collbros

Alla inlägg den 21 oktober 2022

Av Barbro Collin - 21 oktober 2022 20:51

Det blev träning på basen idag. 

Ca 10 gömmor, både inne och ute på fordon mm. 

1a fordonssöket, en lastbil, där ena gömma satt nertill på trappan till förarhytten och den andra i ”midjan” på lastbilen. Den i midjan kan ju vara knepig, det kan vara lätt att springa förbi såna, men båda tjejerna fixade den utan problem. 

2a fordonssöket var på ett konstigt, stort fordon, ingen aning om vad det var… men där blev det 4 gömmor, en låg på marken, en hög inte långt ifrån den låga och två på var sida om fordonet där fordonet stack ut. En låg och en hög, båda liksom inuti… 

Cookie, som ju kan tycka att det är lite jobbigt när det blir, i hennes ögon, krångligt. Man kan se att hon har doften i nosen, men hon har en tendens att släppa den doften och leta någonannanstans… men nu jobbade hon sej fram till båda krångelgömmorna, de två höga. 👍🏼

Och träningen på att vara kvar vid gömmorna går bättre o bättre. Idag körde jag samma strategi på alla gömmor, utom de höga. Cookie frysmarkerar, jag säger bra och om hon då släpper gömman så stannar jag och fortsätter inte mot henne förrän hon fryser igen… och så fortsätter jag tills jag är framme och då får hon sin belöning… 

Ska tänka på att, så småningom, inte låta henne släppa gömman förrän jag är precis framme och då låta henne stå kvar ett litet tag innan belöningen kommer. 

Dom höga gömmorna, blev det inget ”bra” förrän hon tydligt visade var dom var och även där har det gett bra resultat.

Det är en balansgång mellan krav och belöning, det får inte bli jobbigt för henne, hon ska tycka det är kul och att hon varit duktig och belöningen ska vara i proposition till vad hon gör. Hittills går den balansen bra, hon är samma glada guttaperkaboll som vanligt ❤️

Knyttet jobbar ju bättre och mer koncentrerat för varje gång, löser på höga, låga och krångliga gömmor. Hennes markeringar blir också bättre o bättre, tass och mun används mindre och mindre.

Idag löste hon även den gömman hon tyckte var lite läskig… en gömma nere i en låg cementring med ett löst galler ovanpå. Gallret både rörde på sej och skramlade… Knyttets kroppsspråk visade att det var lite läskigt, men hennes nyfikenhet och sökglädje övervann läskigheten och hon visade var gömman var med lite skräckblandad förtjusning.

Och just nyfikenhet och sökglädje övervinner numera allt hon tycker är läskigt… gömman ska hittas ändå. Och jag kan se på henne att hon tycker det är superkul att hitta gömman… Lilla ❤️ 

Dom har sina käpphästar att övervinna mina tjejer, och dom gör det så bra. Och för varje gång dom löser sin ”uppgift” så växer dom och blir säkrare… nosework är så himla roligt och utvecklande, både för dom och för mej… och det som är roligast är att klura ut lösningar…

Och nästa gång ska jag komma ihåg att fota lite. Kanske till o med försöka filma…

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards