collbros

Alla inlägg den 5 november 2019

Av Barbro Collin - 5 november 2019 21:08

Idag har varit en dålig dag... alltså sämre än vanligt. Något hände i min höft häromdan, skär som eld, både "inuti" själva höften, men också på ett nytt sätt på framsidan av låret. Förmodligen får jag väl skylla mej själv, håller nog på för mycket med att greja utomhus. Men det är ju en del kvar att göra innan vintern kommer, och det som inte görs nu innan operationen, blir ju inte heller gjort. 

Har dock hållit mej inomhus idag, suttit på en pall och sorterat skruv mm. Så nu är det städat och fint i mitt hobby/snickar skåp. Tjejerna har fått avstå från promenad, fått nöja sej med att strosa runt på tomten.. synd bara att jag inte törs låta dom vara ute själva... alldeles för mycket varg i krokarna, en jakthund föll offer nyligen.

Men lite noseworkträning fick dom iallafall, så de är ganska nöjda ändå.


Har suttit och googlat runt och läst på olika sjukhus, och deras råd efter höftledsoperationer. Och det är verkligen väldigt olika runt om i landet. Här på Hudiksvalls sjukhus, så får man tydligen inte med sej några träningstips hem. Inte heller tycker dom att man behöver uppsöka sjukgymnadt efteråt... enda besöket hos en sådan är ett för att kolla upp hur det går, efter 6-8 veckor. På mitt inskrivningsbesök visades strumppådragaren och griptången, och vi uppmanades att inte vrida oss så mycket och att ta det lungt... inga restriktioner... 

Hos de flesta andra sjukhus är det olika grader av restriktioner, framförallt om att inte göra några böjningar över 90 grader, inte lyfta tungt, inte vrida kroppen. Info om bilkörning... oftast bör man avstå åtminstone 6 veckor. Många råd om vilka övningar man ska göra efter operationen,  och att man antingen får remiss till sjukgymnast eller rekommenderas ta egen kontakt. Känns lite nonchalant från Hudiks sida, men som tur är så kan jag ju plocka ihop ett eget paket vad gäller vad jag ska göra eller inte göra efter operationen... 

Men hursomhelst tycker jag det är väldigt märkligt att det är så olika, det är ju ändå samma operation som görs över hela landet. Borde ju egentligen vara samma info till alla. Visst, sen får man ju såklart utgå från varje individ, men grundinfon borde vara samma. 


Är ju med i facebookgruppen Höftledsopererade. En grupp som är ett jättestort stöd, där får man råd av andra i samma situation, kan läsa om olika personers upplevelser. Alla frågor, funderingar kan ställas och alla är alltid vänliga. Man kan gnälla av sej och bli peppad, eller glädjas över andras framgångar. Och inse att det alltid är olika från person till person.

Har också hittat ett par bloggar om andra personers höftresor där, ska bli spännande att följa. 


 Nu är det dags för nattens vedermödor.. imorgon är det en dag närmare dagen D.  Eller kanske man skulle kalla det för Dagen O...


Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards