collbros

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2022

Träning, träning och läskigheter..

Av Barbro Collin - 16 oktober 2022 17:35

  Massor med träning har det varit de sista 2 veckorna, både själv och med mina träningskompisar.

Det har ofta blivit lite olika ”teman”… bland annat behållare, vägg, fordon.

Vi har varit på flera olika ställen, militärbas, däckfirma, badplats m.fl. 

Ja, och så har jag tränat här hemma förstås. 

Efter det katastrofala behållarsöket från Cookie, så bar det av till Dollarstore för inköp av diverse billiga plastbunkar. Fick till ett stort behållarsök med sisådär en 30+ behållare av plast och plåt. Flera dofter utplacerade, och båda tjejerna var duktiga. 

Vi var på basen då, och höll till i en liten ”miniby”, byggd för livefolk. En kyrka, en labyrint och lite andra byggnader. Himla roliga sök fick vi till, vilket uppskattades av våra hundar. Särskilt kul var det att se hur olika de löste en hög gömma uppepå stora trälådor… en del klättrade/blev lyfta upp på lådorna för att komma fram till doften, andra sträckte sej upp för att nå. Många bra erfarenheter för hundarna blev det.

En del väggträning har det också blivit, och den träningen har varit nyttig, tjejerna har blivit bättre på att söka av hela väggen direkt, inte bara springa förbi den…

Periodens läskigaste upplevelse för Knyttet var när vi var på en badplats… ”fruktansvärda” vågor slog in på stranden, det blåste rejält den dagen. Knyttet, som aldrig varit på en strand där vattnet jagade henne, blev lång och låg som en tax och kastade sej utom räckhåll när vågorna rullade in… Men trots dessa hemska vågor så fick hon in en doft från båten som låg i strandkanten, preppad med noseworkgömmor, och kopplade bort de läskiga vågorna, och letade och hittade gömmorna. Mycket strongt gjort, jag blev verkligen imponerad av henne… så modig❤️ 

Sen fick hon ett frispel, och drog iväg över den stora gräsplanen för att jaga alla trillioners löv som virvlade omkring där🍁🍃🍂🍁 Nånstans måste ju all spänning pysa ut…

När vi tränat klart, gick jag, Knyttet och Cookie tillbaka till stranden. Och med stöd av Cookie vågade sej Knyttet fram till de hemska vågorna… och eftersom jag ville testa, så kastade jag i en pinne… och då minsann kastade hon sej i de hemska vågorna för att hämta pinnen… 

Sen fick Cookie ett av sina sällsynta sprall-och lekinfall och for runt i sanden som en galning och avslutade med att leka lite jaktlekar med Knyttet 😍

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro Collin - Söndag 21 april 18:35

Dagens nosework tilldrog sej på åkeriet.  Massor av spännande saker att leta på… stora fordon, verkstadsprylar, maskiner, däck mm, mm.  Vi satte 3 gömmor var, Rose-Marie, Ulla-Britt, jag och så Janne som är den vi har att tacka för att vi ...

Av Barbro Collin - Lördag 20 april 15:53


Dagens nosework: mängdträning behållare. Gänget satte varsitt område med behållare. En cirkel med väskor/ 2 gömmor, en med plåtbunkar 2 gömmor, en med en cirkel med VHS 3 gömmor, och så ” mitt” område med en massa VHS och dvd, skulle ...

Av Barbro Collin - Måndag 15 april 11:05

  Igår var det dags för Knyttet att visa framtassarna, eller rättare sagt nosen, i en TEM 1 Inomhus.  Och nosen hängde verkligen med hela tiden.  Tävlingen var på Hudiksvalls veterinärstation, så jag var lite bekymrad över hur mycket andra spän...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 16:56

Nosework idag igen.  Nu i solen utanför kommunhuset i Ljusdal. Varmt och skönt var det i solen… tänk om det kunde fortsätta så resten av detta år.  Cookie hoppade och studsade av iver när jag tog ut henne ur bilen…  Lite påverkad ...

Av Barbro Collin - Tisdag 9 april 10:30

  Dagens nosework tilldrog sej på däckfirman.. eller rättare sagt där runtomkring.  Knyttet fick söka först och eftersom var och en satt ut dofterna, så visste jag inte var dom satt… utom dom jag själv satt ut förstås.  Knyttet var dukti...

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards