collbros

Direktlänk till inlägg 7 januari 2020

Uppföljning av höften...

Av Barbro Collin - 7 januari 2020 21:16

Var på uppföljningsbesök på Hudiksvalls sjukhus idag. 


Efter en tidig uppstigning till väckarklockans pipande -en ovanlig upplevelse just nu...

tom hundarna undrade varför vi skulle upp när det inte var ljust ute än- så kom sjukresetaxin.

Tyvärr kan man ju inte helt styra tiderna med taxin, så jag var framme i väldigt god tid, långt före den

tid jag hade inbokad,  men behövde inte vänta alls.


Trevlig fysioterapeut, men hade ju hellre träffat op doktorn. Förut fick man göra det, men nu räckte det

tydligen med att träffa fysion. Nåja...


Fick börja med att gå uppför o nerför en trappa, skulle gå som vanligt, inte ett steg åt gången.

Kändes bra att jag fick använda kryckorna, men det var inga större svårigheter att gå upp o nerför trappan.

Fick godkänt...


Besöket hos fysion var till för att kolla att man kommit igång med gående och rörelser,

så nästa "test" var att ligga ner, först lyfta opererade benet rakt upp o ner och sedan åt sidan.

Sista rörelsen var att dra upp knät med foten kvar i underlaget. Fick godkänt på dessa tre rörelser också. 


Sen pratade han om att risken för luxation finns kvar för alltid, även om den minskar med tiden och

med hur mycket man stärkt upp musklerna... Han pratade om de restriktioner man har kvar resten av livet...

90 graders vinkeln som inte får överstigas... sidorotation, korsa benen, sitta på huk.... 

Inget av detta var särskilt nytt...


Försökte luska ut varför Hudiksvall inte skickar med några träningsrörelser på en gång, enligt honom

berodde det på att det är en stor operation där såret inte läkt förrän efter ca 6 veckor. Påtalade att det är

väldigt olika i olika landsting/ på olika sjukhus och att jag tyckte det kändes som att Hudiksvall låg mil efter

andra ställen, där man tyckte det var viktigt att komma igång med träning tidigt. Fick inget riktigt svar på det... 

 

Frågade om min värk i ljumske/ ben, men blev lugnad med att det var helt normalt, det var mycket som skulle

läka och komma i form igen... Och när jag frågade fick jag ok till att börja rehaba hos fysioterapeut i Ljusdal,

så han skickar remiss dit och dom kommer att kalla mej. Plus att jag kommer att få sjukresa dit, det ordnar dom från Ljusdal.

Hade ju tagit kontakt med dom ändå, men det är ju bra att jag får sjukresa, kommer ju dit tidigare då.

Känns inte riktigt som att mitt ben är redo för bilkörning riktigt än... får avvakta tills ljumskproblemet gett sej. 


Fick också med mej övningar hem, dels såna jag kan göra hemma, dels vad jag kunde göra på rehaben i Ljusdal. 


Frågade lite om mina pirrningar, domningar mm i ben och händer. Han hade inte mycket att tillägga mer än

att han också trodde att det kunde komma från ryggens diskbuktningar och artros... 


Frågade också om detta eviga springande på toan varannan timme, dag som natt, ville mest veta om det

var något som drabbade fler... det kunde han inte svara på, det var aldrig någon som tog upp det. 


Tja, det var allt. Tog ca 25 minuter och sen var det bara att sitta o vänta på sjukresan hem... 


På plussidan var ju att jag kommer iväg på rehab och att fysioterpeuten var trevlig.


På minussidan kändes det lite blaha blaha... hade ju känts bättre om man tex fått gå igenom hemmaövningarna på plats, kanske även de man kunde göra på rehaben... 


Kan verkligen inte klaga på vare sej operationen eller bemötandet på avdelningen, men det känns, när man vet hur annorlunda det är i andra  delar av vårt avlånga land, lite nonchalant, eller hur jag nu ska beskriva det hela. 


I andra delar av landet, så finns det alla ytterligheter, från ungefär som här, till att man får övningar med sej hem direkt,

att fysioterpeuten kommer på hembesök efter ett par veckor för att kolla att man gör övningar på ett korrekt sätt,

att besök på rehaben bokas in direkt... 


Jag hoppas verkligen att det kommer att ske en likriktning, så att alla får samma behandling och möjligheter till en bra uppföljning och rehab. Det sker ju just nu en undersökning som inriktar sej på tiden innan operation, att alla ska ges samma förutsättningar... Vad jag förstår ska detta följas upp med att titta på tiden efter operation. 


Jag har ju tagit reda på saker, med stor hjälp av facebookgruppen Höftledsopererade, och gett mej själv

en del övningar och restriktioner, men jag tänker på de som bara blir sittande efter operationen,

utan att veta eller förstå eller ta reda på att det är viktigt med träning och att röra sej.

Visserligen har ju alla ett eget ansvar, men många, oavsett ålder, kan behöva strikta "regler" kring rehab

för att komma igång


Iallafall hade hundarna klarat sej bra ensamma hemma, det blev ju nästan 5 timmar.

Vi tog en promenad till brevlådan men sen var jag så trött att efter lite kaffe och macka somnade

jag i soffan med två nöjda mattesjuka hundar som värmedynor... 


Imorgon blir det till att köra hela träningsprogrammet...åtminstone de jag kan göra hemma...

 


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards