fortsatte sedan på utsidan av huset och över till bordet och grillen… och där hittade hon doften långt ner på grillen. 

Nästa sök bestod av en liten byggnad, bord med bänkar, en omkullvällt soptunna, en grill ? Och nån gammal rörställning… 

Full fart upp på bordet, och bredvid det så hittade hon en kissfläck som hon fastnade i… fick locka bort henne med en godbit under nosen… och startade om henne. Hon jobbade sej runt alla grejerna och via stålställningen bredvid huset till själva huset där hon efter några gastkramande sekunder hittade gömman på baksidan av huset. Inte många sekunder till godo, men hon hittade ju gömman.

Så full pott på de två första söken 😊

Förflyttning medels bil till de två sista områdena.

Först ett område längs en vägg där det stod ett par solstolar, nån hög stålrörsställning, en liten pallkrage och säkert något mer som jag inte minns.

Knyttet jobbade sej runt allt, spenderade en hel del tid på att leta efter höga gömmor på stålställningen och väggen, och ännu mer tid på att undersöka pallkragen… hon stack ner huvudet i alla hörnor… men ingen doft hittades där. Tiden tog slut, doften satt, lågt, på en av solstolarna. Hon hade undersökt den stolen lite snabbt, men övergått till pallkragen…

Nästa område bestod av en stor hög med gamla lastpallar och en jättestor cementklump rakt fram, och några fler till höger, bredvid några cement”stolpar” (eller vad det nu var) och kanske något mer som jag inte minns…

Knyttet drog till höger, undersökte cementgrejerna noggrant, drog sedan till pallkragehögen. Och till hennes lycka gick den att klättra på, så hon tillbringade resten av tiden till att klättra på högen och att leta efter höga gömmor. 

Såg att hon hade doft i nosen men hon hade bestämt sej för att doften var nånstans uppe på högen..

Tiden gick ut… doften hittades sedan väldigt lågt ner på sidan av högen…


Så det blev bara 2 av 4 hittade gömmor… men, vet ni, jag är så himla nöjd med Knyttet.

Och fin kritik av domaren på de två första söken, vilket alltid är så roligt att få 😊

 

Inte ett dugg påverkad av varken regn eller halv storm…

Under alla sök så jobbade hon med att leta doft, inte en enda gång - bortsett från kissfläcken, som det gick att få henne att släppa - ägnade hon sej av att leta andra dofter i allt det vildvuxna gräset mm som fanns i alla områdena. Inget spårande, inget undersökande av små rester av sly…

Sen att hon gärna, och med glädje, prioriterar att söka högt och ofta utnyttjar alla möjligheter att klättra, vilket gör att hon ibland missar de låga gömmorna, det är ju något vi får träna mer på.

Det har nog varit för mycket träning på höga gömmor ett tag, i träningsgruppen har vi ett par hundar, inklusive Cookie, som kan ha lite svårigheter med det. Så fokus har tippat över åt höga gömmor. 

Knyttet behöver ingen uppmuntran för att söka högt, eller för att klättra omkring på allt som går att klättra på, och är otroligt miljöstark när hon letar dofter… ibland får man faktiskt hejda henne…

Så kanske lite mängdträning på låga gömmor är något att fundera på…

Hursomhelst, detta var sista kvällstävlingen för denna säsong, nu ska jag undvika alla mörkerkörningar jag kan. Med åldern blir det bara värre o värre, är helt slut efter såna körningar.

Nu ska vi ägna hösten på att finslipa Knyttet ❤️


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Onsdag 1 maj 16:15

Dagens nosework var en inoff clearround TSM 2a. Testade något jag tänkt på länge… hemma preppade ett antal möbeltassar med eukalyptus och lagerblad På väg till tävlingen stannade jag två gånger. 1a gången vid ett sophus. Satte tre gömmor, lä...

Av Barbro Collin - Måndag 29 april 19:28

Eller nystart kanske det skulle heta. Knyttet testade ju en 2:a förra sommaren,  där hon visserligen hittade 5/8 gömmor, men det var svårt för henne att hålla fokuset, mycket ”spring”, alldeles för mycket markintresse…  Nu, 11 ...

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards