collbros

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2023

Hopp, skutt och köttebullar

Av Barbro Collin - 13 augusti 2023 12:52

Min Cookie hade så himla roligt igår. Och hon visade det genom en hel massa hopp och skutt, både före, under och efter… Jag bara älskar att se hennes glädje när hon förstår att det är dags för nosework. Förväntan är stor medan vi väntar på vår tur och hon är så ivrig… ”skynda, skynda, matte, jag vill börja nuuuuu” 

Och fast hon är så ivrig, så är hon noggrann när det äntligen är dags. 

Och när hon hittar en gömma blir hon jätteglad… naturligtvis beror det till stor del på att då vankas det beröm och godis. Hon är ju spaniel…

Godis och beröm vid första gömman, och ännu mer beröm och godis vid den andra… och det allra viktigaste… köttbulle. Köttbulle blir det efter att andra gömman är hittat, ”nu blir det köttbulle” säger jag då och försöker ta mej ut ur sökområdet, vilket inte är lätt med en springer som studsar som en gummiboll framför fötterna på mej

 Igår var inget undantag… 

Av någon outgrundlig anledning så går inte länkarna till domarnas efterbanvandringar att lägga in här, men dom finnspå facebook. Sök på NW - Eterbanvandringar. Tyvärr tog jag ju bort mina egna bilder på två av söken, då jag såg att domaren lagt ut efterbanvandringar, så nu får jag försöka beskriva områdena...

 

Behållare. Hon sökte lös. En hel massa plastlådor… (likadana som jag har) och lite väskor. Cookie började med lådorna i mitten, vet inte om hon liksom kände igen dem…luktade lite extra på några av dom. Hade hon envisats hade jag kanske köpt det markeringsliknande nosandet… men jag väntade och då släppte hon dem och började arbeta sej mer systematiskt runt området. Hittade ena gömman i den lilla väskan, och den andra i resväskan. 

Full pott 😊

   


Utomhus

Kopplade av linan vid trädet till höger, men hon valde att dra iväg till cementringen och efter att ha undersökt den gick hon vidare till jordborren, där hon hittade gömman, långt ner på den. 

Efter lite hopp och tog hon itu med bänk, grill mm. Slängde ett öga på mej, och för en gångs skull så fattade matte hennes budskap… tomt här sa hon… så vi fortsatte ner till bänken mellan träden, där hon hittade gömman på hinken under bänken. Full pott igen, med åtföljande hopp, studs och köttebulle

     


Vi körde alla 4 söken i ett svep, så det bar direkt iväg till nästa sök


Inomhus 

Ett rum i ett uthus, Massor av gräsklippare mm till höger och framför dom bl.annat en slags "elcentral". På gräsklipparna ingick bara hantagen, resten ingick inte. Längre in låg två skottkärror upp och ner. Längs väggen rakt fram fanns tex en upprest pool, stegar mm. Till vänster en vägg, det stod brädor uppresta runt ett hörn och innanför hörnet gick rummet in och där stod en arbetsbänk med en massa lådor och prylar på golvet under bänken. 

Även här fick hon söka lös. Hon började vid väggen till vänster, sneddade över mot skottkärrorna, där hon ganska  snart fick hon doft i nosen vid den främsta skottkärran, och efter lite utredningsarbete körde hon in nosen under den… Rätt 😊

Sedan fortsatte hon till vänster, kollade av prylarna under bänken, visade ganska stort intresse av hörnet av väggen, och brädorna som stod där.

Halvminuten ropades ut, Cookie fortsatte mot gräsklipparna… hittade inget och så gick tiden ut. 

Gömman sitter där ni inte varit sa domaren… den här missen får matte ta på sej… helt befogat. Än en gång så skötte jag inte min del av jobbet, nämligen att hålla koll på var hon inte varit… 

Om jag skött jobbet och bett henne söka på elkontaktsgrejen och det hållet, så kanske hon hittat gömman…

Så här efteråt så tror jag att hennes intresse vid hörnet kan ha berott på att doften från elgrejen drog åt det hållet… kanske något jag borde tänkt på. 

Nåja, så kan det gå. Får stoppa denna lärdom i erfarenhetsryggsäcken och hoppas på att jag kommer ihåg att ta upp den igen….

Men Cookie var glad ändå, hon hade ju gjort ett bra jobb, så det vankades såklart köttbulle…

 

Fordon. 
Två fordon, en liten röd traktor med ett redskap påkopplat (nån slags vält ?) och bredvid till höger en släpkärra med ett stort kapell. 

Här fick hon ha linan på. Hon började på vänstra sidan av traktorn, noggrant nosade hon av alla ”inbuktningar”, både på traktorn och in på baksidan av traktorn, mellan traktor och ”släp” . Fortsatte runt släpet och hittade en gömma på sidan av välten. Fortsatte vidare, fick doft i nosen och genade över till släpkärran där hon hittade nästa gömma på fästet till stödhjulet. 

Så full pott igen, hopp o skutt och resten av köttbullarna.

 


Men så synd på den missade gömman i inomhussöket, det tyckte både domaren och jag… Nästa gång tar ni det, sa domaren… Det var samma domare som när vi tog diplom för 2 veckor sedan 😊

och vi hamnade på 4:- plats i totalen... 

Cookie däremot var bara glad och hade gärna velat söka efter fler gömmor… 


Men trots att det var lite surt att jag inte skötte mej så måste jag ju ändå vara glad över Cookies fina jobb, och för det beröm vi fick av domarna. Faktiskt så fick matten en hel del beröm för hur jag förde och läste Cookie

 

Nu har vi bara en officiell tävling inbokad om det blir fler beror på om det dyker upp någon relativt nära och på dagtid… 










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Onsdag 1 maj 16:15

Dagens nosework var en inoff clearround TSM 2a. Testade något jag tänkt på länge… hemma preppade ett antal möbeltassar med eukalyptus och lagerblad På väg till tävlingen stannade jag två gånger. 1a gången vid ett sophus. Satte tre gömmor, lä...

Av Barbro Collin - Måndag 29 april 19:28

Eller nystart kanske det skulle heta. Knyttet testade ju en 2:a förra sommaren,  där hon visserligen hittade 5/8 gömmor, men det var svårt för henne att hålla fokuset, mycket ”spring”, alldeles för mycket markintresse…  Nu, 11 ...

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards