collbros

Direktlänk till inlägg 29 december 2019

Höftsammanfattning...

Av Barbro Collin - 29 december 2019 21:23


Det har varit lite stiltje i bloggandet, drygt 2 veckor sen jag skrev något.

Men, som med allt skrivande, så måste lusten att skriva infinna sej, och den har varit ganska obefintlig.  Kanske lite post-op depp, kanske lite annat att tänka på... 

Hur som helst så är jag igång nu igen. 

Tänkte försöka mej på en höft sammanfattning idag, och imorgon kommer en sammanfattning av resten av mitt liv... och då framförallt mitt noseworkliv...


Imorgon är det 5 veckor sedan jag, nervös, rädd, förväntansfull, anlände till Hudiksvalls sjukhus och för att få min nya höft. 

Så här efteråt kan jag bara konstatera att det inte var något att vara nervös eller rädd för alls. Operationen gick bra, personalen tog väl hand om mej, positivt att få stanna 5 dagar och det har gått över förväntan att klara mej själv här hemma... 

Det har såklart varit både bättre och sämre dagar, men det går framåt hela tiden.


Negativt har varit mina problem med kisseriet... urinprov lämnat, med bara lite e- coli bakterier i, men fick en penicillinkur för att se om det kunde hjälpa.  Kuren avslutades häromdan, och kan väl säga att den inte hjälpte alls eller åtminstone väldigt lite. 

Får fortfarande kissa väldigt ofta, framförallt på nätterna. Som värst varje timme, som bäst nu sista dagarna var 3:e timme.... tror jag sagt det förut... men vilken tur att jag flyttade till gästrummet där det bara är några steg till toaletten.... 

Det är bara att hoppas på att det ger sej av sej själv, att det hänger ihop med läkandet i höften och med att kroppen ska hitta tillbaka till ett tillstånd utan haltande, snett gående mm. 

Eftersom fysioterapeuten  på sjukhuset sa att det räckte med att klara vardagen, och att inga särskilda övningar eller massor av promenerande behövdes, så har jag landat i något slags mellanting mellan det och att försöka promenera mer och mer och göra lite övningar.  Tanken från början var att jag skulle göra fler och mer övningar, men det har inte blivit så...

Har haft ganska ont i såret, det svider, drar och bränner... nu på sista tiden känns det som om det skulle kunna spricka. Fast så är det ju naturligtvis inte, men lite otäck känsla är det ändå. Och det blir bättre när jag rör på mej... 

Har kunnat öka på promenerandet utomhus, även om den hala och isskrovliga vägen inte inbjuder till det. Rört på mej mycket inomhus, skött städning, matlagning, allmänt plock ,disk och tvätt och "sanering" efter hundarna på tomten... men blir det för mycket stående och gående får jag jätteont i olika delar på den opererade sidan. Ljumske, neråt låret, baken och ländryggen... pirrningarna, domningarna i, främst den o-opererade sidan är riktigt jobbiga just nu, och har känningar av det i händer o armar också... 

Tror jag måste hitta ett mer balanserat sätt att träna på... fler, men kortare promenader och att jag faktiskt redan nu sätter igång med ett mer organiserat träningsprogram. 


På den positiva sidan är ändå att jag orkar mer och mer, att jag känner hur kroppen långsamt rätar upp sej, att jag går rakare... visserligen lite haltande fortfarande, men inget vaggande... tror jag iallafall.  Jag kan stödja mej mer och mer på op sidan och klarar av att gå med bara en krycka ibland... och till o med helt utan några steg... inget jag egentligen borde göra, men det blir bara så när jag stökar runt inomhus...  

Och att jag inte har ont i själva höften... den värk jag har nu är ju övergående och ett resultat av att alla nerver och muskler måste läka och de isärskurna delarna måste hitta tillbaka till varandra. Hoppas jag iallafall...

Positivt är också all hjälp jag fått, av kompisar och av snälla grannar... besök och fikastunder som verkligen uppskattats. Hjälp med handling och post och skottning. Är så himla glad och överraskad och tacksam ❤️❤️❤️


Någon i FB gruppen Höftledsopererade la ut info om höftböjarmuskeln och hur mycket den påverkar hela kroppen. Mycket intressant... Jag citerar lite;  "Höftböjaren är den muskel som är bryggan mellan övre och undre kropphalvorna och är kroppens i särklass enskilt starkaste muskel. Det är den enda muskeln i din kropp som står i direktkontakt med hjärnstammen och reptilhjärnan. Den ska reagera på tusendelar av en sekund och ta dig blixtsnabbt ur en farlig situation, inbillad eller verklig. Den är helt enkelt din överlevnadsmuskel."  

Googlat runt lite, och hittat en hel del om hur höftböjarmuskeln påverkar kroppen... och också en del övningar som kan hjälpa den tillbaka till ett sunt läge.. framförallt en passiv övning, där man inte strechar och töjer i ytterlägen, utan använder tyngdkraften... låter lite flummigt, men jag återkommer om/när jag testat  om det blir nån påverkan av kroppen.  


Det långtidsverkande morfinet är nu nere på 1/3 av vad jag ätit, kompletterar med alvedon på dagen. 

Tvekar lite mellan att dra ner lite till eller om jag ska ha kvar denna dos ett tag till. Alternativet är att fortsätta att sätta ut det och istället ta korttidsverkande morfin vid behov istället... Får ta och bestämma mej ....


Mitt mentala läge pendlar mellan otålighet, glädje och tacksamhet.... vill att allt ska läka fort, är både glad och tacksam för att jag äntligen fick operationen gjord och att det gått så bra. 

Får akta mej för att jämföra mej med andra, utan ta rehabiliteringen i min takt. Har man, som jag, gått i åratal med värk, haltande och snedvriden kropp, som blivit värre och värre, så är det bättre att skynda långsamt, att lyssna på kroppen och hellre läka långsamt men bra...

 

Avslutar denna sammanfattning med att säga att den övergripande känslan, både tillkropp och själ är positiv, med massor av förväntningar på framtiden.... jobb med hundarna, påta i trädgården, renovera klart inne och kanske en ny liten utmaning till hösten....




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards