collbros

Direktlänk till inlägg 17 december 2023

Luck 17 Juls(t)öket

Av Barbro Collin - 17 december 2023 19:24

Idag var dom duktiga, mina tjejer. Och så roligt dom tyckte det var. Och jag också. Tack Helena (H som i Hund) för att du ordnade denna rolighet 😘 och tack för fina foton (fotona är inte bara på markeringar av gömma utan också på sökarbetet)

Cookie hoppade av lycka så fort hon hittade en gömma… hon studsade som en studsboll redan vid bilen… 

10 minuter, 3 rum med mycket att söka av, inklusive ett gäng med behållare och några roliga pingviner ..

Cookie fick söka lös och jag provade med att styra upp henne lite mer än jag brukar, lockade tillbaka henne om jag tyckte hon inte sökt av allt.. Det är ju en balansgång det här med att styra Cookie, särskilt om jag blir lite stillastående. Hon fastnade lite på ett ställe jag bad henne söka av, hon sökte väldigt intensivt, men hittade inget så jag bad henne gå vidare istället … tanken var att gå tillbaka dit lite senare, men när vi gjorde det så var intresset borta… Slutsatsen är att hon första vändan sökte för att jag bad henne och dessutom stod för stilla. 

På andra ställen gick det bättre att styra henne, men där rörde jag på mej..

Brukar ju inte styra henne så mycket på tävling, och absolut inte peka, kan styra henne med kroppen, tex gå några steg åt det håll jag vill att hon ska söka.

Hursomhelst, hon var superduktig, och det märks att träning har gett resultat. Hon hoppade upp på ett bord, gick under en hög barnstol, traskade hela vägen  i mitten på en liggande stege… Hon hittade 11 av 12 gömmor (tror jag, kommer inte ihåg om hon markerade granen eller ej… men det ser ju ut så på fotot)

Min duktiga Cookie ❤️


           

Knyttet hade jag i lina, och tur var ju det annars hade hon tagit alla rum på samma gång… 

I början hade hon lite svårt att koncentrera sej, det luktade ju så spännande efter alla hundar som varit där före henne…jag fick påminna henne om vad hon skulle göra några gånger. Men när hon väl kom in i noseworkletandet, så var hon duktig. Fokuserad, med några ”släpp” , letade väldigt intensivt när hon kom in i ett doftmoln, och sökte sej ända fram till doften. Hon har ju inga problem med miljön, och hittade många gömmor på direkten när hon passerade. 

Hos Knyttet märks det att markeringsträningen börjar ge resultat, hon gjorde flera riktigt fina markeringar. 

Hon behöver mer av den varan… och hon behöver mer träning med störningsdofter på marken… andra hundar/djur. Hundarna i vår träningsgrupp kan hon, så det behövs lite andra främmande/nya dofter. Det är ju lite synd om halva söktiden går åt till att påminna henne om jobbet,… kanske mer godissök på främmande platser ???!!!

Men trots lite annat spårande och utredande så hittade hon nästan lika många som Cookie, hela 10 gömmor blev det. Så duktig hon är mitt yrväder… 🥰

Nu längtar jag efter tävlingssäsongen med både Knytte och Cookie… kan det bli vår nuuuuu….


         





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards