collbros

Direktlänk till inlägg 30 september 2022

Kartonger, burkar och väskor

Av Barbro Collin - 30 september 2022 17:18

Kartonger, plåt/plastburkar och väskor blev det idag. 

4 kartongsök, 1 doft i varje område. (missade att fota ett av områdena)

Burkar och väskor i ett sök åt Cookie, uppdelat i två åt Knyttet.

Störningsdofter i en burk och en väska - markerat med blått på bilderna. 

Röda markeringar där dofterna är, 2 av dem med kombidoft. 

Knyttet började, och jobbade faktiskt fokuserat på de tre första kartongsöken, hittade och markerade tydligt. Det 4e söket var hon mer intresserad av att nosa av marken. Kan ha gått räv där, den är och ställer till rackartyg på framsidan av huset.. Men jag startade om henne ett par gånger och då slog hon på noseworknäsan igen och hittade rätt kartong. 

Sen fick hon först söka av burkarna, och nu var hon fokuserad igen och hittade lätt rätt burk, som det var kombidoft i. 

Väskorna var svårare, först tog hon den svarta väskan med kombidoften i, sen den blå och efter mycket sniffande hittade hon även en doft i ryggsäcken… duktig tjej, kombidofter har hon aldrig provat på och störningsdoften i burken undersökte hon bara lite, sen släppte hon den. 

Cookie var jättetaggad inför söken, och gjorde snygga frys på alla kartonger. Någon hann hon ta några steg förbi, men tvärvände och markerade. Det är så häftigt när hon fryser direkt hon är vid rätt behållare, inget nosande där inte, utan en direkt o tydlig markering. 

Burkarna var en baggis, störningsdoften brydde hon sej inte i. Av väskorna så var det bara ryggsäcken som hon fick jobba lite för att hitta, men hon hittade ju den också. 

Jag trodde ju att den svarta väskan skulle vara svårast, tänkte att doften var mer instängd i den eftersom den var platt, men den hittade tjejerna enkelt. I läderryggsäcken låg doften på botten och även om den var ganska öppen upptill så var den svårast…. Och när jag efteråt samlade ihop dofterna så upptäckte jag att den lilla plåtdosan som möbeltassen låg i hade åkt igen helt… kanske inte så himla konstigt att den var knepig…

Det blev en bra behållarträning, både klass 1 och 2, det känns bra inför helgens tävlingar. 

Hade tänkt köra lite dolda gömmor också, men måste prioritera månadens tråkigaste göromål… 

Kanske Cookie får några såna sök imorgon, hon vill säkert ha nåt kul imorgon hon också

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards