collbros

Alla inlägg under november 2019

Av Barbro Collin - 20 november 2019 20:47

Nu har jag fått ok för operation på måndag. Proverna var ju ok, även om jag inte känner mej så. Har bollat lite på bästa facebooksidan för Höftledsopererade, och det var fler som upplevde ungefär samma problem som jag... och problemen försvann efter operation. Får hoppas det blir samma för mej... 

Känner mej både glad och skräckslagen på en o samma gång, men försöker dels koncentrera mej på positiva tankar, dels hålla mej sysselsatt... 

Det är bara på nätterna som jag varken kan hålla mej sysselsatt eller styra mina tankar... 

Mina tjejer ska ju vara hos bästa Vaino ett tag, men åååå... jag saknar dom redan. Fast jag tror att dom kommer att tycka att det är superkul att vara hos Vaino, säkert kommer det folk dit som dom kan hälsa på och har dom tur så kanske det blir nån promenad också... inget dom är bortskämda med nuförtiden. 

Försöker intala mej att det räcker med att lämna dom på måndag morgon, men får nog lov att inse att dom nog inte ska vara hemma efter första descutantvätten på söndag kväll... dom kommer att vilja ligga i sängen såklart och det är nog inte ok... 


Annars börjar alla förberedelser bli klara, men hundarna ska trimmas, huset ska städas ordentligt, det tillfälliga sjukrummet ska fixas till, alla frysta matportioner ska flyttas till innefrysen och en del färskvaror ska handlas, och de nymålade uthusdörrarna ska monteras på uthuset... få se om jag får hjälp med det. Parabolsnöskyddet ska monteras, fixar nog inte att klättra på stegen och borsta bort snö sen... tror jag får hjälp med det. 

Hoppas hinna baka lite lussebullar att ha och muta handlingshjälp med... 


Sen är det ju saker jag inte kommer att hinna... tvätta fönstren och klippa mej till exempel. Får väl låta bli att titta ut och så får jag spara till långt hår... (eller köra kastrullmetoden)


Imorgon blir det iallafall lite paus från alla måsten, istället blir det en tripp till Hudik och Iggesund och genomgång av noseworkregler. 

Och nu ska jag förbereda den utlovade SSE-tårtan jag ska ha med mej imorgon.


Av Barbro Collin - 19 november 2019 20:15

 6... alla prover ok även om det inte känns så. Imorgon ska jag prata med ansvarig på ortopeden, och sen vet jag... 
Pysslat med lite allt möjligt idag, har svårt att konsentrera mej + att värken om möjligt bara blir värre... 
Hundarna har tråkigt stackarna, men får trösta sej med hjorthornen... har svårt att få till nån noseworkträning just nu....
Eftersom både smak och aptit är dålig på grund av krumelurpillren är det sällan jag äter med glädje,

men idag slank middan ner med lätthet... ugnstekt hel lax, med kokt potatis och morötter och

en helt fantastisk hittepå sås gjord på grädde och fiskbuljong med en redning och smaksatt med lite dijonsenap, tomatpure och mycket pepparrot.

Så himla gott 🙂 Om jag är snäll ska jag få samma middag imorgon, resten hamnar i frysen för framtida bruk...

Av Barbro Collin - 17 november 2019 20:15

Dagen O börjar närma sej... om det nu blir någon förstås. Hoppas få provsvar på Uvin imorgon och sänka tagen. 
Har drabbats av nån slags städ och fix mani... förmodligen är det nerverna som ställer till det... håller jag igång så behöver jag ju inte tänka på själva operationen, det räcker med de otäcka eller konstiga drömmarna... eller få panik när jag tänker på allt jag vill få klart denna vecka... 
Idag har förstukvisten blivit städad, uthusdörren har fått lager 2 av 3, dahliorna har blivit nerbäddade, disken diskad, snöborstarna hopskruvade, rullatorn intagen och duschad, hundfällar tvättade, varit ute på tomten med hundarna och busat med Cookie och slängt boll åt Smulan... 
Så nu är kroppen totalt paj, värker överallt, kan knappt stå upprätt...men jag kan kanske sova utan att drömma inatt av ren utmattning.

Av Barbro Collin - 15 november 2019 20:30

Ikväll blir det myskväll med tjejerna... inte mycket mer man orkar efter en trip till Hudiksvall med lånebilen.. tusen tack för lånet Vaino, det var verkligen toppen att få låna vrålåket 👍🏼🙂
Köpte lite ingredienser till ett mycket speciellt tårtbak på hemvägen... så nu ska jag bara klura lite på vad jag ska hitta på.
På höft och urinvägsfronten inget nytt...

Av Barbro Collin - 14 november 2019 20:30

Passat på att fixa lite ute när det inte var så himla kallt... röjt lite i ett uthus, skruvat fast dörrlisterna, spikat lite på fågelmatningen, dragit in en massa ved och avslutade med att måla sista lagret färg på ena uthusdörren... låter kanske mycket, men det tog hela dan, med många pauser och extra dos krumelurpiller... tjejerna har rusat runt på tomten... eller rättare sagt så har Cookie rusat, Smulan har letat något ätbart...
Inga provsvar än, få se om dom dyker upp imorgon... vill veta NU, så jag vet om min op blir av eller ej...

Av Barbro Collin - 13 november 2019 23:40

Inskrivningsmöte nr 2... den här gången bara med en läkare och en narkosläkare. 
Läkaren för att jag ville höra lite om varför man valt att ge mej en ocementerad höft. För att jag var så ung blev svaret... är 68, så det känns ju positivt. Sen tas ju det slutliga beslutet när dom öppnat och ser exakt hur det ser ut där inne...
  
Narkosläkaren var noggrannare och frågade mer än den jag pratade med förra gången. 
Kommer att få extra sprutor innan, under och efter operationen för min koaguleringssjukdom, och så kommer dom att ha extra plasma med den faktor jag saknar i beredskap om jag skulle behöva. 
Blir narkos på grund av diskbuktning och artros i ländryggen, och det känns ju bra, ville inte ha ryggmärgsbedövning, är livrädd för minsta risk att höra något sågande....
 
Berättade trots allt om uvin, ska ringa så fort jag får provsvaren, så tar dom beslut efter det... så nu är det bara att hålla tummarna för att det blir operation, eller att den iaf inte skjuts på alltför länge...
 
Men det skulle kännas tungt att behöva vänta ännu längre på ny höft, nu vill jag få det gjort.
 
Det är så svårt att ladda om och att försöka vara positiv när man måste börja om ....
Vill börja med rehab, bli stark och så smärtfri jag nu kan bli med alla andra krämpor. 
Vill sluta med krumelurpillren....och få tillbaka smaken för mat, den här metallsmaken i munnen gör ju att det mesta smakar bläääää.  
Narkosläkaren påtalade att jag måste fasa ut dom väldigt långsamt eftersom jag ätit dom så länge, men det visste jag ju redan. 
Vill också bli så pass bra att jag kan gå till tandläkaren för att passa in lite nya tänder och sedan kunna äta en köttbit... vet precis vad det kommer att bli: lammkotlett med vitlökssmör och potatisgratäng.... har inte ätit kött sen i juni... och kanske en hårdbrömacka...
 
 
Nu väntar jag på provsvaren på uvin, och hoppas på det bästa... 
 
 

Av Barbro Collin - 12 november 2019 18:13

Med mindre än 2 veckor till operationen börjar jag bli mycket nervös över att min urinvägsinfektion vägrar att ge sej.
Två antibiotikakurer, nytt urinprov imorgon... känns inte som en vanlig uv, men jag hade ju bakterier.
Blivit bättre av varje kur, men så fort jag slutar så blir det sämre... inbillar mej att urinstenen jag hade i somras och som var både stor och tog lång tid på sej att lämna kroppen har med det hela att göra.... Tror att jag skulle ha haft en längre antibiotikakur från början... 
Eller så har det med diskbuktningarna och artrosen i ryggen att göra... eller något helt annat... 
Hursomhelst så känns det som om att tiden att hinna bli frisk innan operation börjar ta slut...
Ska på ett nytt inskrivningsmöte imorgon, vet inte om jag ska säga något, eller om jag ska avvakta och se
vad proverna säger och om en ev antibiotikakur hinner verka innan op.
Vill naturligtvis inte bli opererad med en infektion i kroppen, men vill ju inte heller få operationen uppskjuten för 3:e gången.
 
Diskussionen mellan mitt bättre och sämre jag går höga här i soffan... vad ska jag göra.... 

Av Barbro Collin - 10 november 2019 20:30

Vilket härligt slut det blev på årets noseworktävlande. Också idag gjorde Cookie en strålande insats... TEM inomhus var det idag, och ännu ett diplom. Och 2 SSE. Så himla roligt, både diplom och SSE.
Så helgens resultat blev alltså diplom både i behållar och inomhussök, och nu uppflyttad till klass 2 i båda momenten. 
3:e plats i totalen på lördagen, 7:a på söndagen. 4 SSE på lördagen och 2 SSE på söndagen. Så glad och så imponerad av min lilla Cookie. Det är en fröjd att se henne jobba... glad, fokuserad och doftsäker. 
Nu hoppas jag att jag kan underhålla hennes kunskaper under kommande rehab, så att vi kan fortsätta där vi slutade idag 🙂  😍
För övrigt bjöd dagen på en superbra arrangerad tävling, av Annelis Hundtjänst, med duktiga funktionärer som fick allt att flyta och många diplom bland noseworkkompisarna.
Nosework är bara bäst 👍🏼👍🏼👍🏼

 
 
 
 

Presentation


Den här bloggen handlar framförallt om mej och mina hundar och vad vi gör tillsammans...
Om livet i allmänhet och nosework i synnerhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards