collbros

Alla inlägg den 18 oktober 2022

Av Barbro Collin - 18 oktober 2022 21:15

Jag ger upp…och ändrar inriktning

Det är tydligen inte meningen att jag och Cookie nånsin ska bli uppflyttade till klass 3. 

Så nu ändrar vi målsättning… här ska det inte bli nån uppflyttning, vi ska istället bli bäst i 7/8 klubben… Vi är redan på god väg, det kan ju tom vara så att vi leder med 10 st 7/8 resultat…

Skämt åsido, det har gått troll i detta…

Hursomhelst… vi har nu startat i 3 TSM2 denna höst, den första kvalade vi inte in till 7/8 klubben med, men de följande två gjorde vi det.


Den 8/10 startade vi som nr 1 på eftermiddagen, första söket var fordon.

En bil, en släpvagn och en båttrailer. Bilen undersöktes noggrant på en sida, men sen övergick hon till släpet och hittade första gömman. Började söka av den, visade lite intresse framtill på trailern, men släppte och fortsatte runt den. Visade mer intresse framtill, men det blev ingen markering… äsch… 

Det var bara att spotta i nävarna och kalibrera nosen och ta oss an utomhussöket. Även här var söket efter en lång stallvägg, med lite grejer här o där. Cookie var fokuserad, och jobbade sej fram efter väggen och hittade båda gömmorna. Det var kul att se att vår träning på väggsök gav resultat… nu sprangs det inte förbi nån vägg inte ..

     

Dags att traska iväg till de två sista söken. Båda söken låg en trappa upp, uppe på ett tomt höloft och i två små sammanhängande rum

Först behållarsöket, sisådär en 36 plast och plåtbehållare. Hyfsat organiserad och med stor entusiasm tog hon sej an jobbet, och hittade rätt behållare utan problem..

Inomhussöket stod på tur. Med surret av flugor tog hon sej an dessa rum, även nu både fokuserad och med glädje. Hittade efter lite utredande första gömman och fortsatte sedan vidare till nästa rum, där hon direkt hittade nästa gömma. 

Fick beröm av domaren för mitt sätt att belöna… att jag tog mej tid utan att stressa. Hon tyckte också att det var kul att se Cookies översvallande glädje när jag sagt markerat - hon blir som en liten studsboll - och trots en miss så kändes det ändå bra denna gång

 

Tyvärr har jag råkat deleta bilderna, men i Facebookgruppen NW-EFTERBANVANDRINGAR har domaren Lena Östman lagt in efterrbanvandringar på behållar och inomhussöken om någon vill se. 

Så en 7/8 tävling till, med en 6:e plats i totalen, att lägga i högen…


Den 15/10 var vi tillbaka i Sandviken. 

Cookie var laddad ända ut i näsborrarna och studsade omkring som värsta kängurun.

De två första söken var inomhus och behållare, båda söken i varsin likadan stallgång.

Inomhussöket bestod också av två av boxarna. Cookie tog sej an den högra sidan först, inklusive boxarna där hon var in, kollade av lite snabbt och fortsatte ut… inget av intresse där. Hittade sen första gömman i hörnet, studsade av glädje när matte sa markerat… fortsatte sedan längs väggen och hittade nästa gömma❤️ Och matte kom ihåg att säga färdig 👍🏼

Sen var det dags för dagens plump i protokollet…

Behållarsöket. 35 väskor. Cokkie var lika entusiastisk nu också, och började till höger i ett utrymme bredvid boxarna. Var fram till en av de svarta väskorna, men släppte och jobbade sej vidare ut i stallgången där hon snabbt hittade den första gömman (tror det var 4:e väskan i högra raden). Mer guttaperkaglädje och sen fortsatte hon letandet… tiden gick, hon blev lite frustrerad och körde ner nosen i flera väskor… vi återvände till de första väskorna, där det blev lite väggsök och inte särskilt stort intresse för väskorna… ja, och så var tiden slut… suck… den missade gömman låg i en av de svarta väskorna, den hon hade kollat av men släppt. Något att fundera på för matten…

     

Efter en paus var det dags för de två,sista söken. 

Utomhus först. Ett ganska stort område efter en vägg. Vi började nere till vänster, Cookie jobbade sej ner längs väggen, gjorde en avstickare för att kolla av de stora trälådorna och fortsatte sedan längsväggen, där hon sedan hittade båda gömmorna. Fokuserad, noggrann och snygga markeringar och naturligtvis mera känguruhopp…. 
 

Fordonssöket var det sista och det tog hon sej an enligt skolboken. Började på släpet, jobbade sej runt hela släpet, gick över på bilen, jobbade sej runt den och hitta gömma ett. Över till nästa bil, ner längs sidan på den och hittade gömma två. Så snyggt jobbat, allt jag behövde göra var att hålla i linan och dela ut belöningarna. Och som kronan på verket blev det ett SSE på detta sök och många fina ord från domaren... som bland annat tyckte att jag var så gullig med Cookie... vet inte riktigt vad hon menade med det, men jag blir ju så glad av att se min gulliga hunds glädje… både när hon jobbar och när hon hittar…

   

Sammanfattat så var det en bra tävling, Cookie var duktig och glad och jag blir ju så glad över hennes glädje. Synd på missen var det ju såklart, men det kändes ändå ok, Cookie jobbade så bra och jag hade roligt… 

Och det hade jag på förra helgens tävling också… och det är ju viktigast, att vi båda har roligt.

Dessutom har vi nu hela 10 st 7/8 resultat att skryta med 👍🏼😂


Jag har fått lite att fundera på… Cookie har en tendens till att släppa doften när hon tycker det blir lite krångligt, eller att hon väljer att släppa och söka vidare ändå. Vet inte riktigt vad det beror på, krångligheter är det ju bara att jobba vidare på, med massor av belöning för att få upp motivationen att jobba klart på krångliga gömmor. 

Men jag måste klura på hur jag ska få henne att välja att stanna vid doften när hon hittar även när det är lätta gömmor.

Nu såhär efteråt, just vid väskorna, så kanske hon tyckte att hon markerade och när hon inte fick någon respons av matten så fortsatte hon. Och att hon inte ville markera väskan när vi gick tillbaka kan ju då bero på att hon inte gärna markerar hittad gömma igen… Men jag kan ju bara gissa, tyvärr pratar våra kära 4-fotingar.

Men jag ska nog jobba lite extra på att hon ska vara kvar i markeringen/vid gömman längre. Tills jag säger något till exempel… Mmmmm tål att tänkas på.

Nu dröjer det till nästa tävling, så vi tränar på …



Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards