collbros

Direktlänk till inlägg 22 januari 2024

2024 planer och förhoppningar

Av Barbro Collin - Måndag 22 jan 15:32

Planering 2024

 Träning: både ensam och, naturligtvis, med bästa träningsgänget. På massor av olika ställen, alla ”våra” träningsställen plus att jag hoppas vi hittar nya ställen. 

All träning blir ju automatiskt med båda tjejerna, oavsett de behöver eller ej 😉 

Fortsätter att träna krångel/omvägs/ hindergömmor med Cookie för att stärka hennes vilja, och hennes självförtroende, att jobba sej ända fram till såna gömmor. Med Knyttet för att hon ska jobba klart dom gömmorna ordentligt och inte göra utflykter till andra gömmor… 

      

Höga gömmor, med eller utan möjlighet att klättra till dom. Gärna i kombination med att dom vill och tar emot hjälp av mej (lyfta, stötta)

               

Markgömmor/låga gömmor…. För Knyttet för att hon dels ska välja bort andra intressanta dofter på mark/golv, dels för att hon inte ska använda tassen utan välja att göra en frys/ liggmarkering.

   

   

Variation höga/låga: för att jobba upp erfarenhet av att .även om man hittat en låg så är inte alla gömmor därefter låga… nästa kan faktiskt sitta högt…

Väggar… även släta väggar kan ha gömmor…

   

Starter. Nosen på direkt från start… i dörröppningar och vid startlinjen. Lättare vid fordon och behållare eftersom jag startar hundarna vid fordonet/första behållaren. 

Behållare. Få in nån form av systematiskt sökande för tjejernas dels, få in komihåget för mattens del. Fortsätta med linjer, böjar, gotta på varje, varannan osv      


Fordon i största allmänhet, doften kan sitta lite varsomhelst, men extra träning på fordon med ”midja”. Täta gömmor.

         

Dolda/djupa/oåtkomliga gömmor - lådor lastpallar mm. Här är det matte som måste träna på, dels att fatta att dom har en sådan gömma, dels våga säga ”markerat” . Dom själva är ganska duktiga på det, men dom lär sej att bli säkrare dom också

         

Åtkomliga gömmor. Noggrannhet att verkligen markera vid doften, inte flera dm ifrån. Inget slarv. Och matte behöver träna på att se skillnad på oåtkomliga och åtkomliga…

Närliggande: i olika höjder och/ eller samma höjd, på olika eller samma  ”föremål”. fordon, behållare…

   

Markeringar: Frys för Cookie och då mest att hon ska vara kvar vid gömman tills jag säger något. Göra som jag brukar ibland som påminnelse, dvs går till henne efter jag sagt ”bra”, stannar och är tyst om hon släpper, fortsätter mot henne om hon fortsätter frysa… men bara ibland och jättemycket gotta o beröm sen.

Knyttet får fortsätta sin frysträning och i kombination med liggmarkering vid låga gömmor. Den träning vi redan gjort verkar ju fungera så fortsätter så. 

   

Linföring för mattes del… tränar lite för mycket med lösa hundar…alltså träna med lina på även i lite stökiga miljöer. 

Fotrörelse… även det för matte… stå inte still.

Inte peka med handen… mattes träning igen… utan peka med hela kroppen genom att röra sej åt önskat håll eller vrida på kroppen


Kurser.

Det kommer tyvärr inte att bli lika många kurser som förut, pengabristen styr ☹️

Men ett par hoppas jag kunna delta på. Synd, för det är ju så kul och man lär sej alltid något nytt…


Tävlingar.

Är det jag kommer att prioritera att lägga pengarna på.

Cookie kommer jag, med en galnings envishet fortsätta starta i TSM 2… 

Det är då blanka f..n om vi inte ska få till det sista diplomet…

Jag skulle ju så himla gärna starta i klass 3 några gånger med henne, ett gammalt mål som jag verkligen vill uppnå…

Sen blir det nog kanske en TEM 1 utomhus till, så hon får NW1 titeln.

Och nån TEM 2 start blir det kanske.

Knyttet hoppas jag kunna starta i TSM 2, med bättre resultat än den första starten, plus att hon får fortsätta att beta av alla TEM 1:orna. 

Ett långsiktigt mål är ju att även Knyttet ska komma upp u full pott i klass 1. 15 diplom… 1500 poäng. Men jag fortsätter att skynda långsamt med lillknyttet…


Och redan nu börjar nosework häftet fyllas med tävlingar, anmälningsdagar/ klockslag… det ska bli intressant att se hur borttagandet av förturen slår.

Hoppas ju komma med på många tävlingar, det är ju liksom grädden på moset, pricken över i:et, kronan på verket … (hoppas också att min kropp orkar med det jag vill)

Ser så fram emot detta års nya utmaningar vad gäller noseworken, att ha kul med tjejerna och noseworkgänget, spänningen vid tävlingar, lyckan när hundarna gör bra ifrån sej, och visar hur roligt dom också har. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards