collbros

Alla inlägg den 26 november 2019

+ 1

Av Barbro Collin - 26 november 2019 13:35

Första dan med ny höft och det har varit både plus och minus. 

Sovit bra, när jag väl somnade och har inte så hemskt ont. Mår inte illa alls. 

Dom drog väldigt drastiskt ner på det långtidsverkande morfinet, med 10 mg morgon o kväll, tydligen nån låg standarddos jag får. Måste därför be om kortidsverkande istället. Få se vad läkaren säger när jag väl får träffa honom. Opererande läkare är ledig idag, får träffa honom imorgon, så det blir nån annan idag. 

Kunde inte få ur mej nåt igår, klarade inte av att sätta mej upp och "pottan" vägrade min motsträviga kropp att använda...så dom fick tappa ur några dl. Idag på morgonen gjordes ett tappert försök att ta mej till toan, var ett mindre helvete att komma upp i sittande, man känner sej som en möbel, men "flyttkarlarna" var jätteduktiga. 

Det opererade benet lyckades jag släpa med myrsteg ca 2 meter, med hjälp av gåbordet och assistans, men sen blev jag jätteyr, kallsvettig, svimfärdig och totalt oförmögen att ta mej vidare, så det blev tillbaka till sängen igen via skjuts av en stol!

Vilken pers... men ändå skönt att ha kunnat ta de få steg jag kunde. 

Varit och röntgat höften, och sen kom fysioterapeuten. 

Gjorde några rörelser i sängen, viftat på fötterna har jag redan gjort ibland, men nu lyckades jag med lite tramp också. Känns mysko när benet inte riktigt lyder mina signaler, men det gick bättre om jag drog upp det friska benet och samtidigt tittade på det opererade. 

Sen lyckades jag med hjälp och stöttning av både henne och en av sköterskorna ta mej hela vägen in på toa, och kunde till min stora lycka lätta mej lite 🚽

Klarade mej tillbaka till sängen också, utan att bli yr - så skönt att slippa yrseln...

Nu vilar jag på maten, en kulinarisk höjdpunkt bestående av fläskkött, ris, halvkokta okryddade morötter och en sås som kocken tappat hela pepparkaret i. 

Klockan är bara mitt på dagen, få se vad det händer mer...

Bjuder på en bild på en tatuering på det opererade benet inklusive opererande läkares signatur. Skönt att det blev ordentligt markerat, och i samråd med mej, så inte fel höft opererats 😂😂😂


 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards