collbros

Alla inlägg den 28 juli 2019

Av Barbro Collin - 28 juli 2019 22:15

Idag kände jag igen min Cookie, glad och ivrig, med hopp o stuts både innan och efter sök en, och otåligt pip när det går för långsamt innan det blir hennes tur. 

Det var minst lika varmt idag, men igår kastades vi ju in i söken direkt efter banvandringen, hann inte bada och kyla ner hunden, matten var stressad, halvt kaos alltså.
Idag startade vi i sena gruppen, så jag kunde planera på ett helt annat sätt. Leverpastejsvatten, ett mycket långt bad, med både simmande och bara stående i vattnet i skuggan under en bro, en matte som inte var stressad och som hann ta med stolen runt till vänteplatserna.


Sök 1 var fordon, Cookie pep av iver. Vi började på de många hjulen, där Cookie var intresserad i området vid den röda pricken, men släppte och jobbade sej vidare runt och markerade gömma nr 2. Fortsatte på andra sidans hjulrad och sen hade jag tänkt att vi skulle hinna tillbaka till början, men tyvärr gick tiden, 2 min, ut... Men Cookie var glad så jag var också glad. Så skönt att känna igen hennes sökglädje. 
Sök 2 var utomhus, på en veranda utan tak. Söket började vid en kort trappa, Cookie satte på nosen direkt och hittade gömma 1 i ett av trappstegen hörn. Gömma 2 satt i ett fönster efter i husväggen. Här gjorde hon en lite snabb markering och tyckte jag var lite långsam, så hon vände sej mot mej, jag bad henne visa och då kom en ordentlig markering... domaren trodde att Cookie tyckte jag stod för långt bort.... hursomhelst, så blev det full pott.
Sök 3 var inomhus. 2 rum, 1 gömma i varje och färdigmeddelande i varje rum krävdes. Ena rummet var en hall och ett utrymme i slutet av hallen, andra rummet var ett pyttekök i andra änden av hallen. Jag valde att börja i köket, där Cookie, efter att ha snabbt kollat av rummet satte på näsan vid skåp o kyl efter ena väggen, och där hittade hon en dold/ djup gömma i ett skåp. Sedan startade vi sök 2 på tröskeln in i hallen... förbi gubben i blått och vidare in i utrymmet, som mest liknade ett avstjälpningsrum med en massa prylar. För att komma åt gömma 2 fick hon ta sej över en massa grejer som låg på golvet... men det gick bra, läskiga gubben brydde hon sej inte i... så full pott här med
Sista söket var behållare, en hel massa burkar i olika storlekar, ståendes på en lång rad. Cookie markerade ena burken, nosa till på nästa men fortsatte kolla av alla burkar och vände sen tillbaka och markerade en burk... Och här fick måtten totalt hjärnsläpp... Och kom inte ihåg om det var den burk hon redan markerat eller ej... Så jag tänkte att jag säger markerat, men inte färdig och hör vad domaren säger, och säger han rätt så får jag hoppas hon markerar en burk till... Och så blev det. Domaren sa rätt,samma ( eller nåt sånt), Cookie markerade burken bredvid och jag sa markerat och det var rätt, jag sa färdig och vi hade våra 25 poäng...Domaren så att han lagt gömmorna så för att både vi och hundarna skulle få klura lite... 
Så, resultatet av dag 2 blev 7 av 8 hittade gömmor, 3a i utomhussöket och 13 totalt...
Men det allra bästa var att mitt  var som vanligt igen, trots hettan. 
Nu ska vi sova, det är svalt o skönt. Imorgon drar vi hem över igen😀😃😃

       

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards